Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-11-01, 21:27
Medlem
Hegamons avatar
Två ordningsvakter gjorde HLR och jobbade på en man med hjärtstartaren i Nordstans köpcentrum idag.

Svårt veta om jag skulle hoppa in och göra HLR på mannen. Eller låta OV jobba ostört. Jag var osäker på om jag skulle blanda mig i, eller om det bara skulle störa arbetet, när de försökte dela ut ström med hjärtstartaren.

Jag vet faktiskt inte vad som ska prioriteras vid misstänkt hjärtstopp? Antingen jobba med hjärtkompressioner? Eller jobba mera med hjärtstartaren eftersom en sådan fanns?

Jag ville egentligen att ordningsvakterna skulle fokusera mera på hjärtkompressionerna istället för att greja med hjärtstartaren. Jag ville också att de skulle ökat antal hjärtkompressioner från ca en per sekund till ca två per sekund.

Ambulansen kom sedan. Någon som vet hur det gick sedan?
Senast redigerad av Hegamon 2022-11-01 kl. 21:59.
Citera
2022-11-01, 21:33
Medlem
OsnutenSnuts avatar
Om du ansåg att du kunde utfört HLR´n effektivare så är ju det minsta du kunde gjort är att erbjuda dig.
Citera
2022-11-01, 21:33
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Fint av dig att faktiskt bry dig, inte så många som gör det i dagsläget.

Vill minnas att man ska vara en som gör kompressioner medans den andre fixar hjärtstartare men det var nog 10 år sedan jag gick en sådan kurs så jag kan tala ur röva.
Citera
2022-11-01, 21:36
Medlem
Straminskys avatar
"Gör så här om ni är fler livräddare på plats:
En startar HLR omedelbart.
En larmar 112 direkt.
En av er springer och hämtar hjärtstartaren.
Så snart hjärtstartaren finns på plats trycker ni på start och fäster elektroderna på bröstkorgen (fortsätt med HLR under tiden om möjligt).
Följ hjärtstartarens råd."

enligt:

https://www.xn--hjrtochlungrddning-m...jartstartaren/
Citera
2022-11-01, 21:37
Medlem
Alla människor föds och alla människor dör till slut. Jag förstår inte meningen med att hjärtstarta någon som nyss dött, när slutresultatet inte påverkas.
Citera
2022-11-01, 21:40
Medlem
OsnutenSnuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvalitetssnus
Fint av dig att faktiskt bry dig, inte så många som gör det i dagsläget.

Vill minnas att man ska vara en som gör kompressioner medans den andre fixar hjärtstartare men det var nog 10 år sedan jag gick en sådan kurs så jag kan tala ur röva.

Klart det är många som bryr sig, var med om ett hjärtstopp men det är över 10 år sedan nu och trots att jag bara var ca 10m ifrån henne när hon föll ihop så hann det fram två killar före mig.

Folk bryr sig!
Citera
2022-11-01, 21:44
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OsnutenSnut
Klart det är många som bryr sig, var med om ett hjärtstopp men det är över 10 år sedan nu och trots att jag bara var ca 10m ifrån henne när hon föll ihop så hann det fram två killar före mig.

Folk bryr sig!

Tack. det är trevligt med lite solskenshistorier ibland.
Citera
2022-11-01, 21:49
Medlem
OsnutenSnuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvalitetssnus
Tack. det är trevligt med lite solskenshistorier ibland.

Vi matas med så jävla mycket elände hela tiden, man får faktiskt själv försöka dra sina egna strå till stacken för att försöka se till att det inte blir allt för jävla "mörkt" för då kan vi lika väl få hjärtstopp allihop.

Hoppas det gick bra för karln i Nordstan.
Citera
2022-11-01, 21:51
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OsnutenSnut
Vi matas med så jävla mycket elände hela tiden, man får faktiskt själv försöka dra sina egna strå till stacken för att försöka se till att det inte blir allt för jävla "mörkt" för då kan vi lika väl få hjärtstopp allihop.

Hoppas det gick bra för karln i Nordstan.

Så sant så, vi får hålla tummarna.
Citera
2022-11-01, 22:00
Medlem
Man måste förlita sig på att dom vet vad dom gör, fint av dig att bry dig men tror de stressar mer än hjälper att ha massa folk runtom. Hoppas de gick bra för mannen.
Citera
2022-11-01, 22:04
Medlem
OsnutenSnuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orangebanan1
Man måste förlita sig på att dom vet vad dom gör, fint av dig att bry dig men tror de stressar mer än hjälper att ha massa folk runtom. Hoppas de gick bra för mannen.

Mnja det beror sig på, att hålla igång med hjärtkompressioner är sjukt jobbigt och man bör minst vara två som kan bytas av om det drar ut lite på tiden.

Jag har aldrig gjort det live men många gr på docka och man får ta i rätt så duktigt, ofta ryker revbenen på den skadade om HLR:n utförs rätt.
Citera
2022-11-01, 22:25
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Två ordningsvakter gjorde HLR och jobbade på en man med hjärtstartaren i Nordstans köpcentrum idag.

Svårt veta om jag skulle hoppa in och göra HLR på mannen. Eller låta OV jobba ostört. Jag var osäker på om jag skulle blanda mig i, eller om det bara skulle störa arbetet, när de försökte dela ut ström med hjärtstartaren.

Jag vet faktiskt inte vad som ska prioriteras vid misstänkt hjärtstopp? Antingen jobba med hjärtkompressioner? Eller jobba mera med hjärtstartaren eftersom en sådan fanns?

Jag ville egentligen att ordningsvakterna skulle fokusera mera på hjärtkompressionerna istället för att greja med hjärtstartaren. Jag ville också att de skulle ökat antal hjärtkompressioner från ca en per sekund till ca två per sekund.

Ambulansen kom sedan. Någon som vet hur det gick sedan?

Du gjorde helt rätt som lät de arbeta ifred. Det du hade kunnat göra om du hade velat är att gå fram och fråga om det finns något du kan göra. Men med största sannolikhet så hade de sagt nej. Hjärtstartare är alltod prio ett om en sådan finns på platsen då den i bästa fall kan kicka igång rytmen igen, så de gjorde helt korrekt i att lägga fokus på att få den i ordning. Kompressioner är enbart underhåll, med hjärtstartare kan du i bästa fall få liv i någon igen, förutsatt att hjärtstoppet beror på flimmer och inte helt lagt av. Gällande antal hjärtkompressioner per sekund är det inte någon dealbreaker om de gör en eller två per sekund. Det viktiga är att de pumpar kontinuerligt och att de går djupt nog. Jag tror att du kan utgå ifrån att de vet vad de gör och att de stöter på denna typ av scenarion oftare än vad du gör och därmed har mer erfarenhet och tätare utbildning i ämnet (om du inte arbetar inom sjukvården dvs).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in