Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-10-24, 12:21
  #1
Medlem
BourbounRosess avatar
Har tjuvrökt ett par gånger men aldrig gillat det.
Blev nyligen bjuden på snus och hade den I läppen några minuter innan jag tog ut den.
Fick en snabb nikotinkick - blev lite yr men kände mig piggare och typ lite gladare och avslappnad, det kändes bra.

Förstår att det inte leder till ett beroende direkt men jag undrar hur snabbt man faktiskt blir beroende och finns det några egentliga fördelar att snusa om det faktiskt kändes bra när jag provade?
Citera
2022-10-24, 12:26
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BourbounRoses
Har tjuvrökt ett par gånger men aldrig gillat det.
Blev nyligen bjuden på snus och hade den I läppen några minuter innan jag tog ut den.
Fick en snabb nikotinkick - blev lite yr men kände mig piggare och typ lite gladare och avslappnad, det kändes bra.

Förstår att det inte leder till ett beroende direkt men jag undrar hur snabbt man faktiskt blir beroende och finns det några egentliga fördelar att snusa om det faktiskt kändes bra när jag provade?

Det beror ju helt på, olika för alla. För mig däremot som är 18 nu och har snusat i 2 år varje dag gick det ganska snabbt egentligen. Börjar med att man köper en egen dosa, snusar upp den, köper en ny och så fortsätter det så tills man snusar en dosa per dag. Det blir bara en vana till slut och beroende är inget man tänker på förens man måste försöka vara utan snus första gången...

Riktigt onödigt, jag har dessutom bara snusat i två år så kan inte tänka mig hur onödigt gubbjävlar som snusat i tiotals år känner att det är.

Men i alla fall. Det går snabbt och det är så otroligt onödigt, även fast jag uppskattar snus väldigt mycket. Börja inte.
Citera
2022-10-24, 12:29
  #3
Medlem
https://www.folkhalsomyndigheten.se/...h-halsorisker/
Plus det är onödigt dyrt. Inte precis som din kropp behöver det.
Hur fort du blir beroende är nog olika från olika person. Men lägg in ett par prillor om dagen i en månad så är du nog beroende fysiskt i alla fall.
Citera
2022-10-24, 12:37
  #4
Medlem
funktioners avatar
Verkar vara väldigt individuellt, iallafall är det min erfarenhet av snus. Har kompisar som varit hooked sedan dag ett medan jag och andra kan snusa lite när vi känner för det.

För ett par månader sedan snusade jag fem-sex prillor om dagen till att idag ta Max en om dagen, oftast ingen alls.

Har aldrig fastnat helt utan kan som sagt vara utan när jag inte känner för det och då har jag ändå snusat till och från i drygt 15 år.
Citera
2022-10-24, 13:01
  #5
Medlem
Vattenfyllds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funktioner
Verkar vara väldigt individuellt, iallafall är det min erfarenhet av snus. Har kompisar som varit hooked sedan dag ett medan jag och andra kan snusa lite när vi känner för det.

För ett par månader sedan snusade jag fem-sex prillor om dagen till att idag ta Max en om dagen, oftast ingen alls.

Har aldrig fastnat helt utan kan som sagt vara utan när jag inte känner för det och då har jag ändå snusat till och från i drygt 15 år.

Har testat av och till i över 20 års tid.

Aldrig fastnat för det.

Köpt nån dosa snus, nått paket cigg, rökt cigarr och pipa.

Sen bara lägger man ner blir aldrig en grej.
Citera
2022-10-24, 13:15
  #6
Medlem
funktioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenfylld
Har testat av och till i över 20 års tid.

Aldrig fastnat för det.

Köpt nån dosa snus, nått paket cigg, rökt cigarr och pipa.

Sen bara lägger man ner blir aldrig en grej.
Se där, en likasinnad! Ja men visst är det skönt att kunna använda det när man vill? Det är väl bara att skatta sig lycklig över att ens kropp reagerar så.

Har heller aldrig upplevt några utsättningssymptom när jag abrupt slutat snusa efter längre tid av dagligt användande.
Citera
2022-10-24, 13:16
  #7
Medlem
Vattenfyllds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funktioner
Se där, en likasinnad! Ja men visst är det skönt att kunna använda det när man vill? Det är väl bara att skatta sig lycklig över att ens kropp reagerar så.

Har heller aldrig upplevt några utsättningssymptom när jag abrupt slutat snusa efter längre tid av dagligt användande.

Precis!

Förstår knappt hur någon kan bli kedjerökare
Citera
2022-10-24, 13:29
  #8
Medlem
rdanatdedicat84s avatar
Några veckor om du ger dig fan på att bli beroende så blir du det.
Citera
2022-10-24, 13:30
  #9
Medlem
slush-puppies avatar
Nikotin är en jäkla skitdrog. När du väl fastnat i den så det bästa du kan få ut av den är att komma upp i ditt normalläge.
Dvs du behöver den för att må bra, lika bra som du kände dig normalt innan du blev beroende av nikotin.

Låt bli skiten, är bara att helvete att bli av med beroendet längre fram. Ska man gå på droger så kör på Maja det ger i alla fall en kick uppåt.
Citera
2022-10-24, 18:47
  #10
Medlem
Out-of-Steps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BourbounRoses
Har tjuvrökt ett par gånger men aldrig gillat det.
Blev nyligen bjuden på snus och hade den I läppen några minuter innan jag tog ut den.
Fick en snabb nikotinkick - blev lite yr men kände mig piggare och typ lite gladare och avslappnad, det kändes bra.

Förstår att det inte leder till ett beroende direkt men jag undrar hur snabbt man faktiskt blir beroende och finns det några egentliga fördelar att snusa om det faktiskt kändes bra när jag provade?
Beroendet i sig ligger inte främst i nikotinet som vissa hävdar, det ligger i vanan. Folk som röker gör det ofta pga stress, extra pauser på jobb och att det finns en social aspekt av det hela. Snuset är främst för att folk tycker det är gött, lite avslappnande och har en trevlig smak. När personer försöker sluta snusa blir det en känsla av att något fattas när det inte finns något under läppen och således faller man tillbaka. Blir i min erfarenhet också helvetes sötsugen.

Du ser samma sak med folk som tuggar tuggummi, konstant tuggande och flera påsar i bilen, fickan, på köksbordet, vid soffbordet osv.
Citera
2022-10-24, 20:39
  #11
Medlem
Jag har snusat i knappt ett år, började dumt nog inför en arbetsintervju jag var dödligt nervös för och en kompis sa att hon brukade snusa för att lugna nerverna.

Har fortsatt sedan dess men behandlar det på ungefär samma sätt som jag gör med öl. Tar en snus eller två varje kväll (ja, så mycket öl dricker jag iofs inte) och är nöjd så. Blir kanske något mer om jag festar, vilket inte sker jätteofta.

Brukar aldrig ta med dosan när jag är borta på jobb (varannan vecka) och känner inget direkt sug då. Hittills upplever jag absolut inga svårigheter att vara utan, men det är kanske i viss mån individuellt också. Är isåfall mer beroende av koffein, får jag inte mina två koppar om dagen blir tillvaron ett rent helvete.
Citera
2022-10-24, 22:12
  #12
Medlem
twoeggss avatar
Det är olika ifrån person till person. Vissa blir beroende andra inte beroende överhuvudtaget. Har själv snusat och det är jäkligt soft att stoppa in en god prilla. Dock känna det inte särskilt hälsosamt och dyrt är det ju med. Personligen känns beroendet inte värre än suget man känner när man tänker på någon god maträtt, dvs inte så svårt att avstå men ibland är man för sugen. Har för närvarande inte snusat sen ett år ca och inga planer på att börja igen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback