Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2022-09-26, 18:29
Medlem
Sinraths avatar
Ut varje eller varannan timme med en valp? Alla timmar på dygnet? I minst ett antal månaders tid? Bara upp och ut i allt från några minuter till 30min eller mer tills hunden gjort sitt?
Aldrig att ni följer detta. Det är säkert vad som rekommenderas men det går ju bara inte. Tio gånger värre än en bebis. Ljuger ni eller har ni schema delat på 6 pers?
Citera
2022-09-26, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Ut varje eller varannan timme med en valp? Alla timmar på dygnet? I minst ett antal månaders tid? Bara upp och ut i allt från några minuter till 30min eller mer tills hunden gjort sitt?
Aldrig att ni följer detta. Det är säkert vad som rekommenderas men det går ju bara inte. Tio gånger värre än en bebis. Ljuger ni eller har ni schema delat på 6 pers?

Har inte orkat läsa hela tråden.
Jag har haft ca 15 hundar under mitt liv.
Förr sas det at det skulle ligga en tidning på hallgolvet och valpen gick dit och fick beröm och sen flytta tidningen utomhus. Jag har aldrig praktiserat detta.
Jag går ut med valpen det sista jag gör innan jag lägger mig för natten. Ca 22-23.
Då ska valpen ha varit inne i ca 1-2 timmar så den hunnit bli kissnödig innan sista utgång.
På morgonen det första jag gör, ut genom ytterdörren ca 05-06.
Jag går ut med den ca varannan timme och alltid direkt efter sömn, men ca 15 minuter efter mat.
Jag ger ett belöningsord direkt efter uträttat kiss och ger godisbit.
Det utvalda belöningsordet blir kommando för att kissa.

På kvällar kan jag nu när valpen är unghund öppna dörren och och säga kommandot för kissa och hunden utför det och springer in till där belöningsgodiset finns.
Citera
2022-09-26, 18:43
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Har inte orkat läsa hela tråden.
Jag har haft ca 15 hundar under mitt liv.
Förr sas det at det skulle ligga en tidning på hallgolvet och valpen gick dit och fick beröm och sen flytta tidningen utomhus. Jag har aldrig praktiserat detta.
Jag går ut med valpen det sista jag gör innan jag lägger mig för natten. Ca 22-23.
Då ska valpen ha varit inne i ca 1-2 timmar så den hunnit bli kissnödig innan sista utgång.
På morgonen det första jag gör, ut genom ytterdörren ca 05-06.
Jag går ut med den ca varannan timme och alltid direkt efter sömn, men ca 15 minuter efter mat.
Jag ger ett belöningsord direkt efter uträttat kiss och ger godisbit.
Det utvalda belöningsordet blir kommando för att kissa.

På kvällar kan jag nu när valpen är unghund öppna dörren och och säga kommandot för kissa och hunden utför det och springer in till där belöningsgodiset finns.

Låter ju någorlunda bättre men..jobb? Det låter totalt omöjligt att få ihop detta med ett yrke. Utan? Ok visst.
Citera
2022-09-26, 20:00
Medlem
Citat:
Låter ju någorlunda bättre men..jobb? Det låter totalt omöjligt att få ihop detta med ett yrke. Utan? Ok visst.

Konstaterar kallt att man måste vara hemma eller kunna ta sig hem från jobbet lite då och då under dagen.
Citera
2022-09-26, 20:02
Medlem
HotPopcorns avatar
Citat:

Nej, inte alla timmar på dygnet. Med hunden jag har nu var det värsta över efter två veckor. Vad menar du med att det inte går? Man går många snabba vändor. De växer upp fort. Vänta i 30 minuter behöver man inte göra, kanske alldeles i början tills de fattar att det är bra att kissa ute.

Man lär ju sig hur ofta hunden behöver kissa och om det flyter på bra tar det inte jättelång tid innan man både kan förlänga intervallen och inte behöver vara ute så länge åt gången.
Citera
2022-09-26, 21:53
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:

Varför skulle man ljuga om det?

Att du inte har den disciplinen betyder inte att andra inte har det.
Gör man så behöver man inte hålla på i "ett antal månaders tid".
Det var betydligt värre att göra lumpen än att få valpen rumsren så.

Jag har skrivit tidigare om att det var just så jag gjorde med min hund när hon var liten och hon blev rumsren när hon var tolv veckor. Jag löste det helt själv sommaren 2014.

(FB) Lämnad med hundvalp
(FB) Valphage - lägga något för att skydda trägolvet från urin
(FB) 3 månader gammal valp vägrar gå ut på promenader

Edit:

Många skaffar valp i anslutning till sin semester och då drabbas inte jobbet.
För egen del jobbade jag hemifrån och då är det inte heller något problem.
Senast redigerad av Allaballawalla 2022-09-26 kl. 21:55.
Citera
2022-09-28, 15:30
Medlem
8xxSeriess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Måste bara undra om detta är egen erfarenhet eller något du läst har hänt någon? Kul misstag!
Hörde någonstans om ett par som hade skaffat hundvalp som tydligen varit dålig i magen på natten och gjort sina behov i något av rummen, utan att paret uppmärksammade detta. Under natten hade robotdamssugaren gått sin runda och fullständigt polerat ut skit över hela golvet, smetat ner lister och duttat emot möbler
Citera
2022-09-30, 11:38
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:

Om du är beroende av att vara borta från hemmet 9h per dag för att jobba på annan plats så kan jag inte se att du kan uppfostra en valp själv.
Jobba hemma, kanske i kombination med semester ett par veckor har varit vad som gäller för mig/oss (och som jag menar är vad som rekommenderas av "expertisen" dessutom).

Valp sover och valp vaknar under ett telemöte - bara att ursäkta sig och gå ut. Det kräver helt klart både disciplin och flexibilitet i vardagen första tiden. Valpen kommer inte respektera varken din TV-kväll, ditt kundmöte eller din nattsömn om den är nödig.
Den första tiden är ganska tuff och det är viktigt att lägga mycket energi på valpen men den går över ganska fort, hundar växer upp väldigt snabbt.

Citat:
Ursprungligen postat av 8xxSeries
Hörde någonstans om ett par som hade skaffat hundvalp som tydligen varit dålig i magen på natten och gjort sina behov i något av rummen, utan att paret uppmärksammade detta. Under natten hade robotdamssugaren gått sin runda och fullständigt polerat ut skit över hela golvet, smetat ner lister och duttat emot möbler

Kan förstå hur det skulle kunna ske, hittade själv en undangömd hundkräks på en skymd plats i ett rum som används väldigt sparsamt. Haha, hade kunnat hända mig, helt klart!
Citera
2022-10-01, 15:56
Medlem
Grismunns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
ALDRIG NÅGONSIN FYA DÅ VALPEN VILL KISSA OCH BAJSA
EN HUND ÄR SITUATIONSBUNDEN
KOPPLAR SNABBT IHOP FY MED ATT KISSA OCH BAJSA

Jodå i vissa fall kan man vara tvungen men
generellt nej.
Citera