Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-11-05, 15:49
  #1
Medlem
Ska få en laddhybrid v90 inom kort. Sprang på denna box. vad tror ni?

Easee Home
https://m3.idg.se/2.1022/1.767397/test-easee

Verkar som det är värt att investera i en riktig laddbox om inte huset ska brinna ner...

Ngn som har lite tipps till en nybörjare?
Citera
2022-11-05, 16:34
  #2
Medlem
Beställde en Garo laddbox genom e.on i somras till min laddhybrid och har fungerat bra hittills
Citera
2022-11-05, 16:37
  #3
Medlem
Jag har en sådan (Eesaee) sedan 8 månader, den har fungerat klockrent. Jag tycker appen fyller mina behov väl och som plus fick man välja passande färg på boxen vid installation. Jag gav 7000:- installerat och klart.
Jag kör utan lastbalanserare då det funkar att ladda upp till 11kW i mitt hus utan problem.

/Dick
Citera
2022-11-05, 16:44
  #4
Medlem
Tack för svar

@Dick laddar du på natten då elen är billig? jag har timpris och är sugen på att köra nattetid

Har en 25 A säkring. VEt inte hur lång tid det tar att ladda, men gissar att 4 timmar ska räcka....
Citera
2022-11-05, 19:29
  #5
Medlem
Easaee är riktigt bra och dessutom ganska läcker att titta på, vi har i mattsvart, tyvärr utan lastbalanserare… har bränt 3 st 25A säkringar när vi laddat samt kört spis och ugn samtidigt.. men det var längesen nu, vi har fått lära oss att gå ut o koppla in bilen på natten eller ladda mitt på dagen när frun jobbar hemma 👍
Citera
2022-11-05, 20:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pierdolle
Easaee är riktigt bra och dessutom ganska läcker att titta på, vi har i mattsvart, tyvärr utan lastbalanserare… har bränt 3 st 25A säkringar när vi laddat samt kört spis och ugn samtidigt.. men det var längesen nu, vi har fått lära oss att gå ut o koppla in bilen på natten eller ladda mitt på dagen när frun jobbar hemma 👍

Jag trodde man skötte all laddning via appen... Du skriver gå ut och koppla in bilen... Kan man inte programera så det bara laddas mella 0100-0600, då elen är billig?
Citera
2022-11-06, 08:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avskedsfest
Tack för svar

@Dick laddar du på natten då elen är billig? jag har timpris och är sugen på att köra nattetid

Har en 25 A säkring. VEt inte hur lång tid det tar att ladda, men gissar att 4 timmar ska räcka....

Jag har inte använt någon form av timer, då jag inte har det behovet. Laddar i stort sett varannan dag på lägsta möjliga effekt. Jag föredrar att alltid ha bilen i stort sett fullt laddad i vardagen ifall jag plötsligt behöver åka på jobb lite längre bort.

/Dick
Citera
2022-11-06, 12:26
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avskedsfest
Jag trodde man skötte all laddning via appen... Du skriver gå ut och koppla in bilen... Kan man inte programera så det bara laddas mella 0100-0600, då elen är billig?

Man tycker ju det alternativt sätta laddtimer i bilen så den inte börjar ladda förän en viss tid.
Citera
2022-11-06, 12:54
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avskedsfest
Jag trodde man skötte all laddning via appen... Du skriver gå ut och koppla in bilen... Kan man inte programera så det bara laddas mella 0100-0600, då elen är billig?

Jo självklart kan man koppla in bilen direkt när man kommer hem, utan att den laddas, det går enkelt att styra via appen, men jag brukar ändå gå ut innan läggdags så då kan jag lika gärna koppla in den då 👍 samt smidigt lås för kabeln är ett tips så slipper man koppla ur och ta med sig kabeln i bilen när man ska iväg, om man inte behöver ha med sig den dvs
Citera
2022-11-06, 12:55
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avskedsfest
Jag trodde man skötte all laddning via appen... Du skriver gå ut och koppla in bilen... Kan man inte programera så det bara laddas mella 0100-0600, då elen är billig?

Appen är dessutom väldigt enkel att använda, både lägga schema på laddning och se förbrukning osv 👍
Citera
2022-11-06, 15:41
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pierdolle
Jo självklart kan man koppla in bilen direkt när man kommer hem, utan att den laddas, det går enkelt att styra via appen, men jag brukar ändå gå ut innan läggdags så då kan jag lika gärna koppla in den då 👍 samt smidigt lås för kabeln är ett tips så slipper man koppla ur och ta med sig kabeln i bilen när man ska iväg, om man inte behöver ha med sig den dvs


Vad menar du med lås för kabeln? Bör man låsa fast den....?

Jag är som sagt helt ny på området!

A
Citera
2022-11-06, 15:51
  #12
Medlem
BAB7s avatar
Har en Keba 22 kW laddbox, den är dock inställd på 11 kW.
Mycket hög kvalitet på Keba laddboxar.
Jag har har haft min box nu i över 4 år, och jag laddar dagligen, den har aldrig haft några konstigheter för sig, laddningen går igång direkt efter någon sekund man satt i kabeln.
Så ser den ut:https://vcgab.se/product/product1/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback