Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-10-11, 18:47
  #1
Medlem
Bonnatorps avatar
Har fått hem två katter som inte var jätteväl omskötta förr i tiden.
Båda är fina i pälsen och är väl relativt friska såvitt vi kan se, men jag tycker de är ganska magra, och de verkar inte gå upp mycket i vikt fastän de har i princip fri tillgång till torrfoder (Mjau) och får några bollar råköttfoder varje dag.
Vet inte om det kanske är matlusten som är lite sådär.

Så jag tänkte att det åtminstone torde gå få upp vikten på dem lite så de åtminstone har lite fettreserver på kroppen.
Kan man mata dem med rapsolja?
Bara en tesked om dagen eller så, eller möjligen lite mer om det är lämpligt, blandat med något annat. Kanske tonfisk, eller tillsammans med lite av deras ordinarie mat. Absolut inte som utbyte till deras ordinarie kost förstås, utan bara som tillskott en kortare period.
Gav några droppar på en sked till ena katten, och hon verkar gilla smaken iallafall.

Är det okej att göra så, om man ökar mängden sakta och håller koll på att de inte får värsta diarrén av det?
Tänkte bara tills de inte känns som vandrande skelett med löst skinn och fluffigt hår.
__________________
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-10-11 kl. 18:49.
Citera
2022-10-11, 18:51
  #2
Medlem
Finnj-vels avatar
Som olegitimerad veterinär och läkare och allt annat som har med vård av något levande ting att göra så skulle jag avråda dig från detta. Jag säger ingenting om märket "Mjau", men håll dig för fasen borta från Royal Canin. Jag har också en katt som är mager, det har han varit hela sitt liv, vissa raser är sådana, och även om en ras brukar bli "normalstor" så är katter fortfarande unika och en "förväntad normalstor" katt kan faktiskt bli en mager liten plutt och ändå må bra.
Citera
2022-10-11, 18:51
  #3
Medlem
ShotsFireds avatar
Tror det är långt ifrån bra eftersom det är långt ifrån naturligt för kattdjur.
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
Jag har också en katt som är mager, det har han varit hela sitt liv, vissa raser är sådana, och även om en ras brukar bli "normalstor" så är katter fortfarande unika och en "förväntad normalstor" katt kan faktiskt bli en mager liten plutt och ändå må bra.
1+
Citera
2022-10-11, 18:56
  #4
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
Som olegitimerad veterinär och läkare och allt annat som har med vård av något levande ting att göra så skulle jag avråda dig från detta. Jag säger ingenting om märket "Mjau", men håll dig för fasen borta från Royal Canin. Jag har också en katt som är mager, det har han varit hela sitt liv, vissa raser är sådana, och även om en ras brukar bli "normalstor" så är katter fortfarande unika och en "förväntad normalstor" katt kan faktiskt bli en mager liten plutt och ändå må bra.
Mjo förvisso.
Men i och med att det är två katter som är ungefär samma ålder (runt 5 eller så) och inte släkt, men bägge är markant magrare än alla andra katter jag haft i familjen, så tänkte jag till att det antagligen är mer relaterat till att de fick stryk istället för ordentligt med mat i sitt förra hem.

Slaktrester som är övervägande fett torde kanske vara bättre, om man får tag i det?
Självklart inte saltfläsk, men kanske om det dyker upp billigt fläsk med övervägande fettremsa som är osaltat någon gång kanske det går lika bra också?
Citera
2022-10-11, 19:06
  #5
Medlem
Katter ska äta kattmat och vispad äggula ger dem fin päls, lite grädde vid festliga tillfällen, pricken över i:et en nyfångad firre.
Citera
2022-10-11, 19:16
  #6
Medlem
TuckerandDales avatar
Har du ens avmaskat katterna? Där är det där du ska börja,bara ett tips.
Citera
2022-10-11, 19:20
  #7
Medlem
Du kan ju alltid ringa och fråga en veterinär om det är okej att ge dem matolja, en risk jag kan tänka mig är att de möjligen kanske kan få diare? Men det är en gissning från min sida. Om inte annat så ge dem lite extra godsaker, skinka, leverpastej, fet youghurt. De brukar vilja ha det de ser oss äta.
Annars kan katter som svält få lite rubbad ämnesomsättning, vet inte hur vanligt det är men det händer, som barn hade vi en mullig katthona som smet ut och inte hittades på 2 mån, då var hon skinn och ben och hur mycket extra gott hon än fick sen så la hon inte på sig särskilt mycket, min nuvarande katt däremot är en liten tjockis som begav sig ut på äventyr mellan maj och september för några år sedan och var också skinn och ben när han en dag dök upp utanför grinden igen, tog inte lång tid för honom att bli en rund fluffig boll igen.
Citera
2022-10-11, 19:28
  #8
Moderator
Allaballawallas avatar
Har för dålig koll på hur katter fungerar när det kommer till sånt, men det kanske är vettigare att satsa på något animaliskt fett. Finns ju exempelvis ister, späck, laxolja och liknande.

Laxolja gav jag min hund förr om vintrarna.
Citera
2022-10-11, 20:10
  #9
Moderator
Carlboms avatar
Katter går väldigt snabbt upp i vikt om de får god mat. Annars är det garanterat behov av en avmaskning. Min katt åt som en häst men var ändå mager. Såg skillnad redan efter några dagar efter han avmaskades.
Citera
2022-10-11, 20:16
  #10
Medlem
volvo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Mjo förvisso.
Men i och med att det är två katter som är ungefär samma ålder (runt 5 eller så) och inte släkt, men bägge är markant magrare än alla andra katter jag haft i familjen, så tänkte jag till att det antagligen är mer relaterat till att de fick stryk istället för ordentligt med mat i sitt förra hem.

Slaktrester som är övervägande fett torde kanske vara bättre, om man får tag i det?
Självklart inte saltfläsk, men kanske om det dyker upp billigt fläsk med övervägande fettremsa som är osaltat någon gång kanske det går lika bra också?
Willys säljer märgpipa i frysdisken på vissa ställen, dom har mycket näring och fett.
Citera
2022-10-11, 20:53
  #11
Medlem
Zoologens avatar
Min normalviktiga katt åt torrfoder, men jag tänkte att han kanske behövde mjukare mat eftersom han var rätt gammal. Därför började jag ge honom Bozita våtfoder, med resultatet att han lade på sig och snart vägde 6,5 kg.
Jag gav nog för mycket, men det gav i alla fall resultat vad gäller viktökning.
Skäm bort kissarna ordentligt.
__________________
Senast redigerad av Zoologen 2022-10-11 kl. 20:57.
Citera
2022-10-11, 21:14
  #12
Medlem
Ge dom energitätt foder. Njurfoder går mina upp utav som bara helsike. Det räcker att jag fyller på skålen ca gång i veckan. Då är de två som äter.
Naturligtvis får de även blötmat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback