Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-10-23, 16:16
  #1
Medlem
526s avatar
Har inte tittat på reguljär tv på flera år. Undantaget lite på play.
Gjorde ett försök häromdagen, och mådde illa av att se TV4s låtsasvärld med samma människor som pratar om samma skit som för 10 år sen. Jag känner inte igen artisterna i Så mycket bättre, jag hatar personerna i sällskapsprogrammen.
Samma i alla mediakanaler. Det är som att det finns två grupper människor i samhället idag. De vanliga präktiga medelklasstöntarna som spelar paddel, har parmiddagar och håller på med trams.
Och sen finns vi andra. Jag är ingen incell eller kuf och inte mina vänner heller, men det finns en tydlig skillnad mellan oss och vanliga mainstreamsvennar. Jag vet inte vad det är? Politiken har delat upp folket men det är något annat också.
Citera
2022-10-23, 16:22
  #2
Medlem
EmMEw0w93s avatar
Du lever utanför boxen, det är bra.
Citera
2022-10-23, 16:23
  #3
Medlem
Jantejantejantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Har inte tittat på reguljär tv på flera år. Undantaget lite på play.
Gjorde ett försök häromdagen, och mådde illa av att se TV4s låtsasvärld med samma människor som pratar om samma skit som för 10 år sen. Jag känner inte igen artisterna i Så mycket bättre, jag hatar personerna i sällskapsprogrammen.
Samma i alla mediakanaler. Det är som att det finns två grupper människor i samhället idag. De vanliga präktiga medelklasstöntarna som spelar paddel, har parmiddagar och håller på med trams.
Och sen finns vi andra. Jag är ingen incell eller kuf och inte mina vänner heller, men det finns en tydlig skillnad mellan oss och vanliga mainstreamsvennar. Jag vet inte vad det är? Politiken har delat upp folket men det är något annat också.

Hur tror du det känns att gå till ett köpcenter och leka duktig konsument...
Citera
2022-10-23, 16:29
  #4
Medlem
prizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Har inte tittat på reguljär tv på flera år. Undantaget lite på play.
Gjorde ett försök häromdagen, och mådde illa av att se TV4s låtsasvärld med samma människor som pratar om samma skit som för 10 år sen. Jag känner inte igen artisterna i Så mycket bättre, jag hatar personerna i sällskapsprogrammen.
Samma i alla mediakanaler. Det är som att det finns två grupper människor i samhället idag. De vanliga präktiga medelklasstöntarna som spelar paddel, har parmiddagar och håller på med trams.
Och sen finns vi andra. Jag är ingen incell eller kuf och inte mina vänner heller, men det finns en tydlig skillnad mellan oss och vanliga mainstreamsvennar. Jag vet inte vad det är? Politiken har delat upp folket men det är något annat också.

Vad är skillnaden mellan dig och en kuf menar du?
Citera
2022-10-23, 16:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Har inte tittat på reguljär tv på flera år. Undantaget lite på play.
Gjorde ett försök häromdagen, och mådde illa av att se TV4s låtsasvärld med samma människor som pratar om samma skit som för 10 år sen. Jag känner inte igen artisterna i Så mycket bättre, jag hatar personerna i sällskapsprogrammen.
Samma i alla mediakanaler. Det är som att det finns två grupper människor i samhället idag. De vanliga präktiga medelklasstöntarna som spelar paddel, har parmiddagar och håller på med trams.
Och sen finns vi andra. Jag är ingen incell eller kuf och inte mina vänner heller, men det finns en tydlig skillnad mellan oss och vanliga mainstreamsvennar. Jag vet inte vad det är? Politiken har delat upp folket men det är något annat också.

Du verkar må så dåligt att du måste blogga om dina problem.
Vill du vara ensam så var det. Jag skiter fullständigt i ditt liv och du skiter
fullständigt i mitt.
Varför så sjukligt fixerad av vad andra gör....
__________________
Senast redigerad av Balderis 2022-10-23 kl. 16:35.
Citera
2022-10-23, 16:41
  #6
Medlem
Europes avatar
Man bör minnas att gammelmedia inte längre är mainstream i betydelsen att de flesta tar del av den dagligen. Nu tycker jag den beskrivningen TS ger har varit mitt intryck av svensk gammelmedia i stort sett under hela mitt vuxna liv, men det är värt att minnas att det i första hand är pensionärer som tar del av sändningarna från SR, SVT och TV4. Pensionärer tar mer än tio gånger mer del av linjär TV än barn, ungdomar och unga vuxna. Förvisso tar fortfarande en fjärdedel av samtliga svenskar i någon mån del av SVT1 och TV4 en genomsnittlig dag, men fler konsumerar Youtube och Netflix varje dag. De flesta använder dock hur som helst i första hand nätet.

Men som sagt, det är i första hand människor i åldern 64+ som tar del av gammelmedia, snarare än någon viss samhällsklass. Samt även hos de minskar sin användning av gammelmedia.

Jag började redan på 1990-talet irritera mig på att gammelmedia verkade i första hand servera ett livsstilspaket, i hög utsträckning av vad man ska konsumera, men även vilka åsikter och värderingar som ska gå med denna livsstil. Och visst, helt uppenbart verkar det i första hand rikta sig till storstädernas medelklass (den samhällsklass som de flesta anställda inom gammelmedia tillhör eller vill tillhöra). Det var en av huvudorsakerna till att jag började uppfatta det som tidsslöseri att ta del av gammelmedia. Men nu har även tekniken gjort gammelmedia överflödig, låt den tyna bort och gör ditt för att få stopp på den kollektiva tvångsfinansieringen av gammelmedia (i form av presstöd, distributionsstöd o.s.v.) och de statliga kanalerna, till exempel när du lägger din röst i riksdagsvalen.
__________________
Senast redigerad av Europe 2022-10-23 kl. 16:49.
Citera
2022-10-23, 16:44
  #7
Avstängd
GonzaloLiras avatar
För att det är totalt degenererat av juden & sodomiterna. Alla som är friska i huvudet väljer att inte kolla eller titta på alternativa kanaler.
Citera
2022-10-23, 16:46
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jantejantejante
Hur tror du det känns att gå till ett köpcenter och leka duktig konsument...

Du måste inte gå till något köpcentrum. Gå en promenad istället, i skogen kanske. Eller läs en bra bok.
Citera
2022-10-23, 16:47
  #9
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
De vanliga präktiga medelklasstöntarna som spelar paddel, har parmiddagar och håller på med trams.
Vad är det för fel på parmiddagar?
Citera
2022-10-23, 16:51
  #10
Avstängd
Latryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Vad är det för fel på parmiddagar?
Det är ett fånigt och påtvingat sätt att umgås.
Citera
2022-10-23, 17:26
  #11
Medlem
DevilsDens avatar
Ja fler inser att media inte är någon verklighet. Bara propaganda och manipulation med en märklig repetition av väl genomtänkta ord och fraser.

Dom vill forma människor och tramset ni ser som nöje på tvn som melodifestivalen och annat är till för att ”söva” er. Få eran uppmärksamhet och hålla er upptagna med en massa strunt som påverkar erat tänkande undermedvetet.

Media är ett oerhört farligt verktyg, kan likställas med ett vapen.

Nu när flera överger media, radio och politik så ser dom verkligheten.

Den verklighet ni levt i innan är skapad åt er. Det är kabalen eller familjerna här i världen som äger medier och politiker som ger er en falsk verklighet.

Dom har fått er att tro att ni lever i en verklighet. I själva verket har dom skapat den och den är en attack mot mänskligheten.

Detta kallas för Critical mass, när fler ser vad som påverkar oss negativt och hur så förändrar vi. Det är oundvikligt och därför ser ni dagliga attacker mot mänskligheten för att splittra er och hjärntvätta er.

Dom har redan försökt i stor skala, Covid..
sen försökte dom starta WW3..

Ingenting av det kommer lyckas, dom har redan förlorat men vill dra ner mänskligheten i fördärvet.

Nu vet ni vilka ni har att göra med. Ni har det helt öppet framför er varje dag.

In plain sight..
__________________
Senast redigerad av DevilsDen 2022-10-23 kl. 17:34.
Citera
2022-10-23, 17:49
  #12
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93
Du lever utanför boxen, det är bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Jantejantejante
Hur tror du det känns att gå till ett köpcenter och leka duktig konsument...
Bra exempel på skit jag inte gör längre. Köpcentrum är för jävla menlöst. Först parkera, dyrt, bökigt. Sen är det samma HM, Synsam, MQ, , svindyrt tråkig mat. Mossarellamackor, paj och sallad. Eller Max. Smink och tjejkläder.
Upplevelsen är helt enkelt för tråkig och onödig för den ansträngning det är att ta sig dit.
Vi handlar bara på nätet och på köpstäder där det är lätt att parkera och det finns mycket grejer.
Jag vill ha en alternativ organisk kultur med musikbarer, coffeshops, intressant mat etc.

Citat:
Ursprungligen postat av priz
Vad är skillnaden mellan dig och en kuf menar du?
Jag lever ett teoretiskt normalt liv med fru, jobb, vänner, hus på landet och sånt.
Men det är en skillnad på folk och folk. Jag har syskon, kompisar, arbetskamrater och vi gör saker ihop.
Det som skiljer är att vissa försöker vara inne i Tv4 bubblan och leva som de gör där.

Citat:
Ursprungligen postat av Balderis
Du verkar må så dåligt att du måste blogga om dina problem.
Vill du vara ensam så var det. Jag skiter fullständigt i ditt liv och du skiter
fullständigt i mitt.
Varför så sjukligt fixerad av vad andra gör....
Du verkar ha större problem än jag.
Anledningen att jag bryr mig om vad andra gör är för att det påverkar mitt liv. De är runt mig hela tiden och de drar ner min livskvalitet med sitt skit.

Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Man bör minnas att gammelmedia inte längre är mainstream i betydelsen att de flesta tar del av den dagligen. Nu tycker jag den beskrivningen TS ger har varit mitt intryck av svensk gammelmedia i stort sett under hela mitt vuxna liv, men det är värt att minnas att det i första hand är pensionärer som tar del av sändningarna från SR, SVT och TV4. Pensionärer tar mer än tio gånger mer del av linjär TV än barn, ungdomar och unga vuxna. Förvisso tar fortfarande en fjärdedel av samtliga svenskar i någon mån del av SVT1 och TV4 en genomsnittlig dag, men fler konsumerar Youtube och Netflix varje dag. De flesta använder dock hur som helst i första hand nätet.

Men som sagt, det är i första hand människor i åldern 64+ som tar del av gammelmedia, snarare än någon viss samhällsklass. Samt även hos de minskar sin användning av gammelmedia.

Jag började redan på 1990-talet irritera mig på att gammelmedia verkade i första hand servera ett livsstilspaket, i hög utsträckning av vad man ska konsumera, men även vilka åsikter och värderingar som ska gå med denna livsstil. Och visst, helt uppenbart verkar det i första hand rikta sig till storstädernas medelklass (den samhällsklass som de flesta anställda inom gammelmedia tillhör eller vill tillhöra). Det var en av huvudorsakerna till att jag började uppfatta det som tidsslöseri att ta del av gammelmedia. Men nu har även tekniken gjort gammelmedia överflödig, låt den tyna bort och gör ditt för att få stopp på den kollektiva tvångsfinansieringen av gammelmedia (i form av presstöd, distributionsstöd o.s.v.) och de statliga kanalerna, till exempel när du lägger din röst i riksdagsvalen.
Bra spanat. Så känner jag också. Tv har ju alltid varit dåligt på det sättet, men jag tycker det har blivit mycket värre senaste åren. Kanske för att jag börjar bli äldre, kanske för att det är som du säger att det bara är gamla som tittar på tv. Men mycket vänder sig ju också till lite yngre (30-50).
Jag måste ändå tillstå att jag kände en bättre samhörighet med tex Sen kväll med Luuk (när det nu sändes) än att se Hellenius hörna med Danny Saucedo, eller Renés brygga med gulligull människor.

Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Vad är det för fel på parmiddagar?
Det är ett tacky och desperat försök till klassmarkör.
__________________
Senast redigerad av 526 2022-10-23 kl. 17:55.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback