2023-03-03, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Robin Bryntesson skall köra det baklänges
Ja den sockersjuka dåren gör vad fan som helst för lite uppmärksamhet, som en tonårig brud med attension disorder.
Citera
2024-02-24, 14:36
Medlem
PingPongZongs avatar
Varför finns det ingen tråd om Vasaloppet 2024? Är det inte TJEJVasan IDAG? Världens största skidlopp enbart för kvinnor. Var det för få, eller för många? Vita kvinnor. eller tjejer är det väl? Heter ju TJEJVasan.

Och var något år som en kvinnlig SVT reporter kände obehag för det var för många vita män i spåret. 10 000 vita män. Man såg hur chockad och rädd hon var. Vad fan nu hon gjorde på manliga Vasaloppet som kvinna? Klart det kommer vara många män. Och att dom flesta kommer vara vita.

Och så är det kanske och se som ett ett rasistiskt firande... då ska det väl förbjudas?

För att Vasaloppet går nämligen längs den sträcka där en viss Gustav Vasa flydde från danske kungens soldater. År 1521 stannade Gustav Eriksson – under sin flykt undan den danske kungen – i Sälen och återvände till Mora för att leda upproret mot ockupationsmakten.

Varför åker man Vasaloppet? Jo för att Vasa kastade ut danskjävlarna efter Vasaloppet.

Eller är det för det inte längre finns snö i Sverige? Det var ju det riktiga hotet. Blir väl vattenskidor på våtmarkerna då. Funkar ju inte det heller. För att folk från icke skidåkande nationer... dom kan ju inte simma. Dom drunknar ofta innan dom ens kommer hit. Medelhavet = Nutidens Auschwitz. Löfven: "Många döda försöker fly". "When there's no more room in hell, the dead will walk the Earth."

De ä bar å åk !!!
Senast redigerad av PingPongZong 2024-02-24 kl. 15:17.
Citera
2024-02-24, 16:43
Medlem
Jag hatar det. Masstart stakning är ju lika roligt som i ski classics + intervjuer med "goa" blöjkärringar.
Citera
2024-02-24, 16:50
Medlem
yolloys avatar
Det är alltid lika roligt med Vasaloppet. Det är som ett vårligt folknöje även om just jag bara följer det på tv: n. Nu skall även sägas att jag inte sitter och kollar slaviskt från start till mål utan det är som mest spännande någonstans efter halva sträckan är avverkad.
Det hade varit roligt att ha åkt det där loppet själv också.
Citera
2024-02-24, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yolloy
Det är alltid lika roligt med Vasaloppet. Det är som ett vårligt folknöje även om just jag bara följer det på tv: n. Nu skall även sägas att jag inte sitter och kollar slaviskt från start till mål utan det är som mest spännande någonstans efter halva sträckan är avverkad.
Det hade varit roligt att ha åkt det där loppet själv också.

Ja det står alltid på i bakgrunden fram tills att det hettar till. Kul med mycket folk när man ser det på tv men segt när man själv ska åka.
Citera
2024-02-26, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estet10
Hej jag gillar skidsport och tycker de ska bli så kul med vasaloppet. Tycker ni det också?

Skittrakigt att titta pa.
Räcker gott med att se sista milen.
Det var roligt att glo pa en gang i tiden..men det var snarast pa Sven Ake Lundbäcks tid det.
Citera
2024-02-26, 22:36
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Vasaloppet är det enda av långloppen som man orkar se i sträck från början till slut. Tradition.
Citera
2024-02-27, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sepxxx
Längtar är fel ord. Men gillar att kolla. Har på min bucketlist att åka men tvivlar att jag klarar hela. Vad är normalt att klara?

Det klarar du lätt med lite träning.
Till och med jag klarade de nio milen utan större bekymmer..och jag tränade f-n inte mycket alls.
Visserligen hjälpt av goda förhallanden Vasaloppssöndagen.
Nagra ar sedan nu..hörde att Jörgen Brink vunnit Vasaloppet när jag stod och drack blabärssoppa i Mangsbodarna..:-)..eller om det var Risberg?

Det är värst upp till Oxberg tyckte jag.Klarar man sig dit sa är det enkelt resten av vägen.
Citera
2024-02-27, 21:35
Medlem
katws avatar
Gösta Lönnelid, 85 år, är ny rekordman med sin 61:a start i Vasaloppet och Öppet Spår i livet.

Stålman!
Citera
2024-02-29, 18:05
Medlem
ekerilars avatar
Jag valde att avstå vasaloppet detta år. Jag känner nu ett visst vemod. Det är Vasaloppsvecka, men jag är inte där.
Citera
2024-03-01, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jag valde att avstå vasaloppet detta år. Jag känner nu ett visst vemod. Det är Vasaloppsvecka, men jag är inte där.

Ja.. finns ju för och nackdelar med allt. Förutsättningarna känns ju sådär men vi får se
Citera
2024-03-01, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Vasaloppet är det enda av långloppen som man orkar se i sträck från början till slut. Tradition.

Instämmer!

Jag är inte heller något fan av långlopp och stakning från start till mål, men Vasaloppet är något alldeles extra!

Tävlingsstatus likt ett mästerskap och samtidigt en folkfest, som utspelar sig i Dalarnas vackra natur..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in