2022-10-07, 14:11
Medlem
Du kanske varit med om att du haft hörlurar i öronen eller en stereo påslagen. Plötsligt får du ett sms eller så ringer din mobiltelefon som råkas stå nära stereon. När det sker så kommer ett "störningsbrus" eller vad man ska kalla det, som låter i högtalarna eller hörlurarna medans telefonen ringer. Det låter typ detetetete lite vagt.

Ibland kan jag höra sånt utan att jag har en telefon i närheten som ringer eller har annan elektronisk utrustning som är i närheten. Hörde det på datorn nu när jag lyssnade på musik. Har även hört det någon gång när jag lyssnat på min mp3 på gymmet. Det här frekvensljudet eller brusljudet kommer från ingenstans. För någon ringande telefon eller ens telefon var i närheten.

Vad beror det på?

Och vad fan kallas fenomenet med det här brusljudet? Finns det något finare namn på det?
Senast redigerad av cocavanilla 2022-10-07 kl. 14:16.
Citera
2022-10-07, 15:41
Medlem
Zilvios avatar
Nätverk och datorkommunikation --> Fysik, matematik och teknologi
/Moderator
Citera
2022-10-07, 16:10
Medlem
FancyTarsier0s avatar
Vet ej med det hände frekvent på den tiden då jag hade en flip telefon. Man visste att någon ringde innan telefonen gjorde det.
Senast redigerad av FancyTarsier0 2022-10-07 kl. 16:17.
Citera
2022-10-07, 21:05
Medlem
Megaforces avatar
GSM sände med tidsindelade pulser vilket gjorde att det skapades störningar nära GSM-telefoner. Det räckte med att ställa en GSM-telefon ovanpå en högtalare för att det skulle bli rejält med ljud från den om nån ringde eller skickade SMS.

Modernare telefoner använder annan sändningsteknik som inte innebär störningar av pulstyp.

Det går att testa funktionen genom att man i en modern telefon tvingar den att enbart köra med 2G (GSM) och lägga telefonen på en högtalare..
Citera
2022-10-09, 16:28
Medlem
itwasfrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocavanilla
Du kanske varit med om att du haft hörlurar i öronen eller en stereo påslagen. Plötsligt får du ett sms eller så ringer din mobiltelefon som råkas stå nära stereon. När det sker så kommer ett "störningsbrus" eller vad man ska kalla det, som låter i högtalarna eller hörlurarna medans telefonen ringer. Det låter typ detetetete lite vagt.

Ibland kan jag höra sånt utan att jag har en telefon i närheten som ringer eller har annan elektronisk utrustning som är i närheten. Hörde det på datorn nu när jag lyssnade på musik. Har även hört det någon gång när jag lyssnat på min mp3 på gymmet. Det här frekvensljudet eller brusljudet kommer från ingenstans. För någon ringande telefon eller ens telefon var i närheten.

Vad beror det på?

Och vad fan kallas fenomenet med det här brusljudet? Finns det något finare namn på det?

Brukar kallas för EMI. Electro Magnetic Interference

Oljudet du hör beror på att sändaren i mobilen slås av och på hela tiden eftersom GSM bygger på teknik med tidsluckor, TDMA.
Elektroniken i din stereo (eller vad det nu är) funkar då som en radiomottagare för AM och plockar upp detta.

Om du googlar på GSM 217 Hz så hittar du en del att läsa om detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in