Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-10-19, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
I Tidöavtalet står det följande på sida 62
En svensk kulturkanon ska tas fram. Ett uppdrag ges att tillsätta fristående expertkommittéer i syfte att inom skilda kulturformer ta fram förslag på svensk kulturkanon. Tillsättningen av ledamöter i expertkommittéerna ska utgå från konstnärlig kompetens i respektive fält.
Den danska förlagan utgår från kategorierna arkitektur, böcker, film, grafisk form, musik (klassisk och ny musik) tror jag. Har filat på ett utkast till svensk kulturkanon om jag satt i juryn (har inte längre kontakter på kansiet).

Arkitektur
Kirunas kyrka av Gustaf Wickman
Stockholms stadshus av Ragnar Östberg
Skrapan i Västerås av Boris Culjat
Svampen i Örebro av Sune Lindström
Kulturhuset i Järna av Erik Asmussen
Danvikshem i Stockholm av Aron Johansson

Litteratur
Mina drömmars stad av Patrick Fogelström
Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige av Selma Lagerlöf
Kallocain av Karin Boye
Utvandrarna av Vilhem Moberg
Doktor Glas av Hjalmar Söderberg
Sune och Mamma mysko av Sören Olsson Anders Jacobsson
Karlsson på taket av Astrid Lindgren
Tomten av Viktor Rydberg

Film
Fanny och Alexander av Ingmar Bergman
Tomten är far till alla barnen av Kjell Sundvall
Fucking Åmål av Lukas Moodysson
Kalle Stropp och Grodan boll på svindlande äventyr av Jan Gissberg
Sommaren med Monica av Ingmar Bergman
Jönssonligan på Mallorca av Mikael Ekman
Äppelkriget av Hasse Alfredsson och Tage Danielsson

Lekar
Kubb
Gladiatorboll
Dunk
Bokia

Design
Berså av Stig Lindberg/Gustavsberg
Blixtlåset av Elias Howe
Stringhyllan av String
Keramiktomte av Lisa Larsson

Tavlor
Trask av Ulla Wiggen
Karl XII:s likfärd av Gustaf Cederström

Klassisk musik
Ack Värmeland du sköna av Jussi Björling
Den blomstertid nu kommer av Israel Kolmodin
Ack Värmeland du skön
Water music av Händel
Horgalåten av trad.
Tröstevisa av Benny Andersson
Underbart av Kalle Moraeus och Orsa Spelmän

Populärmusik
Far jag kan inte få upp min kokosnöt av Povel Ramel
Guldet blev till sand av Peter Jöback
Tänd ett ljus av Triad
Shoreline av Broder Daniel
Kräm av Kent
Heartbreak hotel av Yohio
Euphoria av Loreen
Ring ring av Abba

Scenkonst
Fröken Julie av August Strindberg
Kristina från Duvemåla av Björn Andersson och Benny Ulvus

Vad tycker ni om kulturkanon för att jämna ut kulturellt kapital i skolan? Eller är det dåligt att staten lägger sig i kulturen? Vad tycker du för verk ska vara med på listan? (obs ingen listtråd)
Diskutera nedan.

Staten har alltid lagt sig i kulturen, de senaste 40 åren har alla statliga kulturbidrag och satsningar gått till sådant som vattnar ur iden om att Sverige och Svenskan har en kultur alls. Gissa under vilken regim detta har pågått?
Citera
2022-10-19, 14:26
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Tveksam till sådana här projekt som tenderar bli ändlösa.

Det sagt vill jag ha med Frans G Bengtsson: Röde Orm med i litteraturlistan. För att språkbehandlingen är 10/10.

Och konst förstås Peter Tillbergs Blir du lönsam lille vän?
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2022-10-19 kl. 14:28.
Citera
2022-10-19, 15:03
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Tveksam till sådana här projekt som tenderar bli ändlösa.

Det sagt vill jag ha med Frans G Bengtsson: Röde Orm med i litteraturlistan. För att språkbehandlingen är 10/10.

Och konst förstås Peter Tillbergs Blir du lönsam lille vän?
Trodde röde orm var en bro men du har säkert rätt. Känns fel och vilset med den här tråden. Allt blev fel.
Citera
2022-10-19, 15:16
Medlem
Tro inget annat än att det kommer letas med ljus och lykta efter verk av minoriteter redan under sittande regim. Och att andra regeringar kommer fortsätta projektet. SD och gänget kommer - återigen - hjälpa till att omdefiniera vad svenskhet åtminstone INTE längre är. Gissningsvis är det ju inte "Svensk strävan" av Vilhelm Moberg som kommer påtvingas eleverna.

Poängen är ju att en kulturkanon som definieras politiskt, kommer förändras i takt med demografin hos väljarna och med tiden kommer inkludera arabiska och kurdiska författare och exkludera varje svensk som inte passar aktuell parlamentarisk majoritet.
Citera
2022-10-19, 15:22
Medlem
DerRoteBarons avatar
Citat:
Vad tycker ni om kulturkanon för att jämna ut kulturellt kapital i skolan? Eller är det dåligt att staten lägger sig i kulturen?
Staten kan inte jämna ut så kallat kulturellt kapital. Varken Mohammed eller Johnny kommer ta till sig finkultur bara för att det finns någon lista över vad samhällseliten för närvarande finner vara finkultur. Kulturellt kapital går i arv, det är föräldrarnas uppgift att bilda sina barn. För att besvara andra frågan är kanon i min mening ganska meningslöst, så det gör inget att staten lägger sig i.
Citera
2022-10-19, 15:23
Medlem
DeValeras avatar
Saknar klassiker som Blåsippans väg (sång) och Satis polito (litteratur).

Nej men visst är det bra att barnen får ta del av klassiker, borde självklart vara obligatoriskt, men just att utse vissa verk kanske inte är rätt väg. Inget med Strindberg fanns med konstigt nog inte med.

Water music är ett fantastiskt verk, men det är inte en svensk kompositör (Kanske identifierade sig Händel som svensk men han var tysk verksam i England).

Är inte denna tråd en ren trolltråd?
Citera
2022-10-19, 15:30
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Water music är ett fantastiskt verk, men det är inte en svensk kompositör (Kanske identifierade sig Händel som svensk men han var tysk verksam i England).

Är inte denna tråd en ren trolltråd?
Som redan retts ut har jag sagt att Händel inte hör hit bara för att han ha ä i sitt namn. En missuppfattning som det är dags att släppa. Sen har jag kastat in spetsigare förslag som Kallocain för att vara provokativ. Så kom inte med sånt dravel.
Citera
2022-10-19, 15:41
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Som redan retts ut har jag sagt att Händel inte hör hit bara för att han ha ä i sitt namn. En missuppfattning som det är dags att släppa. Sen har jag kastat in spetsigare förslag som Kallocain för att vara provokativ. Så kom inte med sånt dravel.

En trevligare ton tack.

Jag kanske missförstod tråden jag trodde att det var från politisk håll dessa förslag kom ifrån, men det är alltså dina egna personliga förslag.

Jag är dock tveksam till att ha en kulturkanon, men självklart ska det ingå i barnens skolutbildning att ta del av kända svenska verk inom litteratur, musik, konst m.m. När det gäller konst så såg det ut som du hade det tunt med förslag.

Självklart kan berörd myndighet göra upp en rekommendationslista vilket sedan lärare och elever kan välja verk att fördjupa sig i.

Men jag måste uppriktigt fråga dig om du är ärlig med intentionen i denna tråd när du anser att Jönssonligan på Mallorca och Tomten är far till alla barnen bör vara med i en kulturkanon?
Citera
2022-10-19, 15:43
Medlem
Citat:
Film
Fucking Åmål av Lukas Moodysson

Populärmusik
Euphoria av Loreen
Frågan är väl om denna film samt artistens leverne är bra föredöme för yngre?
Citera
2022-10-19, 16:17
Medlem
Yohio?! Jösses.
Citera
2022-10-19, 16:20
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Politik: inrikes --> Konst och kultur
/Moderator
Citera
2022-10-19, 16:28
Medlem
AfroCondomFactorys avatar
Nästan helt blattefritt, vilket uppskattas, men ändå en del tvivelaktiga val, tex är väl Visa från Utanmyra, Himlajorden, Öppna landskap och Märk hur vår skugga rimligare val än Triad, Jöback och Yohio...
Senast redigerad av AfroCondomFactory 2022-10-19 kl. 16:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in