2022-09-23, 11:24
Medlem
PedoJoeBidens avatar
https://www.di.se/live/stockholmsbor...-oncopeptides/

OMX nästan på minus 33% för året och fortsätter falla med rask takt, kan nå -50% till årsskiftet.

Går man till t.ex. svt och sr så handlar det om Ukraina, inget snack om den kommande massarbetslösheten i Sverige så långt ögat kan nå.

Tidigare i våras blev det krigsrubriker när den nådde minus 20%, men nu verkar det vara helt tyst?
Folk verkar mest rycka på axlarna och säga att även 2023 lär bli ett förlorat år, har svennen gett upp hoppet helt enkelt?
Var är alla protester?
Citera
2022-09-23, 11:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden

OMX nästan på minus 33% för året och fortsätter falla med rask takt, kan nå -50% till årsskiftet.

Går man till t.ex. svt och sr så handlar det om Ukraina, inget snack om den kommande massarbetslösheten i Sverige så långt ögat kan nå.

Tidigare i våras blev det krigsrubriker när den nådde minus 20%, men nu verkar det vara helt tyst?
Folk verkar mest rycka på axlarna och säga att även 2023 lär bli ett förlorat år, har svennen gett upp hoppet helt enkelt?
Var är alla protester?
Nu höjer CB räntorna så det är klar att näringslivet går sämre, och kommer gå sämre.
Detta är väntat.

Det som är mer förvånande är att börsen inte faller mer. Det är bara att räkna så ser man att den borde stå lägre.

Iom att CB höjer räntorna så kommer arbetslösheten att stiga. Och lönsamheten falla.
Och med nästan 100% sannolikhet leder de höjda räntorna till recession.

När vi fick KPI-data för Jan och Feb så stod det klart att detta skulle inträffa.

Vad är det för protester du tänker på?
Ska folket demonstrera mot räntehöjningarna?

Det gjorde faktiskt folk i USA när Volcker drog upp räntan i början på 80-talet. Har nog aldrig varit så mycket protester i USA någonsin. Men då sved ju arbetslösheten lite mer.
Senast redigerad av liksom-fb 2022-09-23 kl. 11:36.
Citera
2022-09-23, 11:38
Medlem
TheOldOneKnowss avatar
Citat:

Var är alla protester?

Varför bry sig om börsen när det finns större faror runt knuten, i form av kärnvapenhot?
Citera
2022-09-23, 11:42
Medlem
TheOldOneKnowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

Vad är det för protester du tänker på?
Ska folket demonstrera mot räntehöjningarna?

Det gjorde faktiskt folk i USA när Volcker drog upp räntan i början på 80-talet. Har nog aldrig varit så mycket protester i USA någonsin. Men då sved ju arbetslösheten lite mer.

Det kan ju finnas en anledning bakom räntehöjningarna, och om den verkar bero på våra egna politiker, så kan ju det vara något man kan protestera mot. Det kanske var så han tänkte?

Anledningen bakom är ju i grund och botten sanktionerna mot Ryssland, vilket mycket riktigt våra egna politiker ligger bakom. De hade kunnat strunta i USA:s påtryckningar om detta så hade vi sluppit dålig ekonomi och att frysa ihjäl och svälta i vinter också.
Citera
2022-09-23, 11:44
Medlem
Briasccas avatar
Ja det är lite tyst faktiskt. Tror att det beror på att man tänker att det enbart är fiktiva värden och att börsen alltid går upp igen (det kommer den sannolikt också göra i framtiden, och skulle den inte göra det pga kärnvapenkrig så är aktier det minsta problemet vi har att hantera).

Men förstås kan det bli problem för de som aktier som säkerhet för lån, och att säkerheten faller så stort i värde att den som givit lånet säger upp det för omedelbar betalning. Förstås också för den som köpt aktier för lånade pengar. Och för de börsföretag som lånat pengar med sina egen aktiekurs som säkerhet.

Ja det är en kall och mörk tid framför oss. Winter is coming.
Citera
2022-09-23, 11:46
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Var är alla protester?
Själv ska jag ut på stan idag med plakat där det står "Upp med börsen". Vill du haka?
Citera
2022-09-23, 11:54
Medlem
Jag tror många håller på och värderar om OMX med hänseende på nuvarande elbrist som kan pågå i över 10 år.

En del elintensiva näringar kommer behöva läggas ner i sverige.
Citera
2022-09-23, 11:55
Medlem
Kione211s avatar
Citat:

Var är alla protester?
Jag har läst att även 2023 pekar ner. Tror inte aktie ägare går ut och protesterar. Nä börsen kommer inte skapa kravaller.
Jag var nöjd med mina investeringar i juli men nu käns det inte lika bra. Jag sålde mitt hus i december och har köpt fonder i slutet av våren.
Citera
2022-09-23, 11:55
Medlem
När dom raderat ut allt av värde. Ska dom stänga och gå hem söka nya jobb ??
Citera
2022-09-23, 11:57
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Själv ska jag ut på stan idag med plakat där det står "Upp med börsen". Vill du haka?

Exakt, vad ska man protestera mot? Det är väl vuxna människor som är medvetna om riskerna med börsen och inte satsar pengar man inte kan förlora?
Dessutom är det ju ingen förlust förrän du säljer.
Citera
2022-09-23, 11:57
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Protester handlar främst om orsaker till problem, inte konsekvensen.

Citat:
Ursprungligen postat av TheOldOneKnows
Varför bry sig om börsen när det finns större faror runt knuten, i form av kärnvapenhot?
Ja så länge svennen kan äta dagens lunch på jobbet så kommer han fortsätta följa konflikter i utlandet likt en dokusåpa.

Frågan är dock vad som händer när svennen tvingas dra åt skärpet för att stilla hungersmärtorna, blir det lika intressant vad Putin åt till frukost då?
Citera
2022-09-23, 11:59
Medlem
Och rådgivarna fortsätter med sitt "Sitt still i båten" och besparingarna går upp i rök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in