Flashback bygger pepparkakshus!
2022-10-09, 09:32
Medlem
Citat:
För att minska elkostnaderna i vinter planerar många kommuner att släcka ner delar av utomhus- och gatubelysningen.

Nu varnar Boverket för en ökad risk för brott och olyckor, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

– Jag tror ju att otryggheten kommer att öka betydligt om man börjar släcka ner belysningen, säger Kerstin Andersson, samhällsvetare på Boverket till radion

Citat:
Men inför vintern planerar flera kommuner, av besparingsskäl, att släcka ner gatubelysningen. Bland annat Malmö, Helsingborg, Halmstad och Höganäs kommun.

https://www.expressen.se/nyheter/oka...r-slacker-ner/

Detta är ju något av de dummaste och ärligt talat mest livsfarliga förslagen på länge. Att stänga ner gatubelysning i storstäder under vintern...

Kriminaliteten är redan på sina håll hög, men komplett mörker utomhus under årets mörkaste månader, innebär en kraftigt ökad risk för medborgarnas säkerhet. Gatubelysning är kritisk infrastruktur och är det mest för att spara pengar de vill stänga ner, bör det absolut inte göras. I stort sett vad som helst är bättre att spara på...

I ett historiskt perspektiv så gick folk faktiskt knappt ens ut efter mörkrets inbrott för några hundratals år sedan. Gatubelysning är så viktigt ur säkerhetssynpunkt att detta helt enkelt inte får göras.

Håller ni med och vad kan vi som medborgare göra för att hindra att dessa vansinniga beslut fattas? När det gäller saker som verkligen förtjänar kraftig folklig protest så är detta med råge av sådan dignitet.
Senast redigerad av Snobird 2022-10-09 kl. 09:35.
Citera
2022-10-09, 09:34
Avstängd
DixieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird

Detta är ju något av de dummaste och ärligt talat mest livsfarliga förslagen på länge. Att stänga ner gatubelysning i storstäder under vintern...

Kriminaliteten är redan på sina håll hög, men komplett mörker utomhus under årets mörkaste månader, innebär en kraftigt ökad risk för medborgarnas säkerhet. Gatubelysning är kritisk infrastruktur och är det mest för att spara pengar de vill stänga ner, bör det absolut inte göras. I stort sett vad som helst är bättre att spara på...

I ett historiskt perspektiv så gick folk faktiskt knappt ens ut efter mörkrets inbrott för några hundratals år sedan. Gatubelysning är en så viktigt ur säkerhetssynpunkt att detta helt enkelt inte får göras.

Håller ni med och vad kan vi som medborgare göra för att hindra att dessa vansinniga beslut fattas? När det gäller saker som förtjänar kraftig folklig protest så är detta med råge av sådan dignitet.

Äntligen någon som håller med mig
Det här är absurt! Vi har inte ens elbrist. Ingen kommer våga ute efter 16.00. Hos oss i Sverige blir det mörkt redan vid 15.00.

Ska man gå med ficklampa för att hitta vägen?
Citera
2022-10-09, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DixieD
Äntligen någon som håller med mig
Det här är absurt! Vi har inte ens elbrist. Ingen kommer våga ute efter 16.00. Hos oss i Sverige blir det mörkt redan vid 15.00.

Ska man gå med ficklampa för att hitta vägen?

Ja, det är ju livsfarligt för äldre personer och risken att utsättas för brott ökar kraftigt. Inbrott, våldtäkter, bilstölder och överfall kan bli ännu mer frekventa. Folk måste protestera innan det är försent!
Senast redigerad av Snobird 2022-10-09 kl. 09:39.
Citera
2022-10-09, 09:38
Avstängd
DixieDs avatar
Citat:
Ja, det är ju livsfarligt för äldre personer och risken att utsättas för brott ökar kraftigt. Inbrott, våldtäkter, bilstölder och överfall kan bli ännu mer frekvent. Folk måste protestera innan det är försent!

Ligger sömnlös om nätterna för jag tänker om det finns sätt som jag kan lösa det på för befolkningen i mitt område.

Kanske tända lyktor hela vägen med LED
Citera
2022-10-09, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DixieD
Ligger sömnlös om nätterna för jag tänker om det finns sätt som jag kan lösa det på för befolkningen i mitt område.

Kanske tända lyktor hela vägen med LED

Du och ingen annan enskild medborgare ska behöva oroa sig. Detta är säkerligen emot folkets vilja och även enligt Boverket potentiellt katastrofalt. Detta måste uppmärksammas och inte genomföras helt enkelt.

Men vad kan vi som medborgare göra? När detta möjligen blir verklighet är det för sent. Detta gäller folks säkerhet, och ja regelrätta överlevnad.
Senast redigerad av Snobird 2022-10-09 kl. 09:43.
Citera
2022-10-09, 09:43
Avstängd
DixieDs avatar
Citat:
Du och ingen annan enskild medborgare ska behöva oroa sig. Detta är säkerligen emot folkets vilja och även enligt Boverket potentiellt katastrofalt. Detta måste uppmärksammas och inte genomföras helt enkelt.

Jag tror ändå det kommer genomföras eftersom det har gjort det i alla andra i Europa.
En mardröm för min del. Jag tänker på alla människor som kan bli offer för kriminalitet så då försöker jag tänka lösningar som kan rädda människor. Om jag börjar i mitt område och det blir lyckat så tar man övriga Sverige

Jag läser massa om el och elförsörjning just nu. Hur man kan betala för eget elnät och få egen försörjning
Citera
2022-10-09, 09:44
Medlem
Vi på landsbygden har aldrig någon gatubelysning. Har pannlampa varje dag från november till mars. Men här har vi å andra sidan inga kriminella som stryker omkring heller. Det enda jag blivit attackerad av är vildsvin och ett par grävlingar en gång (inte samma tillfälle) och de lyckades jag skrämma.
Citera
2022-10-09, 09:44
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:

I ett historiskt perspektiv så gick folk faktiskt knappt ens ut efter mörkrets inbrott för några hundratals år sedan. Gatubelysning är så viktigt ur säkerhetssynpunkt att detta helt enkelt inte får göras.

Håller ni med och vad kan vi som medborgare göra för att hindra att dessa vansinniga beslut fattas? När det gäller saker som verkligen förtjänar kraftig folklig protest så är detta med råge av sådan dignitet.

Under energikrisen i början på 70-talet släcktes varannan gatlykta ner vilket ändå funkade rätt ok. Men idag är det väl ändå ledlampor i de flesta gatlyktor så frågan är hur stor besparing det ens skulle bli? Själv bor jag ute på vischan och har ingen som helst gatubelysning i närheten, och ja - jag använder ficklampa som någon föreslog - men inte för att se vägen (så jävla mörkt blir det inte så man inte ser vägen) utan för att visa att jag finns när det kommer bilar..
Citera
2022-10-09, 09:45
Medlem
jesussugers avatar
Läste även att det skulle påverka mobilnätet, att man ej skulle kunna använda mobilen
Man kanske ska utföra brott under dessa tider? nu när allt blir dyrare
Citera
2022-10-09, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Under energikrisen i början på 70-talet släcktes varannan gatlykta ner vilket ändå funkade rätt ok. Men idag är det väl ändå ledlampor i de flesta gatlyktor så frågan är hur stor besparing det ens skulle bli? Själv bor jag ute på vischan och har ingen som helst gatubelysning i närheten, och ja - jag använder ficklampa som någon föreslog - men inte för att se vägen (så jävla mörkt blir det inte så man inte ser vägen) utan för att visa att jag finns när det kommer bilar..

Ok, men inne i stan. Kyla, halka, mörker och brott. Vi bor trots allt i en demokrati och folk vill inte ha detta.
Citera
2022-10-09, 09:49
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ok, men inne i stan. Kyla, halka, mörker och brott. Vi bor trots allt i en demokrati och folk vill inte ha detta.

Ja., stockholm har sagt att de ska minska julbelysningen, men annars tror jag nog det är oklokt att dra ner alltför mycket på gatubelysningen i stadskärnor. Men ute på landsvägar kanske varannan-lampa-metoden kan funka (förutsatt att det verkligen ger en substantiell besparing)..
Citera
2022-10-09, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Ja., stockholm har sagt att de ska minska julbelysningen, men annars tror jag nog det är oklokt att dra ner alltför mycket på gatubelysningen i stadskärnor. Men ute på landsvägar kanske varannan-lampa-metoden kan funka (förutsatt att det verkligen ger en substantiell besparing)..

Jo, men de har planerat släcka gatubelysning i vissa storstäder. Det går ju också rakt emot vad partierna lovat gällande att bekämpa brott då detta troligen riskerar öka brottsligheten.

Vissa saker är viktigare än att spara pengar såsom fundamental säkerhet för medborgarna.
Senast redigerad av Snobird 2022-10-09 kl. 09:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in