Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-10-22, 20:48
  #1
Medlem
itsallalies avatar
Jag arbetar på ett välkänt bevakningsbolag som börjar på S sen -99 och tänkte att det säkert finns folk som undrar en del kring detta, främst kan jag besvara tillvägagångssätt samt andra underligheter om det nu skulle roa någon...

Sysslar med att åka på störningar delvis blandat med andra åtgärder, parkeringsärenden, inbrottslarm, rondering i källare etc. men vi håller oss till störningsrelaterade...tryggjours frågor, som det egentligen heter.

Tänk på att jag endast besvarar frågorna efter egna erfarenheter som tillvägagångssätt på de avdelningar jag arbetat på under åren, skillnader förekommer beroende på en mängd olika faktorer...
Citera
2022-10-22, 20:59
  #2
Medlem
AfroCondomFactorys avatar
Lyssnar ni på låten ABAB med KSMB för att få inspiration vid utryckning?
Citera
2022-10-22, 21:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsallalie
Jag arbetar på ett välkänt bevakningsbolag som börjar på S sen -99 och tänkte att det säkert finns folk som undrar en del kring detta, främst kan jag besvara tillvägagångssätt samt andra underligheter om det nu skulle roa någon...

Sysslar med att åka på störningar delvis blandat med andra åtgärder, parkeringsärenden, inbrottslarm, rondering i källare etc. men vi håller oss till störningsrelaterade...tryggjours frågor, som det egentligen heter.

Tänk på att jag endast besvarar frågorna efter egna erfarenheter som tillvägagångssätt på de avdelningar jag arbetat på under åren, skillnader förekommer beroende på en mängd olika faktorer...

Ljudanläggningar och framför allt högtalare har de senaste åren haft en tendens att bli mindre och därmed mindre ljudliga. Numera är det strömmad musik från en mobil som gäller. Så störningslarmen rörande hög musik torde väl ha minskat eller?

Finns det något tillfälle där någon spelat för hela kvarteret med professionell utrustning för scenbruk, som exempelvis bashögtalare som precis går in genom lägenhetsdörren?
Citera
2022-10-22, 23:19
  #4
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfroCondomFactory
Lyssnar ni på låten ABAB med KSMB för att få inspiration vid utryckning?

Absolut, det är precis sånt här som gör att motivationen och moralen upprätthålls!
Citera
2022-10-22, 23:30
  #5
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galambos
Ljudanläggningar och framför allt högtalare har de senaste åren haft en tendens att bli mindre och därmed mindre ljudliga. Numera är det strömmad musik från en mobil som gäller. Så störningslarmen rörande hög musik torde väl ha minskat eller?

Finns det något tillfälle där någon spelat för hela kvarteret med professionell utrustning för scenbruk, som exempelvis bashögtalare som precis går in genom lägenhetsdörren?

Det förekommer men inte alls lika vanligt som förr med "hög musik", dock så är de flesta fastigheter dit jag oftast åker till byggda under 60-70-tal = extremt lyhört oavsett vad du har för manick med högre volym på. Även om de renoverar med nya fönster och dörrar samt säkerhetsdörrar till lägenheter, så går ljudet genom väggar ev. ventilation runt till andra lägenheten, ibland vandrar det riktigt konstigt, eller så reagerar folk bara väldigt olika/orkar/vågar ringa in det.

Nej, men några hade ett eget privat "rave" i skyddsrummet där de trodde nog att det var nog bra isolerat för ändamålet...det var det inte. Är nog den enskilda gången där bokstavligen alla boende i fastigheten ringde in om detta.

Överlag så är det förvånandsvärt få som ringer in ändå om just kanske musik, tror folk drar sig för att göra det av olika anledningar.
Citera
2022-10-22, 23:35
  #6
Medlem
Hur ovanligt är det att män ringer in med trygghetsfrågor kontra kvinnor?
Citera
2022-10-23, 09:01
  #7
Moderator
Tystnads avatar
Har ni låsöppning med åt bostadsbolagen och SOS (räddningstjänst-ambulans-polis) ?

Hur gör ni om ni inte kommer in trots huvudnycklar/Service nycklar ?
pga tex tubsystem eller varianten med hg måste ställt låset i visst läge för service nyckel skall passa.
Citera
2022-10-23, 09:52
  #8
Medlem
swebarbs avatar
Om ni åker ut på en anmälan att nån spelar hög musik och när ni väl går på trappan mot lägenheten och det är tyst vad gör ni då, liksom hur länge stannar ni kvar ?
Citera
2022-10-23, 10:42
  #9
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AggroSiv
Hur ovanligt är det att män ringer in med trygghetsfrågor kontra kvinnor?

Är nog ganska lika, däremot är det fler män som ringer in gällande störande saker där det står utländska namn på dörren, och anmälaren är i 9 av 10 fall etniskt svensk om vi säger så...

Har märkt mer att det ytterst ytterst sällan är utländska män som ringer in gällande svenskar som stör. Kan ju bero på att svenskar inte stör så mycket, eller att utländska folk inte reagerar på stök eller andra faktorer.
Citera
2022-10-23, 10:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsallalie
Är nog ganska lika, däremot är det fler män som ringer in gällande störande saker där det står utländska namn på dörren, och anmälaren är i 9 av 10 fall etniskt svensk om vi säger så...

Har märkt mer att det ytterst ytterst sällan är utländska män som ringer in gällande svenskar som stör. Kan ju bero på att svenskar inte stör så mycket, eller att utländska folk inte reagerar på stök eller andra faktorer.


Låter rimligt, är så i mitt bostadsområde med, utländska personer klagar inte, fast har också 99/100 gånger festerna som stör grannskapet.
Citera
2022-10-23, 10:50
  #11
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Har ni låsöppning med åt bostadsbolagen och SOS (räddningstjänst-ambulans-polis) ?

Hur gör ni om ni inte kommer in trots huvudnycklar/Service nycklar ?
pga tex tubsystem eller varianten med hg måste ställt låset i visst läge för service nyckel skall passa.

Ja, men när det är mer hög prio ärenden så tar de sig själva in med hjälp av räddningstjänst t.ex. eller polisens egna brytverktyg.

I vissa fall kan vi larmas ut som assistans för låsöppning, t.ex. om någon äldre larmat hemma i sin villa, då kan vi ha nycklar in, då spelar andra faktorer in dock, som jag antar att man gjort en bedömning kring innan då vi har ganska fullsmetat med jobb - att vi ständigt åker hit och dit och kanske inte är inom rimlig tid för att komma dit.

Men vad gäller hyres och bostadsrätter så har de nog lärt sig med åren att ta hand om det själva och inte förlita sig på om vi kan öppna, helt rätt anser jag av flera orsaker.

Det är ofta som det strular med nycklar, åtminstone på de ställen vi i regel inte är in på, sällan "glömmer" man bort oss i det avseendet när man t.ex. byter nycklar i fastigheter, npgot som vi då får erfara klockan halv 3 på natten när något inträffat... tub var och är en bra idé, problemet är samma där dock, tuben ska underhållas och smörjas etc. Har själv fastnat med nycklar och vridigt av dessa så det är ingen hit så egentligen, och används knappast inte längre. Jag tror tuben dog ut för mer än 10 år sen, inte sett den lösningen användas på nya ställen på åratal..
Citera
2022-10-23, 10:52
  #12
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AggroSiv
Låter rimligt, är så i mitt bostadsområde med, utländska personer klagar inte, fast har också 99/100 gånger festerna som stör grannskapet.

Jag tror också att de kanske tror att de kan bli fakturerade, vilket kan ske, men även det är en bedömning som sällan görs så, det ska nof till väldigt specifika omständigheter då för detta... något som avgörs av hyresbolaget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in