Citat:
Ursprungligen postat av
LBeria
Alla människor föds och alla människor dör till slut. Jag förstår inte meningen med att hjärtstarta någon som nyss dött, när slutresultatet inte påverkas.
Citat:
Ursprungligen postat av
LBeria
Det jag menar är att alla människor börjar med att födas och slutar med att dö. Det är livets villkor. När så hjärtstopp sker har en levande människa gått över gränsen och är då död. Livet har upphört, vilket någon gång måste ske hos alla. Varför då återuppliva den icke levande? Det är bättre att satsa resurser och omtanke på de som lever. Ingen kan ju leva för alltid.
Herregud vilken livsleda och uppgivenhet. Ett typexempel på någon som mår riktigt mentalt dåligt och projicerar sitt omående såpass öppet som ovan. Och hävdar att ingenting har någon mening. Man föds och man dör. Punkt.
___
Givetvis ska man försöka rädda livet på någon som har alla möjligheter till överlevnad.
Det finns hur många fantastiska solskenshistorier som helst där människor har kunnat leva vidare, tack vare handlingskraftiga vardagshjältar som inte tänker som den ovanstående.
Att man lika gärna kan strunta i om någon dör, fast det finns chans att denne kan överleva. Alla ska ju ändå dööööö..
För att återknyta till händelsen i Nordstan. Det mest viktiga är att larma 112 och se till att luftvägarna är fria. Sedan påbörja hjärtkompressioner och få igång hjärtstartaren.
Bra att du reagerade och åtminstone tänkte hjälpa till. Jag är helt säker på att du lett livräddningen, om ordningsvakterna inte hade varit på plats.
Nästa gång, om du hamnar i en liknande situation, kommer du att vara extremt rustad mentalt. Och då kan ingripa direkt. Eller erbjuda din hjälp, om andra redan påbörjat livräddningen och kanske behöver avlastning.
Det är ju långt ifrån alla gånger man kan få fram en hjärtstartare och få den hjälpen, när någon får ett hjärtstopp.
Om du är nyfiken på hur det gick, kan du gå fram till någon av ordningsvakterna i Nordstan och nämna att du var på plats när mannen föll ihop. Och att du bara undrar om han klarade sig.
Nämn att du absolut inte behöver veta mer än så. Att du INTE är ute efter namn eller annat. Bara att du vill veta hur utgången blev.
Så är det nog ingen som kommer att vägra svara, bara du ställer frågan lite diskret. Så hade jag gjort, om jag vore nyfiken på hur det gick.