Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-20, 15:13
  #1
Medlem
st33rs avatar
När jag kollade in den omtalade Pontus Rasmussons verksamhet blev jag deprimerad. Inte på grund av den kritiserade sexualiseringen - utan pga avsaknad av kvalitet.
Uppenbart fejkade pranks - skådespelade på ett högljutt bondkomiker-vis - upprepningar. Som PeeWee Herman klippt genom Rix Megapool - på syra. "Blää ! nu ska jag SLAJMA min MAMMA! Tror ni hon komme bli SUPERSLAJMAD????"

För en äldre målgrupp totalt hjärndöda låtsas-pranks från Jockiboi. De här är stora. De tjänar miljontals kronor. Det här är våra ungas humorister.

På Facebook får man upp förslag för vuxna - samma typ av infantila bondhumor. Allt handlar om att de som gör dessa klipp ska få klick, få pengar. Upprepningar av sketcher som ska föreställa "pranks". Nån smyger runt i gorilladräkt bakom sin flickvän. Det tar 5 minuter innan hon vänder sig om. Hon låtsas inte märka nåt. Allas röster är överdrivna gälla, alla reaktioner är spelade.

Den här skiten. Vad beror det på att den är det folk uppenbarligen vill se och betalar för?
Har medelintelligensen sjunkit i världen?

När man ser historiskt hur kulturen förmedlats genom århundradena talar man om de kulturbärande skikten. Dessa utgjordes av en övre medelklass och överklass. Det är den kulturen som finns i kulturkanon.
Jag börjar undra om inte denna orättvisa var bättre för kulturen.

För jag tror att det fatum att internet inneburit möjligheten för pöbeln att skapa content och tjäna pengar utan grindvakter i form av redaktioner och publicister - att detta kommer sänka kulturen mer och mer.

Hade det varit som idag redan på 70, 80 och 90-talen hade vi bara haft Stefan och Krister och Rena rama Rolf, inget Lorry, Hasse & Tage eller Killinggänget.
Vi hade bara haft Tuttifrutti Tur i Kärlek och Gladiatorerna, inte Dokument Utifrån eller P3 Dokumentär.

Kan det vara så att samma andel av befolkningen är korkade då som nu , men att de inte fått luft förrän idag?

Ungefär som med SD. Det har ju varit samma andel mummel om invandrare i fikarummen på 80- och 90-talet som på 00-talet. Men nu har de ett eget parti. Då syns de.

Förut fick folk med smak för folkliga kulturryttringar nöja sig med TV och annat som var över deras nivå. Nu fyller deras nivå "etern".
Citera
2022-09-20, 15:22
  #2
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Den här skiten. Vad beror det på att den är det folk uppenbarligen vill se och betalar för?
Har medelintelligensen sjunkit i världen?
Jag har gått och funderat på samma saker och har fastnat på frågan om det helt enkelt är jag som blivit gammal och att mina morföräldrar såg på gårdagens media på samma sätt som jag ser på dagens media.
Citera
2022-09-20, 15:43
  #3
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Jag har gått och funderat på samma saker och har fastnat på frågan om det helt enkelt är jag som blivit gammal och att mina morföräldrar såg på gårdagens media på samma sätt som jag ser på dagens media.

Jag vetefan om jag tror det. Det har alltid funnits en viss överlappning mellan generationerna .
Även för 40-talister som gillade Povel Ramel och Hasse&Tage, deras barn som gillade monty pyton och deras barn som gillade Hassan och Killinggänget.. Det var inte sådär stora gap som mellan 70-talister och youtuberhumor.

Däremot har det alltid varit ett gap mellan medelklassens humor och sk "bondkomik". Och innan internet så levde bondkomiken, liksom dansbandsmusiken - i en sorts dold paralell verklighet med egna plattformar. Och att dessa parallella kulturyttringar har varit osynliga för medelklassen.

Jag tänker mig att den stora gruppen som uppskattar stendum bondkomikhumor nu delar plattform med de andra. Så vi förfinade personer får den i ansiktet på ett annat vis.
Citera
2022-09-20, 15:47
  #4
Medlem
laddstrumpa1337s avatar
Han är en PR kung. Hans uppmärkshet bygger ju på att hans innehåll är så hjärndött.
Citera
2022-09-20, 16:00
  #5
Medlem
grungewhores avatar
Det är för många outlets av dålig kultur som har för enkel access till våra barn. Man tar inte sina barn till biblioteket längre ut slänger åt dem en Ipad. Då blir det Youtube och hjärndött.
Citera
2022-09-20, 20:09
  #6
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Some research suggests that there may be an ongoing reversed Flynn effect (i.e., a decline in IQ scores) in Norway, Denmark, Australia, Britain, the Netherlands, Sweden, Finland, and German-speaking countries,[4] a development which appears to have started in the 1990s.[5][6][7] In certain cases, this apparent reversal may be due to cultural changes which render parts of intelligence tests obsolete.[8] Meta-analyses indicate that, overall, the Flynn effect continues, either at the same rate,[9] or at a slower rate in developed countries.[10][11]
https://en.wikipedia.org/wiki/Flynn_effect

Jag tror det handlar om att datorerna kom som gjorde all typ av beräkning automatiserad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback