• 1
  • 2
2022-10-21, 03:23
Bannlyst
Nu när jag vaknade så började jag fundera på syrgas. På nätet stod det att andfåddheten kvarstod, även vid syrgas. Det var konstigt tyckte jag, då mer syre borde finnas i lungorna. Då måste det ju va koldioxiden som gör att man blir andfådd? Eller hur funkar det när man behöver luft? Nu tänker jag på "känslan"/"smärtan" som kommer när man måste andas. Är det för mycket koldioxid som skapar den känsla eller?
Senast redigerad av MonzZztrer 2022-10-21 kl. 03:30.
Citera
2022-10-21, 03:49
Medlem
Intressant fråga! Jag är inte utbildad inom medicin, men har för mig att jag läst i någon gammal bok (av Matts Bergmark?) att man åtminstone på den tiden gärna gav, inte rent syre utan syre blandat med några procent koldioxid åt patienter med syrebrist, just för att stimulera andningsreflexen!

Edit: detta!
Senast redigerad av Nakkvarr 2022-10-21 kl. 03:57.
Citera
2022-10-21, 03:55
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Tvärtom. Det är brist på koldioxid i blodet som gör att man blir andfådd. Hyperventilation leder till samma effekt.

Det tar alltså ett tag för fräscht syre att omsättas i koldixoid i blodbanan, därav kvarstår andfåddheten. Syret ska ut i mitokondrierna, och balansen återställas.

Relaterat är hur man andas, exempelvis under löpning. Bäst effekt får man om man andas genom näsan, håller kvar luften ett par sekunder (beroende på ansträngning), och därefter blåser ut. Andningshastigheten går ned radaikalt, för att syret utnyttjas bättre och leder till rätt CO₂-halt och pH-värde i blodet.
Citera
2022-10-21, 03:58
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Intressant fråga! Jag är inte utbildad inom medicin, men har för mig att jag läst i någon gammal bok (av Matts Bergmark?) att man åtminstone på den tiden gärna gav, inte rent syre utan syre blandat med några procent koldioxid åt patienter med syrebrist, just för att stimulera andningsreflexen!

Inte för att stimulera andningsreflexen (den sköter sig själv om man inte har neurologiska skador), men för att låga halter av koldioxid i blodet leder till ett förhöjt pH (alkalos). Det är av samma anledning man (förr i alla fall) gav hyperventilerade personer en påse att andas i, så att de inte skulle förlora för mycket koldioxid.
Citera
2022-10-21, 03:59
Bannlyst
Citat:

Edit: detta!

Mmm men det låter logiskt. Här har man ju en ledtråd, som är att nivåerna av koldioxid är viktig i detta fallet. Nu e frågan bara om det är mycket koldioxid eller lite koldioxid som triggar reflexen.
Citera
2022-10-21, 04:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Inte för att stimulera andningsreflexen (den sköter sig själv om man inte har neurologiska skador), men för att låga halter av koldioxid i blodet leder till ett förhöjt pH (alkalos). Det är av samma anledning man (förr i alla fall) gav hyperventilerade personer en påse att andas i, så att de inte skulle förlora för mycket koldioxid.

Men håller jag andan så blir jag ju andfådd. Då använder jag upp allt syre. Kvar blir bara en massa koldioxid som måste ut.

Så för mycket koldioxid borde ju då trigga reflexen?
Citera
2022-10-21, 04:04
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonzZztrer
Men håller jag andan så blir jag ju andfådd. Då använder jag upp allt syre. Kvar blir bara en massa koldioxid som måste ut.

Så för mycket koldioxid borde ju då trigga reflexen?

Ja kanske, sorry jag är lite för trött för att tänka. Jag vet att vi i alla fall har kemoreceptorer i blodbanan som registrerar koldioxidtrycket i blodet. De kanske reglerar andningsfrekvensen efter det.
Citera
2022-10-21, 04:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Ja kanske, sorry jag är lite för trött för att tänka. Jag vet att vi i alla fall har kemoreceptorer i blodbanan som registrerar koldioxidtrycket i blodet. De kanske reglerar andningsfrekvensen efter det.

Intressant, mmm men trycket av koldioxid blir ju konstant lågt sålänge andningsreflexen reglerar andningen korrekt kan jag tänka mig.
Citera
2022-10-21, 04:21
Medlem
Självmördare lär föredra (Citation needed!) att andas in ren inertgas, som kväve eller helium. Du känner ingen andnöd då, utan faller tvärt ned medvetslös!
Senast redigerad av Nakkvarr 2022-10-21 kl. 04:23.
Citera
2022-10-21, 04:25
Bannlyst
Citat:
Självmördare lär föredra (citation needed!) att andas in ren inertgas, som kväve eller helium. Du känner ingen andnöd då, utan faller tvärt ned medvetslös!

Ahaa, de e så helium funkar. De e ingen koldioxid i de där tuberna...
Nee jag är bara nyfiken. Skulle Rysska torpeden komma med sina drönare till mitt "hus" så måste jag veta hur jag flyr på bästa sätt innan de kommer.

Man pallar ju inte sitta i ett ryskt fängelse i kallaste delen av sibirien utan ADHD medicin i 70 år på ett rum utan elektronik som är 2 kvadrat meter stort.
Citera
2022-10-21, 04:38
Medlem
Å andra sidan är min egen erfarenhet av koldioxid inte så obehaglig heller! Provade att ta ett djupt andetag av gasen en gång i tiden på högskolan. Det svartnade för ögonen, och benen kändes som gelé, så att jag måste ta stöd mot bänken för att hålla mig upprätt, men det var alls ingen smärtsam eller panikartad känsla, mer som att andas lustgas!

Nu, människor är olika..!
Citera
2022-10-21, 04:46
Bannlyst
Citat:
Å andra sidan är min egen erfarenhet av koldioxid inte så obehaglig heller! Provade att ta ett djupt andetag av gasen en gång i tiden på högskolan. Det svartnade för ögonen, och benen kändes som gelé, så att jag måste ta stöd mot bänken för att hålla mig upprätt, men det var alls ingen smärtsam eller panikartad känsla, mer som att andas lustgas!

Nu, människor är olika..!

Jaa, alla e olika, alla reagerar olika. Så e de ju 👍.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in