2006-07-12, 12:40
Medlem
(Denna trd riktar sig enbart till personer som spelar Xperteleven, inte folk som tycker illa om det managerspelet)

Det mste ju g att hitta den ultimata taktiken fr varje lag, allts det finns vl ingen universal taktik som funkar bra fr alla lag.

Hur ska man g till vga fr att hitta denna gyllene taktiken/laguppstllningen?

Sen undrar jag ocks hur man ska resonera kring unga nya spelare som har lite erfarenhet men grym form? ska man stta in dem istllet fr mkt rutinerade spelare med dlig form?
Citera
2006-07-12, 15:23
Medlem
sprvagns avatar
*Det r viktigt att vara stark p mitten.

*Unga spelare r formbara och trnar duktigt.

*Kolla vilka egenskaper domaren besitter.

Lite som hattrick, lite som i verkligheten, synd bara att trningsmatcher p frssongen r helt menlsa.

Det var lite tips och trix!
Citera
2006-07-13, 20:29
Medlem
Tack, det var bra tips.

Undrar dock lite om det hr med varierat/spela i mitten/p kanterna - nr br man vlja vilket? Om man kper taktikrapporter och ser att motstndaren normalt spelar i mitten kan man ju naturligtvis vlja att tppa till dr och sen spela p kanterna. Men nr vljer man varierat?
Citera
2006-07-14, 10:36
Medlem
K-bobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FantasticNeil
Tack, det var bra tips.

Undrar dock lite om det hr med varierat/spela i mitten/p kanterna - nr br man vlja vilket? Om man kper taktikrapporter och ser att motstndaren normalt spelar i mitten kan man ju naturligtvis vlja att tppa till dr och sen spela p kanterna. Men nr vljer man varierat?

En nyckel till att bli lite framgngsrik r vl nd att inte kra en statisk taktik utan att anpassa sig till hur ditt och motstndarens lag ser ut. Det finns allts ingen gyllene lsning som r svaret p alla frgor, och det r bra annars hade ju alla krt den. Det gr bra att anpassa sitt lag till att kra med 4-2-4 eller 5-4-1, det r du som vljer hur det ska g till.

Man kan ju titta lite p hur mlen grs av motstndaren, om han gr mycket ml p skott i straffomrdet, nick eller lngskott.
Sen den egna taktiken vljer man om man ser att backarna har brist p ngot.

Och sen s mste man givetvis skaffa sig en bra frisparkslggare, om man ser vilka som vinner pongligorna s r det nstan alltid en med specialegenskapen F.

Mycket kan man klura ut genom att lsa p det interna forumet, dr sgs mycket som inte str i regelboken.
Citera
2006-07-14, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spårvagn
synd bara att trningsmatcher p frssongen r helt menlsa.

Fel, fel, fel. Trningsmatcherna p frssongen r absolut inte menlsa.
Citera
2006-07-14, 17:34
Medlem
Brottardockans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey O'Neil
Fel, fel, fel. Trningsmatcherna p frssongen r absolut inte menlsa.

Instmmer ! Speciellt om man har mnga spelare som har blivit bttre och drmed ftt smre form. Trningsmatcher r lika bra som vanliga matcher att hja formen, men om man har riktigt bra form p alla spelarna s kan trningsmatcher vara riskabla.
Citera
2006-07-14, 19:09
Medlem
Lastbils avatar
Jag har match ikvll. Har en liten frga. Vem av dessa backar ska spela:
Nr1: 25 r, Hjrta fr klubben och duktig p huvudet, 7 i skicklighet och 2 i form.
Nr2: 32 r, Hjrta fr klubben och r en ledare, 5 i skicklighet och 13 i from.
Har stor betydelse har formen gentemot skickligheten?
Citera
2006-07-14, 20:01
Medlem
tjohos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastbil
Skulle aldrig lyfta in en kille med 2 i form, du kan g lngt ner i skicklighet med 13 i form fr att vga upp den lga formen.
Mycket formtrning i fortsttningen, jag har medelform p 15-17 p alla mina 4 lag.
Citera
2006-07-14, 20:49
Medlem
Brottardockans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastbil

Om det r en vldigt viktig match s br du spela med han med hg form, r matchen inte s viktig s hade JAG satsat p han med dlig form fr att f upp den. Tror inte det r s stor skillnad mellan spelarna...
Citera
2006-07-15, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjoho
Mycket formtrning i fortsttningen, jag har medelform p 15-17 p alla mina 4 lag.

Vad gr du fr att hlla s hg form? Pengarna sinar ju lite om man formtrnar alla spelare, iaf i min kassa.
Citera
2006-07-16, 00:19
Medlem
Rizes avatar
En annan sak r ju att spelarna brukar bli vertrnade om man frsker hlla dem p s hg niv
Citera
2006-07-16, 14:51
Medlem
tjohos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FantasticNeil
Vad gr du fr att hlla s hg form? Pengarna sinar ju lite om man formtrnar alla spelare, iaf i min kassa.
Ser till att alltid hlla dem hgt, s fort en kille har en nertpil fr han en trning. Men aldrig trning direkt p trning och inte p en kille som har 16 eller hgre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in