• 5
  • 6
2022-12-02, 11:36
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Angående det fetade; min tes är att konflikten mellan vetenskap och religion inte ligger i den religiösa skriften utan hur människan kommit att tolka skriften. Det gäller båda sidor.
Om man var överens om rollerna här så att säga, att vetenskap och religion ansvarar för olika aspekter av tillvaron, så behöver det kanske inte uppstå någon konflikt. Jag tror att båda behövs.
Jo det uppstår alldeles klart en konflikt genom att religiösa om de blir tillräckligt inflytelserika ska kontrollera sådant som man kan hantera med vetenskap.
Citera
2022-12-02, 11:46
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odovacer
Jo det uppstår alldeles klart en konflikt genom att religiösa om de blir tillräckligt inflytelserika ska kontrollera sådant som man kan hantera med vetenskap.

Och vad skulle du säga är ett bra exempel på en sådan situation?
Citera
Igår, 16:37
Medlem
Rhodezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odovacer
Det är en hel del här som fäster större tilltro till religiösa dogmer än vetenskap. Det paradoxala är att ni sitter och skriver på en dator eller smartphone vars konstruktion baseras på vetenskap rakt igenom. Jag kan även tänka mig att merparten av er använder fordon för transport och mottar vård utförd med sjukvårdsinnovationer.

Om ni inte anser att man ska använda vetenskaplig metodik i beslutsfattandet utan tro på dogmer... hur kommer sig detta?
Ser ni inte att ni är inkonsekventa?
Är det inte dax att sluta använda dessa innovationer när ni ju uppenbarligen inte tror på rationalen bakom dem?
Känns det inte konstigt att sälja in era religiösa dogmer till andra medans ni åtnjuter nyttan av vetenskap själva?
En mycket bra observation som bör lyftas fram.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in