Citat:
Ursprungligen postat av
Pinoputchin
Den unga influencern Linda-Marie Nilsson säger att hon vill bli kallad tjock i en artikel i Amelia.
Linda är stor och mullig, samt stolt över sin kropp. Hon menar att bland annat tiltlar som 'överviktig' har en negativ innebörd, i alla fall för henne själv.
Artikel:
https://www.expressen.se/amelia/rela...lla-mig-tjock/
Är det sunt av Linda-Marie Nilsson att vara stolt över sin tjocka kropp?
Kan man vårda sin kropp på samma gång som man är mullig eller fet?
Varför är kopplas kroppsvård och hälsa per automatik till en mager kropp?
Vad tycker ni killar, gillar ni mulliga kvinnor?
Ska vi sluta kalla folk överviktiga?
Lever verkligen smala längre än tjocka, eller är det kanske tvärtom..
Hellre rund och glad än mager och ustliten?
**Hoppas det hamnade under rätt forum-rubrik , annars får moderator flytta om något annat passar bättre**
Visst kan man kalla henne tjock om man vill vara artig, men jag hade nog personligen använt ord som svullo, fetto och sumo för att beskriva den damen. Om det är sunt av henne att vara stolt över sin svullo-kropp? Känns mer som att hon resignerat och tänker: "Äh, jag orkar inte lägga energi på att gå ner i vikt. Det är bra som det är." Och visst kan hon vara lycklig även om hon är ett fetto. Hon har ju faktiskt hittat någon som dunkar på henne då och då och lever ett till synes harmoniskt samboliv. Men det är faktiskt inte bra för hälsan att gå omkring och bära på så många extrakilon. Jag tror att tjocka människor lever längre än sjukligt smala människor, men jag tror inte de lever längre än normalviktiga rent generellt. Det finns faktiskt en anledning till att man kallar vissa personer överviktiga. Det är ett slags fingervisning om att dessa personer avviker från idealet och att de bör se över sina levnadsvanor om de vill leva ett långt och hälsosamt liv. Men det är ingen som tvingar dem att gå ner i vikt. God hälsa förknippas främst med normalviktiga (inte magra) kroppar därför att det faktiskt de facto förhåller sig som så att normalviktiga oftast har bättre hälsa än sumofetton och biafrabarn.
Om jag gillar mulliga kvinnor? Visst, men det finns en gräns. Man vill ju inte ha något vaggande sumofetto som är fetast på stan, typ. Nu när jag uppnått en mogen ålder är jag inte längre intresserad av att dejta. Men när jag var yngre så hände det. Jag lärde mig den hårda vägen att "lite mullig" är kvinnlig kod för "smällfet". Uh-huh.
Linda-Marie tycker hon är både tjock och snygg. Jag håller inte med. Hade hon börjat antasta mig och tafsa på mig hade jag säkert dragit till med "Ge fan i mig, din feta jävla hora!", eller "Gå och häng dig, ditt äckliga fulfetto!", eller något i den stilen. Inte särskilt trevligt, men bara späcksäcken försvinner så må det vara hänt. Men alla behöver ju inte tycka och tänka som jag. Smaken är som baken. Delad.