Flashback bygger pepparkakshus!
2022-10-18, 19:08
Medlem
NoTruces avatar
Ngot jag noterat under den mandatperiod som gtt r att vissa folkvalda politiker p hga positioner visat upp ett hgst tvivelaktigt beteende p sociala medier. Jag tnker frmst p ngra av vra tidigare statsrds agerande p exempelvis Twitter. Annika Strandhll och Morgan Johansson r tv exempel. De har inte sllan visat upp en nrmast antidemokratisk tendens i kommunikationen med kreti och pleti, det vill sga folket. Inte sllan har man blockerat meningsmotstndare eller begrnsat vilka som fr svara p en tweet. Nr det gller blockeringar kan det vara fr sdana triviala saker som att man sagt emot statsrdet eller uttalat sig syrligt eller sarkastiskt i respons till ngot han eller hon postat.

Diskussionen ska inte bara handla om de nmnda (tidigare) statsrden, utan br vara vidare n s. Frgestllningen r hur vra folkvalda politiker ska bete sig i sociala medier som Twitter, Facebook och Instagram. Nr de postar frn sina officiella konton i egenskap av folkvalda politiker (och p arbetstid), kan man d inte anse att de gr det i en roll som krver ett visst ansvar? Jag menar inte att de ska ta vilken skit som helst, regelrtt mobbning eller ddshot. Men det mste finnas ett utrymme fr att tolerera meningsmotstndare, allt i demokratins namn.

Frgestllningar:

Har folkvalda politiker, srskilt p riksdags- och regeringsniv, en skyldighet att interagera med meningsmotstndare?

Ser ni en fara fr demokratin om en politiker tar den ltta utvgen och blockerar en meningsmotstndare?

Skulle ni vilja se ngot officiellt regelverk, eller uppfrandekod, frankrad i riksdagen fr folkvalda politikers ageranden i sociala medier?
Citera
2022-10-18, 19:19
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Utrikesminister Tobias Billstrm har blockat mig, tyvrr.
Citera
2022-10-19, 18:30
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Utrikesminister Tobias Billstrm har blockat mig, tyvrr.

Varfr d? Var det ngot specifikt du sa? Vad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in