• 1
  • 2
2022-09-21, 19:36
Medlem
Huvudsakligen med denna tråd är att få höra om era erfarenheter till variation i repetitioner, men även data i form av studier som backar den tes som jag tror har vetenskaplig uppbackning.

Som alla vet är det viktigt mer progressiv överlast för att fortsätta utvecklas och lyfta tyngre eller få större muskler. Nu till själva huvudfrågan i det jag söker information i, är det lika viktigt att byta reps någon gång ibland för att chocka musklerna och inte låta musklerna "vänja" sig vid i mitt fall 8 reps på samma sätt som man succesivt ökar i vikter för att bli starkare?

Personligen gör jag det aldrig utan håller mig runt 8 reps förutom något max test ibland men då främst i bänk. Ska dock tillägas att jag gymmat av och till i 10år + men väldigt sällan mer än 2 månader åt gången och då kanske max 3 gånger i veckan så har aldrig känt att det varit nödvändigt för att man nått en platå i sin träning.

Hur gör ni i eran träning med variation i reps?
Finns det några studier som backar min tes om att man bör variera reps för maximalt utfall?
Citera
2022-09-21, 19:41
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.xduba
Huvudsakligen med denna tråd är att få höra om era erfarenheter till variation i repetitioner, men även data i form av studier som backar den tes som jag tror har vetenskaplig uppbackning.

Som alla vet är det viktigt mer progressiv överlast för att fortsätta utvecklas och lyfta tyngre eller få större muskler. Nu till själva huvudfrågan i det jag söker information i, är det lika viktigt att byta reps någon gång ibland för att chocka musklerna och inte låta musklerna "vänja" sig vid i mitt fall 8 reps på samma sätt som man succesivt ökar i vikter för att bli starkare?

Personligen gör jag det aldrig utan håller mig runt 8 reps förutom något max test ibland men då främst i bänk. Ska dock tillägas att jag gymmat av och till i 10år + men väldigt sällan mer än 2 månader åt gången och då kanske max 3 gånger i veckan så har aldrig känt att det varit nödvändigt för att man nått en platå i sin träning.

Finns det några studier som backar min tes om att man bör variera reps för maximalt utfall?

Om du ska öka vikterna eller maxa så behöver du dra ner på antalet reps.
I alla fall i början.
Arnold schwarzenegger har en filosofi där han anser att man inte ska göra mindre än 6 reps och inte mer än 12 vilket jag tycker är ganska bra.

Blir det för många reps så är det ju mer kondition som du tränar än styrka.
Citera
2022-09-21, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Om du ska öka vikterna eller maxa så behöver du dra ner på antalet reps.
I alla fall i början.
Arnold schwarzenegger har en filosofi där han anser att man inte ska göra mindre än 6 reps och inte mer än 12 vilket jag tycker är ganska bra.

Blir det för många reps så är det ju mer kondition som du tränar än styrka.

Det är jag väl medveten om, vet inte om jag var otydlig.
Men frågan är om det är lika viktigt att variera repetitionerna som det är att lasta på mer vikter?

Tex vecka 1,2 & 3 lyfter du vikter om 8 repetitioner och vecka 4 bryter du av med 3 reps på 90% av 1 RM för att "chocka" musklerna och inte göra dom vana vid 8 repetitioner.
Citera
2022-09-21, 19:54
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Men frågan är om det är lika viktigt att variera repetitionerna som det är att lasta på mer vikter?

Tex vecka 1,2 & 3 lyfter du vikter om 8 repetitioner och vecka 4 bryter du av med 3 reps på 90% av 1 RM för att "chocka" musklerna och inte göra dom vana vid 8 repetitioner.

Jag tror att det är viktigt att variera reps så att kroppen inte vänjer sig precis som du skriver.
Visst brukar du köra pyramiden?
Citera
2022-09-21, 20:30
Bannlyst
Det absolut viktigaste är att masa sig iväg till gymmet varje dag och att lyfta lite tyngre än veckan tidigare.

Hur du och din kropp reagerar och uppför sig är omöjligt att svara på, men i tidernas begynnelse så körde jag ett högre antal repetioner i kombination med en defensiv inställning och upplevde att det rörde sig väldigt, väldigt långsamt fram.

Kör numera tyngre och färre repetitioner, brukar väl bli 6-8, kombinerar dessutom detta med en mer offensiv inställning där exempelvis armarna darrar och jag misslyckas med den sista repetitionen, jag upplever att detta ger bättre utdelning och att det rör på sig fortare än inställningen i föregående stycke.

Tycker även att det kan hända saker om jag prövar annorlunda grepp, smalare grepp eller slänger in någon okänd övning mitt i mitt ordinarie schema, fördelen med internet och telefoner är att det är en outtömlig källa på övningar, olika grepp eller kroppsställningar.

Var offensiv och kör lite tyngre än veckan innan eller kräma ur en sista repetion trots att kroppen skriker nej så kommer du öka!
Citera
2022-09-21, 20:56
Medlem
Citat:

Vad menar du med viktigt? Du kan inte öka vikterna varje ggn i längden , men du kan ju föröka att öka volymen . Det blir ju lite samma sak.
Citera
2022-09-21, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thomas6668
Vad menar du med viktigt? Du kan inte öka vikterna varje ggn i längden , men du kan ju föröka att öka volymen . Det blir ju lite samma sak.

Det vet jag. Vet inte om jag formulerat mig dåligt men grundprincipen i frågan är ifall det finns någon data/egna erfarenheter att byta antal repetitioner för att få ut mer av sin träning eller bara träna på tex 8 reps hela tiden.
Citera
2022-09-21, 21:20
Medlem
Citat:
Det vet jag. Vet inte om jag formulerat mig dåligt men grundprincipen i frågan är ifall det finns någon data/egna erfarenheter att byta antal repetitioner för att få ut mer av sin träning eller bara träna på tex 8 reps hela tiden.

Generellt är 5•5 styrka och 3•8-10 volym!
Jag har på äldre-dar börjat att köra 5•5 på några basövning sedan runt 8-10 på assistanövningar
Och kör lite mer sällan ist (3-4 sätt per muskelgrupp) och skulle jag bara köra 5*5 så kan jag köra lite oftare.
Sedan så spelar det inte så stor roll hur du gör. Troligtvis lite starkare vid bara 5*5 och troligtvis aningen mer volym och lite mer detaljerat vid fler sett och reps

Men steg 1-10 är ju att verkligen träna och äta bra.
Senast redigerad av thomas6668 2022-09-21 kl. 21:26.
Citera
2022-09-21, 23:01
Medlem
Musik.mannens avatar
Själv så brukar jag variera min träning med lyftsäckar och lite fat gripz som bygger mer muskler.
Jag tror också att det kan vara vettigt att dra ner på antalet reps och öka antalet set i stället om man vill bli större.
Citera
2022-09-22, 08:20
Medlem
Citat:

Jaså. Det finns till och med träningsprogram som är utvecklade och som slagit igenom stort. Alla kör dessa idag.
Man brukar dela upp träning i olika faser beroende på vilken nivå man är på. Ju högre nivå man ligger på ju mindre lyfter man eftersom kroppen annars går sönder (enkelt förklarat) .
Citera
2022-09-22, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Jaså. Det finns till och med träningsprogram som är utvecklade och som slagit igenom stort. Alla kör dessa idag.
Man brukar dela upp träning i olika faser beroende på vilken nivå man är på. Ju högre nivå man ligger på ju mindre lyfter man eftersom kroppen annars går sönder (enkelt förklarat) .

Finns det någon data som backar detta?
Ta tex att vi har två identiska tvillingar som lyftar samma, väger samma och tränar lika ofta.
Under ett halvår får T1 lyfta vikter om 8 reps med progressiv överlast. Medans T2 får lyfta 8 reps med progressiv överlast men var tredje vecka lyfta antingen 15 reps eller 3-4 reps. Detta gör man alltså under en vecka för att sedan återgå till 8 reps.
Citera
2022-09-22, 08:43
Medlem
Jag ändrar mina repetitioner nästan varje pass, dock är inte ändringen av repetitioner ett mål i sig utan en bieffekt av hur jag förhåller mig till progressive overload. I nästan samtliga övningar så kör jag på samma vikt tills jag klarar 10-12 reps och ökar sedan vikten (detta tar såklart plats över flera pass). Efter viktökningen landar jag ofta någonstans vid 5-6 reps, bygger upp mot 12 igen osv osv.

Är det inte såhär alla tränar? Om man på något vis bryr sig om styrka iaf...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in