• 1
  • 2
2022-09-26, 22:41
Medlem
Idag p mitt lokala coop knde jag frustration och ilska ver matpriserna igen och de kommer g upp nnu mer, blir ingen julskinka i r kan jag lova! Lste nyss att priset p vatten i Stockholm kommer g upp med 25% ocks.

Dessa priser r frn idag, jag bor ven p landet 4 mil frn nrmsta stad s det pverkar s klart, eller?
Pgenlimpa 40kr
Gurka 25kr styck
6-pack gg (coop) 26kr
5dl grdde (coop) 32kr
mjlk 1,5L (coop) 26kr
Kaffe (coop) 48kr
Kycklingfil 900g (coop) 78kr

Hur lnge tror du priskningarna kommer pg? Hur lnge innan folk verkligen brjar protestera? Vad tror du en Pgenlimpa och en gurka kommer kosta om 1 r? Kommer priserna g ner ht eller r det bara ngot vi fr leva med? F hra vad du funderar kring detta vansinne.
2022-09-26, 22:43
Avstngd
sanningenskrigare2s avatar
Fick loss fiskpinnar fr 20 kronor. Rcker lngt.
2022-09-26, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKonstig
Idag p mitt lokala coop knde jag frustration och ilska ver matpriserna igen och de kommer g upp nnu mer, blir ingen julskinka i r kan jag lova! Lste nyss att priset p vatten i Stockholm kommer g upp med 25% ocks.

Dessa priser r frn idag, jag bor ven p landet 4 mil frn nrmsta stad s det pverkar s klart, eller?
Pgenlimpa 40kr
Gurka 25kr styck
6-pack gg (coop) 26kr
5dl grdde (coop) 32kr
mjlk 1,5L (coop) 26kr
Kaffe (coop) 48kr

Hur lnge tror du priskningarna kommer pg? Hur lnge innan folk verkligen brjar protestera? Vad tror du en Pgenlimpa och en gurka kommer kosta om 1 r? Kommer priserna g ner ht eller r det bara ngot vi fr leva med? F hra vad du funderar kring detta vansinne.

Svrt att sga. Tror man kommer vnja sig i sinom tid.
2022-09-26, 23:02
Medlem
Kostar mjlken 26 kr fr 1,5 liter? Mste vara laktosfri eller ngot annat special.
Jag kr vanlig 1,5% och den r inte i den nivn.
2022-09-26, 23:03
Medlem
Det gller att ha med sig en del pant nr man handlar. Jag hoppas ju sklart att priserna gr ner nr inflationen gr ner ngon gng men i rlighetens namn tror jag inte det blir s. Fretagen har anpassat sin produktion till det nya priset och d blir det svrt att snka det.
Senast redigerad av Spikerman 2022-09-26 kl. 23:07.
2022-09-26, 23:08
Medlem
ArgusOnes avatar
Du fr handla taktiskt och efter vad som r billigt. Frra veckan kostade mortter, lk och rotfrukter 5kr/kg. Kpte en del. Fick ven gurka 2x 12kr. Sallad 9kr/st.

Nu har ICA 1,2kg potatis fr 10 kr.
2022-09-26, 23:11
Medlem
Onanikrems avatar
Priserna kommer knappast att g ner, har varit med om sdana hr kriser ett par gnger frut, det hjs och sedan stabiliseras allt men ingen snkning. Lnerna hjs sakta...
2022-09-26, 23:21
Medlem
WhoreOfBabylons avatar
Rekommenderar att kra Mathem, dom brukar iaf ha bra extrapriser p olika varor varje v. Men mste man alltid handla specifika produkter av samma mrke lr det bli dyrt.
2022-09-26, 23:36
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Citat:

Pgenlimpa 40kr
Gurka 25kr styck
6-pack gg (coop) 26kr
5dl grdde (coop) 32kr
mjlk 1,5L (coop) 26kr
Kaffe (coop) 48kr

Men Coop r dyrare n Ica r dyrare n Willys r dyrare n Lidl. Handla p rtt stlle vid rtt tillflle, s kan du spara ordentligt. Inhandlade idag:
  • Kassler, 1.7 kg, 59.90 / kg
  • Kockens Kanel Ceylon / Ingefra / Gurkmeja / Basilika 50 kr
  • 3 x 24p gg 39.90
  • Snabbkaffe 26.90
  • Fiskpinnar 450g 18.90
  • Pesto 190g 19.90

Fregende vecka snodde jag t mig
  • 8 x Ost, 49.90 / kg
  • 3 x 15p gg 19.90 / st
  • 3 x Smr 500g 33.90 kr
  • Kycklinghjrta 12.90 / kg
  • 5 x snabbrtter 100 kr

Kp konserver och fryst istllet fr frskt vid behov. Kp storpack. Kp p extrapris. Kp svinnmrkt med kort datum.

Priskningarna har redan toppat, och priserna gr ner. Orsak r bra skrdar i strre delen av vrlden, och detta utbud mste allts balanseras mot efterfrgan, vilket inte r mjligt med fr hgt pris. Bde handlare, grossister och producenter vill i slutndan slja sina produkter, vilket p en ideal marknad ger prispress.

Men det frutstter aktiva konsumenter som ratar cklig och onyttig sirapslimpa fr 40 spnn och istllet handlar smart.
2022-09-26, 23:37
Medlem
900g kyckling fr 78 lter billigt tycker jag. Brukar f pytsa ut ~115 fr ett kilo men d r den fryst.
2022-09-26, 23:50
Medlem
Citat:

Pgenlimpa 40kr
Gurka 25kr styck
6-pack gg (coop) 26kr
5dl grdde (coop) 32kr
mjlk 1,5L (coop) 26kr
Kaffe (coop) 48kr

Det r inte priserna p mat som kommer vara problemet, det r tillgngen p mat som kommer vara ett problem. Redan nu i hst och vinter men definitivt till vren d samtliga skrdar, runt om i vrlden, slagit fel eller uteblivit helt. Till strsta delen orsakat av bristen p gdningsmedel.

r 2023 kommer att bli ett svltr. ven i Europa.

Nu r du frvarnad och br drfr vidta adekvata tgrder. Fr att slippa g hungrig.
2022-09-26, 23:58
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Det r inte priserna p mat som kommer vara problemet, det r tillgngen p mat som kommer vara ett problem. Redan nu i hst och vinter men definitivt till vren d samtliga skrdar, runt om i vrlden, slagit fel eller uteblivit helt. Till strsta delen orsakat av bristen p gdningsmedel.

r 2023 kommer att bli ett svltr. ven i Europa.

Nu r du frvarnad och br drfr vidta adekvata tgrder. Fr att slippa g hungrig.

N, man har rekordskrdar i bland annat Ryssland och Kina. Finns ingen fara fr matproduktionen, och priserna r stadigt p vg ner. De kommer dock att frbli hgre s lnge priser p konstgdsel och energi r hga (p grund av sanktioner mot Ryssland).
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in