2022-10-09, 10:50
Medlem
EnCartes avatar
Tiden är beroende på hastigheten, enligt Einstein. Frågan är hur tiden påverkas av frekvens. Här har jag lite problem.

Om vi tar en foton som är en partikel med en viss frekvens eller våglängd.

En foton som rör sig fritt med ljusets hastighet, kan inte ha någon våglängd, då tiden inte existerar för den.
Våglängden kan bara mätas genom att fotonen saknas ned så den rör sig långsammare än ljusets hastighet. Dess energi kan man väl bara mäta genom att kollidera den med något. Då upphör den att existera.

Då blir frågan vad är våglängden och amplituden.
Rent tekniskt borde det vara att den oscillerar, på något sätt, med en viss amplitud. Det borde väl innebära att den rör sig en längre sträcka jämfört med hastigheten om man tar hänsyn till amplituden på vågen. Om den ens är en partikel längre?
Om man skickar en foton genom en bit glas kommer hastigheten att minska, men bli ljusets hastighet igen när den passerat och kan färdas fritt igen. Då är den en partikel utan våglängd igen, frusen i tiden. Eller kanske är det en annan foton som kommer ut. Lite osäker där.

Min fråga är egentligen, om dess hastighet som våg, egentligen är större än den uppmätta, om man tar hänsyn till våglängden och amplituden. Men även om någon kan förklara vad vågen är rent fysiskt, mer än en matematisk funktion.
Existerar partikeln, på något sätt, när ljuset är en våg.
Senast redigerad av EnCarte 2022-10-09 kl. 11:03.
Citera
2022-10-09, 11:16
Medlem
Asgarvars avatar
Det är ju här kvantfält kommer in i bilden. Det är inte fotonen som är vågrörelsen i sig, vågrörelsen existerar i det elektromagnetiska fältet. Fotonen är bara entiteten som är excitationen i samma kvantfält, en oscillation längs ett oändligt kvantfält. Fotonen i sig har ingen egentlig, egen existens utanför kvantfältet, när kvantfält i sig existerar över tid. Egentligen är det en fråga om vilken synvinkel man betraktar fotonen som, men din frågeställning är precis det som ledde till kvantchromodynamik och senare kvantfältsteorin.
Citera
2022-10-09, 13:38
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Tiden är beroende på hastigheten, enligt Einstein. Frågan är hur tiden påverkas av frekvens. Här har jag lite problem.

Om vi tar en foton som är en partikel med en viss frekvens eller våglängd.

En foton som rör sig fritt med ljusets hastighet, kan inte ha någon våglängd, då tiden inte existerar för den.
Våglängden kan bara mätas genom att fotonen saknas ned så den rör sig långsammare än ljusets hastighet. Dess energi kan man väl bara mäta genom att kollidera den med något. Då upphör den att existera.

Då blir frågan vad är våglängden och amplituden.
Rent tekniskt borde det vara att den oscillerar, på något sätt, med en viss amplitud. Det borde väl innebära att den rör sig en längre sträcka jämfört med hastigheten om man tar hänsyn till amplituden på vågen. Om den ens är en partikel längre?
Om man skickar en foton genom en bit glas kommer hastigheten att minska, men bli ljusets hastighet igen när den passerat och kan färdas fritt igen. Då är den en partikel utan våglängd igen, frusen i tiden. Eller kanske är det en annan foton som kommer ut. Lite osäker där.

Min fråga är egentligen, om dess hastighet som våg, egentligen är större än den uppmätta, om man tar hänsyn till våglängden och amplituden. Men även om någon kan förklara vad vågen är rent fysiskt, mer än en matematisk funktion.
Existerar partikeln, på något sätt, när ljuset är en våg.
Hint: våglängd relativt vad? EN fotons våglängd är olika relativt olika observatör, beroende på sånt som Dopplereffekten.
Citera
2022-10-09, 14:01
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Hint: våglängd relativt vad? EN fotons våglängd är olika relativt olika observatör, beroende på sånt som Dopplereffekten.
Motfrågor. Har det någon betydelse blir då min motfråga. Nu tänkte jag mig att vi höll oss i någon typ av labb här på jorden med en egen ljuskälla som står stilla, liksom allt annat där.
Citera
2022-10-09, 16:13
Medlem
itwasfrees avatar
När jag läser din fråga känns det som att du är inne på det som fysikern Louis de Broglie funderade över.

Ljus uppför sig som en partikel i ett experiment för fotoelektrisk effekt.
Ljus uppför sig som våg om det passerar genom ett prisma.

Lösningen är att låta ljuset vara ett vågpaket.
Citera
2022-10-09, 17:32
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Motfrågor. Har det någon betydelse blir då min motfråga. Nu tänkte jag mig att vi höll oss i någon typ av labb här på jorden med en egen ljuskälla som står stilla, liksom allt annat där.
Jag försökte hjälpa dig fram till att själv svara på din egen fråga. Ja, min motfråga är verkligen relevant. Försök svara på den så får du även svaret på din, dvs om du tänker rätt.
Citera
2022-10-09, 18:07
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itwasfree
När jag läser din fråga känns det som att du är inne på det som fysikern Louis de Broglie funderade över.

Ljus uppför sig som en partikel i ett experiment för fotoelektrisk effekt.
Ljus uppför sig som våg om det passerar genom ett prisma.

Lösningen är att låta ljuset vara ett vågpaket.
Mina funderingar går så här. Är ljuset en partikel när det färdas med ljusets hastighet och en våg när den färdas i underljusfart. Jag tror inte att den kan vara en våg vid ljushastigheten i alla fall?

Men även när ljuset färdas som en våg, om dess verkliga fart som en våg, är högre än dess uppmätta hastighet om man beaktar vågrörelsen som en sträcka. Hur en våg som skapas av en foton, nu egentligen ser ut.
Men även över amplituden. Är den alltid konstant för en foton. Jag tror det?
Amplituden borde även vara dess utbredning i rummet, i någon riktning i alla fall. Om det inte är så att fotonen skapar en våg i rummet och inte är en del av vågen utan vågen är ett resultat av fotonen.
Citera
2022-10-09, 18:48
Medlem
Psykonaut-s avatar
Bör en Foton fungera enligt samma naturlag som en Neutrino?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Neutrino
https://sv.wikipedia.org/wiki/Neutrinooscillation
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in