Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-18, 17:53
  #1
Medlem
Odovacers avatar
Jag har varit kattvakt en hel del och noterat att kissen i fråga tycks gå inom ett distinkt område hela tiden, vilket jag antar är reviret. Jag testade att ta upp katten och bära iväg på den och bära den bort från bostaden för att se om jag kunde bära iväg den långt från huset. Plötsligt började den vrida sig och skulle ner, och så fort den kom ner sprang den tillbaka mot huset. Dagen efter gjorde jag samma test igen och noterade att den skulle ner på ungefär samma plats. Jag antar att den inte vill vara utanför revirgränsen, och att denna passerats på den plats den ville ner. Någon mer som kan testa med sin katt och se hur den beter sig?
__________________
Senast redigerad av Odovacer 2022-10-18 kl. 17:55.
Citera
2022-10-18, 18:01
  #2
Medlem
slagskotts avatar
Vår äldre katt på 13 håller sig i närheten men jag fick med hund plus tre katter långt in i skogen för 20 år sedan, iaf. 2 km.
De var bara runt 2 år gamla och de hakade bara på oss in i skogen, vet inte om det är ett normalt beteende för att 13-åringen följde med oss till skogs för 5-6 år sedan och den katten gillade det inte, vi fick vända hem den gången
Citera
2022-10-18, 18:08
  #3
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Honkatter har väl mindre revir än hankatter. Hankatter är mer villiga att ströva runt i andras revir för att hitta villiga honor.
Citera
2022-10-18, 18:32
  #4
Medlem
Izismiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odovacer
Någon mer som kan testa med sin katt och se hur den beter sig?

Nej risken är att jag bär den till ett ställe där den inte brukar vara och inte känner igen sig och eftersom den själv heller inte har gått ditt så har den inget bra doftspår att följa tillbaka hem igen och om den blir skrämd i det läget av en annan katt eller något annat så kan den få panik och springa ännu mer åt fel håll och komma vilse, så nej min katt blir inget försöksdjur i ditt experiment.

Vet kattägaren som du passar katten åt att du brukar bära iväg den från hemmet?
Citera
2022-10-18, 18:50
  #5
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Izismile
Nej risken är att jag bär den till ett ställe där den inte brukar vara och inte känner igen sig och eftersom den själv heller inte har gått ditt så har den inget bra doftspår att följa tillbaka hem igen och om den blir skrämd i det läget av en annan katt eller något annat så kan den få panik och springa ännu mer åt fel håll och komma vilse, så nej min katt blir inget försöksdjur i ditt experiment.

Vet kattägaren som du passar katten åt att du brukar bära iväg den från hemmet?
Ja
Citera
2022-10-19, 08:48
  #6
Medlem
6stringlevins avatar
Det här är väl ingen nyhet.

Men det var intressant att bo i ett öppet jordbrukslandskap så man kunde följa kattens (rörelser). Han kunde söka sig flera kilometer bort, men alltid åt samma håll
Citera
2022-10-19, 13:23
  #7
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odovacer
Jag har varit kattvakt en hel del och noterat att kissen i fråga tycks gå inom ett distinkt område hela tiden, vilket jag antar är reviret. Jag testade att ta upp katten och bära iväg på den och bära den bort från bostaden för att se om jag kunde bära iväg den långt från huset. Plötsligt började den vrida sig och skulle ner, och så fort den kom ner sprang den tillbaka mot huset. Dagen efter gjorde jag samma test igen och noterade att den skulle ner på ungefär samma plats. Jag antar att den inte vill vara utanför revirgränsen, och att denna passerats på den plats den ville ner. Någon mer som kan testa med sin katt och se hur den beter sig?
En annan sak som är rolig är att inom en katts revir så kan det finnas stigar/passager som andra katter får använda utan att "hemkatten" bryr sig. Om de däremot avviker från rutten så reagerar "hemkatten" och det kan bli slagsmål.

På min tomt har jag haft sådana passager där andra katter tilläts passera - och det handlar om en period på 27 år och flera katter efter varandra som agerade likadant.
Min uppfattning är att mina egna katter på motsvarande sätt fick ströva igenom andras revir.
Citera
2022-10-19, 13:30
  #8
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
En annan sak som är rolig är att inom en katts revir så kan det finnas stigar/passager som andra katter får använda utan att "hemkatten" bryr sig. Om de däremot avviker från rutten så reagerar "hemkatten" och det kan bli slagsmål.

På min tomt har jag haft sådana passager där andra katter tilläts passera - och det handlar om en period på 27 år och flera katter efter varandra som agerade likadant.
Min uppfattning är att mina egna katter på motsvarande sätt fick ströva igenom andras revir.
Jag har haft en sådan stig på en tomt, men där fick en del katter passera men inte andra. Många av kvarterets katter umgicks även i ”gäng” kvällstid. Katter har antagligen ett mycket mer komplext socialt samspel än vi tror.
Citera
2022-10-19, 14:15
  #9
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Jag har haft en sådan stig på en tomt, men där fick en del katter passera men inte andra. Många av kvarterets katter umgicks även i ”gäng” kvällstid. Katter har antagligen ett mycket mer komplext socialt samspel än vi tror.
Ja, det är min uppfattning också.
Citera
2022-10-19, 17:15
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Jag har haft en sådan stig på en tomt, men där fick en del katter passera men inte andra. Många av kvarterets katter umgicks även i ”gäng” kvällstid. Katter har antagligen ett mycket mer komplext socialt samspel än vi tror.
Det visste redan Gösta Knutsson..😉
Citera
2022-11-25, 08:21
  #11
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
En annan sak som är rolig är att inom en katts revir så kan det finnas stigar/passager som andra katter får använda utan att "hemkatten" bryr sig. Om de däremot avviker från rutten så reagerar "hemkatten" och det kan bli slagsmål.

På min tomt har jag haft sådana passager där andra katter tilläts passera - och det handlar om en period på 27 år och flera katter efter varandra som agerade likadant.
Min uppfattning är att mina egna katter på motsvarande sätt fick ströva igenom andras revir.

Så kan det vara. Aldrig tänkt på det. Kompisens katt kan följa med oss en bra bit in i skogen. Men bara om vi går på en speciell stig/grusad gång. Viker vi av från rutten så stannar katten/springer hem. Finns många katter i det området.
Citera
2022-12-07, 21:30
  #12
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odovacer
Jag har varit kattvakt en hel del och noterat att kissen i fråga tycks gå inom ett distinkt område hela tiden, vilket jag antar är reviret. Jag testade att ta upp katten och bära iväg på den och bära den bort från bostaden för att se om jag kunde bära iväg den långt från huset. Plötsligt började den vrida sig och skulle ner, och så fort den kom ner sprang den tillbaka mot huset. Dagen efter gjorde jag samma test igen och noterade att den skulle ner på ungefär samma plats. Jag antar att den inte vill vara utanför revirgränsen, och att denna passerats på den plats den ville ner. Någon mer som kan testa med sin katt och se hur den beter sig?

De har alla sina revir.

Det finns flera undersökningar som visar hur det kan se ut i en stad, där katterna har tydliga regler på kattspråk om vem som är bossen i ett område.

Grannens katt har min bostad som en del av hennes revir. Hon ska in och inspektera nästan varje dag. Ofta sover hon också en stund.

Idag var hon kanske här två timmar, men gick frivilligt ut i den sexgradiga kylan. Hon har inga problem med att tala om för matte att hon vill bli insläppt.

Testa att ta katten till ett nytt ställe och du kan få se en livrädd katt. Deras hår står på ända, och ansiktet ser helburrigt ut. De är rädda, för de vet inte vad som kan hända.

Kattägare som tar sin katt till veterinären kan vittna om sådant.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback