Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-10-12, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Vilket land kommer Adel Shalabi ifrån? Bor i Danderyd.

Gissar det är den här mannen : https://www.ratsit.se/19581208-Adel_...8gbSuOs#fordon

Vid inköp av en ny avancerad röntgenapparat till Akademiska sjukhuset i Uppsala begärde den dåvarande verksamhetschefen att leverantören Canon skulle betala ut 200 000 kronor till hans privata konto. När det inte gick att lösa tecknades ett konsultavtal med Canon värt 200 000 kronor, det kan Uppdrag granskning avslöja.

Inköpet och uppgörelsen med verksamhetschefen föregicks av flera bjudmiddagar i samband med mässor runt om i världen. Där deltog inte bara verksamhetschefen, utan även flera andra från Akademiska sjukhuset. Och Canon stod för notan vid middagarna.

https://www.svt.se/nyheter/gransknin...ffar-med-canon
Så bra att det kommer fram.

Det är väldigt mycket laglig korruption i Sverige som måste komma upp till ytan.

Om du är chef och vill sälja tjänster till stat, kommun och landsting så kan jag lova dig att det handlar om att ta ut rätt tjänstemän på representation, bjudmiddagar och hotellnätter.

Sedan är det otroligt vanligt att politiker sitter på dubbla stolar; man sitter i en nämnd som köper in konsulttjänster till skolan och samtidigt sitter man i styrelsen eller är ägare av ett bolag som säljer tjänster till den plats man är politiker i.

Det är utbrett och man gör det utan att skämmas.

Sverige är så korrupt under den glättiga ytan.
Citera
2022-10-12, 10:09
Medlem
Mullrets avatar
Hade jag varit Canon hade jag anmält gubben direkt.

Sedan hade upphandlingen fungerat som tänkt.

Nu har Canon skitat ner sig och lär nagelfaras om så en tonerkasett skall inköpas.
Citera
2022-10-12, 10:37
Medlem
Gulsmurf2s avatar
200 papp är ju en piss i missisippi i upphandlingar.. Varför riskera sitt levebröd för detta? Och varför går Canon med på det?

Upphandlingar i miljonklassen är vanliga innom staten, och mycket pengar cirkulerar. Även jag har varit med i upphandlingar av dessa summor, och mer.

Men inte fan skulle jag sälja ut mig för vad för vad Adel måste ha typ i månadslön? Ok om det var miljoner, då kan jag förstå att Mamon lockar. Men för 200k skulle jag misstänka att även Mamon rekomenderar möjligheten till en fortsatt stabil inkomst.
Citera
2022-10-12, 10:37
Medlem
BrorGertruds avatar
Man kan ju undra hur mycket av skattepengarna han smusslat ner i sin egen ficka. Detta lär knappast vara den enda överföring som gjorts till hans företag. Ser ut som en person som gillar fin yta och pengar.
Citera
2022-10-12, 10:48
Medlem
Krickedixans avatar
Haha gud vad jag skrattade när jag såg det på nyheterna.
Det är ju så man gör där han kommer ifrån.
Inga konstigheter där hör det till.
Såklart han inte tycker han gjort något fel.
Han har nog fler strängar på sin lyra
Citera
2022-10-12, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Hur kan det här drabba Canon? Och sjukhuset?

Troligen finns det konkurrenter som på grund av mutan, om det nu kommer fram att det var en sådan, kan ha blivit drabbade av utebliven affär.

Skadestånd?

Det blev aldrig någon offentlig upphandling eftersom den ädle Adel klassade inköpet som en uppgradering.
Redan där gör han antagligen fel eftersom Canon sålt en helt ny apparat.
Men svårt att klaga på fel i upphandlingen av den anledningen.
Citera
2022-10-12, 10:52
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan5432
200 000 är ändå inte så mycket. Jag förstår inte varför han är villig att riskera så mycket för så lite. Stenkorkat!

Efter ett antal inköp av liknande karaktär blir det en peng
Många bäckar små…
Citera
2022-10-12, 10:52
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Han ska vara "verksamhetschef", om det sedan är för hela sjukhuset eller för någon mindre enhet framgår inte. Och det gäller Akademiska sjukhuset.

Edit:
tidigare verksamhetschef

Han är röntgenläkare på KS/NKS Solna.
Citera
2022-10-12, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
200 papp är ju en piss i missisippi i upphandlingar.. Varför riskera sitt levebröd för detta? Och varför går Canon med på det?

Upphandlingar i miljonklassen är vanliga innom staten, och mycket pengar cirkulerar. Även jag har varit med i upphandlingar av dessa summor, och mer.

Men inte fan skulle jag sälja ut mig för vad för vad Adel måste ha typ i månadslön? Ok om det var miljoner, då kan jag förstå att Mamon lockar. Men för 200k skulle jag misstänka att även Mamon rekomenderar möjligheten till en fortsatt stabil inkomst.

En lite diskret andel om 2.5% på varje affär blir pengar...vem vet hur ofta detta skett.

Girig Canon-chef, och för att de slipper gå igenom en offentlig upphandling...

Canon hävdar nu att pengarna som betalades ut var ett konsultarvode i förskott för föreläsningar som aldrig blev av pga pandemin...MEN Adel ville ha pengar på privat konto först....

Snygg räddning...de skyller på Adel, och lär ha ryggen fri som vanligt.
Citera
2022-10-12, 10:57
Medlem
Barentss avatar
Helt normalt för en MENA-människa. Sannolikt har han i hela sitt svenska arbetsliv försett sig själv först. Alla beslut han tagit har först motiverats med egna fördelar. Osv osv. Att sparka alla MENA från chefspositioner hade gjort Sverige mycket bättre.

Rasism fungerar och gör Sverige bättre. När man inser det förstår man varför så mycket inte fungerar i dagens Sverige.

Förutsätter att han får sparken och får leva på svenska bidrag resten av livet.
Citera
2022-10-12, 10:59
Medlem
Skönt att det kommer fram, det är bra att såna här människor åker fast. Hur ska vi annars ha en öppen marknad för företagen.
Citera
2022-10-12, 11:05
Medlem
BigIgloos avatar
Han är nog inte inkvoterad. Verkar ha verkat som överläkare bland annat så villan är nog inget betalproblem.

Problemet är svenskarna som tillsätter en person från korrumperade länder och tror att deras korruption slutar existera vid svenska gränsen.

En naturlig följd av mantrat ”600 000 invandrare går till jobbet varje dag” .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in