Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2023-09-23, 17:56
  #49
Medlem
Svampspors avatar
SNES-spelen var väl kanske inte så speciellt snygga överlag, men vissa speltillverkare lärde ju sig att pressa konsollens grafiska prestanda till max. Donkey Kong Country-spelen var förvisso snygga, men egentligen var ju den förrenderade grafiken bakom bara ett sätt att dölja SNESets tekniska brister. Star Fox var jag aldrig speciellt imponerad av; en flygande rail shooter med pinsamt låg FPS hade jag sett i andra och bättre utföranden på hemdatorer tidigare. "uppföljaren" Stunt Race FX var också bedrövlig och inte alls lika underhållande som exempelvis Super Mario Kart. 3D-spelen som släpptes till SNES bör för övrigt aldrig återbesökas igen.
Citera
2023-10-01, 08:23
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svampspor
SNES-spelen var väl kanske inte så speciellt snygga överlag, men vissa speltillverkare lärde ju sig att pressa konsollens grafiska prestanda till max. Donkey Kong Country-spelen var förvisso snygga, men egentligen var ju den förrenderade grafiken bakom bara ett sätt att dölja SNESets tekniska brister. Star Fox var jag aldrig speciellt imponerad av; en flygande rail shooter med pinsamt låg FPS hade jag sett i andra och bättre utföranden på hemdatorer tidigare. "uppföljaren" Stunt Race FX var också bedrövlig och inte alls lika underhållande som exempelvis Super Mario Kart. 3D-spelen som släpptes till SNES bör för övrigt aldrig återbesökas igen.

Skulle säga att Donkey Kong, Mortal Kombat II och III samt Super Metroid var de snyggaste spelen i Snes eran rent grafikmässigt sett...
Citera
2023-10-02, 13:22
  #51
Medlem
cerns avatar
Super Metroid, inget snack!
Citera
2023-10-02, 13:37
  #52
Medlem
Uhm.. Har ni aldrig spelat Yoshi's Island?
Citera
2023-10-03, 15:10
  #53
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Uhm.. Har ni aldrig spelat Yoshi's Island?

Jo jävligt irriterande spel med en skrikande baby Mario
Citera
2023-10-03, 15:14
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Jo jävligt irriterande spel med en skrikande baby Mario
Det är ändå, IMO OFC, det snyggaste SNES-spelet.
Citera
2023-10-03, 16:02
  #55
Medlem
Yoshis Island är nog det snyggaste. Tror många avfärdar det pga att de inte tycker om stilen på den.
Men jag tycker oavsett om man gillar stilen eller inte så är det ett snyggt spel.

Man skulle kunna påstå att det spelet inte räknas pga Super FX2 chippet.
Så allt hanterades i kasetten och baskonsollen användes i princip endast för att skicka vidare bilden till TVn.

Den största begränsningen för SuperFX2 chippet var hastigheten den hade att skicka informationen till konsollen.
Den kunde enast skicka i ca 2.7MB/s (ca 48k per frame) medans upplösningen på Snes är 256*224 (ca 57k pixlar) eller 3.3MB/s
Så det var tekniskt sett omöjligt att uppdatera bilden en gång per frame. Och då har jag inte räknat med ljud och kontroller datan.

Om man ska snacka spel som inte använder "fusk-chip" så ligger nog Super Metroid på topp.
Axelay är också värd att nämna.

Personligen tycker jag inte att Donkey Kong spelen ligger så högt upp. Grafiken där känns för "påklistrad" vilket ofta ger känslan av att det inte riktigt passar in.
Citera
2023-10-03, 16:16
  #56
Medlem
Om man inte bara tittar på SNES utan även andra konsoler från samma era så är de snyggaste spelen nog de som fanns på Neo Geo. Hemkonsolen hade samma hårdvara som SNKs arkadmaskiner, så spelen var i princip exakt likadana och såg lika bra ut.
Citera
2023-10-03, 16:24
  #57
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DatBastard
Personligen tycker jag inte att Donkey Kong spelen ligger så högt upp. Grafiken där känns för "påklistrad" vilket ofta ger känslan av att det inte riktigt passar in.

Håller med 100%, minns att jag redan som liten kis tyckte att spel som Donkey Kong Country, Mortal Kombat, Killer Instinct, Clay Fighters (?) såg väldigt "fejk" ut, spritesen stack alltid ut helt från bakgrunden. För mig är SNES pixel perfektion, i spel som FF VI, Super Metroid, Super Castlevania eller de en miljon olika Street Fighter II-varianter som släpptes
Citera
2023-11-03, 20:40
  #58
Medlem
Denbredamittens avatar
Super Metroid, Donkey Kong Country 3 och Yoshis Island.
Citera
2023-11-04, 05:51
  #59
Medlem
DeeDoo2s avatar
Får säga att det känns som Super Metroid utmanade hårdvaran på sin tid. Men jag är inte jättebra insatt, jag tycker bara spelet ser grymt bra ut för eran.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback