Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-06, 15:55
  #13
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avskedsfest
Vad menar du med lås för kabeln? Bör man låsa fast den....?

Jag är som sagt helt ny på området!

A
Står laddboxen utomhus så kan ju någon såklart sno kabeln om den hänger i laddboxen..
En typ 2 kabel är dyra saker, kostar några tusenlappar eller ännu mer om det är en originalkabel.
Citera
2022-11-06, 21:24
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avskedsfest
Vad menar du med lås för kabeln? Bör man låsa fast den....?

Jag är som sagt helt ny på området!

A

Då original kablar är ganska dyra så är det väl tyvärr ofta folk som ”plockar” med sig dom. Därför kan det vara en bra idé att låsa fast den om man inte behöver ta med sig den. I eeasee boxen finns möjlighet till detta
Citera
2022-11-06, 21:31
  #15
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avskedsfest
Tack för svar

@Dick laddar du på natten då elen är billig? jag har timpris och är sugen på att köra nattetid

Har en 25 A säkring. VEt inte hur lång tid det tar att ladda, men gissar att 4 timmar ska räcka....
Ganska lätt att räkna ut ladd-tiden va?
3x16A ger 11kWh. 44kWh på 4h, som exempel..
Citera
2022-11-07, 09:29
  #16
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av avskedsfest
Vad menar du med lås för kabeln? Bör man låsa fast den....?

Jag är som sagt helt ny på området!

A
Jag investerade i en box med fast kabel och det är jag inte det minsta ledsen för. Då finns den alltid där när man ska ladda och man slipper plocka fram/packa in laddkabeln som man ju gärna vill ha med sig, framförallt när man kör laddhybrid som man (jag) gärna laddar så fort det finns möjlighet för att slippa köra på bensin så mycket som möjligt.

Är man dessutom fler som delar på boxen så slipper man krångel med att det rätt vad det är saknas kabel för att den andra har tagit med sig den av nån anledning.
Citera
2022-11-07, 12:48
  #17
Medlem
Har två Eesaee hemma och fungerat riktigt bra, på jobbet har jag installerat två snabbladdare en på 50kw och den andra på 150kw från Garo fungerar lika bra dom.
Citera
2022-11-07, 22:39
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dusugermer
Ganska lätt att räkna ut ladd-tiden va?
3x16A ger 11kWh. 44kWh på 4h, som exempel..

Om bilen klarar av det… Detta var ju en hybrid så mer troligt att den inte kan sörpla i sig 11 kW.
Citera
2022-11-21, 16:36
  #19
Medlem
Nu har jag köpt med Easee box. Nöjd hittills! Det blev en dynamisk lastbalanserar också.

Jag styr laddschemat från den dynamiska lastbalanseraren.

Elektrikern sa att laddhybrider ska laddas med enfas. Boxen känner av själv och kör med enfas. Vet inte om det är rätt eller ej...

En laddning tar 4 timmar.

Tack för alla svar och tipps!
Citera
2022-11-21, 18:49
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avskedsfest
Nu har jag köpt med Easee box. Nöjd hittills! Det blev en dynamisk lastbalanserar också.

Jag styr laddschemat från den dynamiska lastbalanseraren.

Elektrikern sa att laddhybrider ska laddas med enfas. Boxen känner av själv och kör med enfas. Vet inte om det är rätt eller ej...

En laddning tar 4 timmar.

Tack för alla svar och tipps!

Dom flesta hybrider laddar med enfas ja, från nästa årsmodell kommer Volvo med tvåfasladdning för att ungefär halvera laddtiden.

/Dick
Citera
2022-11-21, 19:21
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lollish
Har två Eesaee hemma och fungerat riktigt bra, på jobbet har jag installerat två snabbladdare en på 50kw och den andra på 150kw från Garo fungerar lika bra dom.

Intressant... hur vanligt är det med "privata" 150kW laddare?
Citera
2022-11-21, 22:14
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Intressant... hur vanligt är det med "privata" 150kW laddare?

Ingen aning? Skrev på jobbet, driver verkstad där vi får in en hel del elbilar så laddare behövs.
Citera
2022-11-21, 22:33
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lollish
Ingen aning? Skrev på jobbet, driver verkstad där vi får in en hel del elbilar så laddare behövs.

Med privat tänkte jag företagets egna bilar bilar eller nåt. Men en verkstad, då är jag med.
Citera
2022-12-05, 18:37
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Jag investerade i en box med fast kabel och det är jag inte det minsta ledsen för. Då finns den alltid där när man ska ladda och man slipper plocka fram/packa in laddkabeln som man ju gärna vill ha med sig, framförallt när man kör laddhybrid som man (jag) gärna laddar så fort det finns möjlighet för att slippa köra på bensin så mycket som möjligt.

Är man dessutom fler som delar på boxen så slipper man krångel med att det rätt vad det är saknas kabel för att den andra har tagit med sig den av nån anledning.

Nackdelen är att det vanligaste felet som uppstår på väggboxar är sönderslitna kablar. Det blir mycket dyrare att byta box, eller skicka ut elektriker att byta fast kabel, än att köpa en ny Typ2-kabel för en tusenlapp.

En annan fördel att man som kund kan välja precis den längd och funktion man vill på kabeln. Själv har jag en Typ2-kabel som alltid sitter i min laddbox (fastlåst) och är på 12 meter, och dessutom har en lås/upplåsknapp inbyggt (så slipper man stänga av och låsa upp innifrån bilen).

Ytterligare en fördel med Typ2-uttag är att alla elbilar, även de som inte har Typ2-intag, kan använda sin egen kabel (finns ju bilar med 1-fas Typ1) på en box med Typ2-uttag.

Finns bara fördelar att kunna byta kabel, och inga som helst nackdelar (på boxar som kan låsa fast de).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback