• 1
  • 2
2022-10-24, 22:13
Medlem
Prokloss avatar
kronan har kollapsat skriver DI.

https://www.di.se/analys/hopp-om-top...pa-prisbrasan/

Går det att rädda kronan? Eller får vi räkna med att kronan kommer va en skräpvaluta för överskådlig tid framöver?

Svenskar= Europas nya polacker, bulgarer? D v s Europas fattiglappar…

Sorglig historia …
Senast redigerad av Proklos 2022-10-24 kl. 22:16.
Citera
2022-10-24, 22:18
Medlem
OtherBarrys avatar
Riksbanken säljer ju kronor och köper utländsk valuta, hjälper ju inte direkt till.
Citera
2022-10-24, 22:19
Medlem
Konfucius2s avatar
Dubbel effekt vi drabbas av. Först inflationen sen som grädde på moset urholkas våra pengar gentemot våra grannar
Citera
2022-10-24, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proklos
kronan har kollapsat skriver DI.

https://www.di.se/analys/hopp-om-top...pa-prisbrasan/

Går det att rädda kronan? Eller får vi räkna med att kronan kommer va en skräpvaluta för överskådlig tid framöver?

Svenskar= Europas nya polacker, bulgarer? D v s Europas fattiglappar…

Sorglig historia …

Kronor är psetas valuta numer. Bara för 25 år sedan var kronan och schweizerfranc på samma värdenivå. Idag kostar den 11.50. 1979 kostade en dollar 4.3 kronor idag närmare 11.Och det lär inte bli bättre då alla industri redan har flytt landet och landet är fyllt med bidragstagare.
Citera
2022-10-24, 22:38
Medlem
Konfucius2s avatar
varför investera i en fiatvaluta som ger mindre kontroll och vars värde sjunker år efter år?

Den svenska kronan har, trots sin långa och rika historia, inget egentligt värde; fiatpengar är en form av valuta vars värde är direkt kopplat till en viss stat och det är därmed den svenska staten som bestämmer vad en krona faktiskt betyder på marknadeN.
Citera
2022-10-24, 23:10
Bannlyst
Är det försent att införa Euro i Sverige? Om kronan är körd så stärks väl både vi som land och Euron som valuta, om vi hade € som valuta i Sverige?

Eller?
Citera
2022-10-24, 23:40
Medlem
Blåbärsnationer kommer aldrig att ha en stark valuta, ingen vill äga dessa då det är för mycket motpartrisk.
Citera
2022-10-25, 06:59
Medlem
PuchMexicos avatar
Ett lands valutas värde bestäms mycket av om landet producerar något av värde, då vill andra länder göra affärer med det landet.

Efter att S med hjälp av MP lagt ned fullt fungerande kärnkraftverk, står större bruk och industrier tidvis stilla på grund av de orimligt höga el och energipriserna.

Företagen vädjar till både avgående och nya regeringen att nu direkt göra något åt saken, men det enda som kommer till svar är att vi befinner oss i någon form av klimatnödläge.

Som om lilla Sveriges energiförbrukning skulle påverka den globala på minsta sätt, en orimlighet.

Detta är en fullt medveten handling att förstöra landet, resultatet ser vi nu, ras på Svenska kronan, där den Turkiska liran snart verkar vara en god investering.

Själv var jag i början av året på två Svenska storbanker och vädjade om att få öppna ett eurokonto, men tvärstopp - enligt nya regler får Svenska medborgare enbart inneha euro i vissa specialfall, något sådant var inte jag.

Har idiotiskt nog några miljoner kronor på bankernas konton, tanken var bland annat fastighetsköp i utlandet, men hur göra affärer med utlandet när den egna valutan fluktuerar våldsamt, samt alltid nedåt?

Ångrar i dag att jag inte åkte till utlandet och öppnade upp ett konto i en mera stabil valuta.

Dom där digitala siffrorna som man har sina tillgångar i banken, är tyvärr snart nog värdelösa, och har fått ge upp tanken på att köpa fastighet i något annat land, har snart knappt råd med ett bättre begagnat utedass för mina sparpengar.
Citera
2022-10-25, 08:36
Medlem
Alla FIAT-valutor är skräpvalutor. Luft, ingenting annat. Ett verktyg för att överföra makten från folket till eliten, med folkets eget arbete.
Ett av vänsterns mest effektiva medel för att krossa folkets inflytande och självständighet.
Citera
2022-10-25, 14:08
Medlem
Prokloss avatar
Tycks som gemene man inte fattar hur stort problem vi egentligen har…

Samhällsmedborgarna blir dubbelt bestraffade, först inflation, räntehöjning, och därefter urholkas kronan.

Utlandsresor för svenne banan kommer svida rejält framöver.
Citera
2022-10-25, 16:35
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuthus
Är det försent att införa Euro i Sverige? Om kronan är körd så stärks väl både vi som land och Euron som valuta, om vi hade € som valuta i Sverige?

Eller?
Tyvärr blir det ännu sämre om valutan inte sjunker. Det var därför vi fick skicka Covid-bidrag till Italien och Spanien. (Euron faller också.)
Citera
2022-10-25, 21:13
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
varför investera i en fiatvaluta som ger mindre kontroll och vars värde sjunker år efter år?

Den svenska kronan har, trots sin långa och rika historia, inget egentligt värde; fiatpengar är en form av valuta vars värde är direkt kopplat till en viss stat och det är därmed den svenska staten som bestämmer vad en krona faktiskt betyder på marknadeN.

Det är ingen som investerar i valutor. Valutor används för att bedriva handel. Denna fundamentala kunskap jag fick lära mig när jag gick på lågstadiet och fick min första veckopeng verkar ha gått förlorad bland många kryptoentusiaster. Mycket tråkigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in