• 1
  • 2
2022-11-06, 12:57
Medlem
Pinoputchins avatar
Den unga influencern Linda-Marie Nilsson säger att hon vill bli kallad tjock i en artikel i Amelia.

Linda är stor och mullig, samt stolt över sin kropp. Hon menar att bland annat tiltlar som 'överviktig' har en negativ innebörd, i alla fall för henne själv.

Artikel:
https://www.expressen.se/amelia/rela...lla-mig-tjock/

Är det sunt av Linda-Marie Nilsson att vara stolt över sin tjocka kropp?
Kan man vårda sin kropp på samma gång som man är mullig eller fet?
Varför är kopplas kroppsvård och hälsa per automatik till en mager kropp?
Vad tycker ni killar, gillar ni mulliga kvinnor?
Ska vi sluta kalla folk överviktiga?
Lever verkligen smala längre än tjocka, eller är det kanske tvärtom..

Hellre rund och glad än mager och ustliten?

**Hoppas det hamnade under rätt forum-rubrik , annars får moderator flytta om något annat passar bättre**
Senast redigerad av Pinoputchin 2022-11-06 kl. 12:59.
2022-11-06, 13:10
Medlem
Det jag lärt mig (från okänd källa) är att nästan alla människor har sin egen normalvikt. En del är naturligt smala, andra naturligt breda. De som är tjocka kan fokusera på träning och diet men riskerar att snabbt återgå till sin normalvikt. Ständig träning och diet riskerar också att dra med sig andra problem som förslitningsskador och stress. Folk med högre vikt riskerar visserligen oftare sjukdomar som diabetes och hjärtproblem men det är stora individskillnader.

Så, kolla med läkare regelbundet, eller om du misstänker några problem. Mår du bra finns ingen anledning att ändra på din vikt eller livsval. Har du något problem så får det lösas, med mediciner, ändrad livsstil eller en kombination.

Jag håller med om att "överviktig" indikerar att något är fel, att man bör återgå till det normala. Linda tycker jag inte verkar vara någon som har problem på grund av sin vikt så ingen anledning att ändra på den.

PS. Med "nästan alla" menar jag alltså "nästan alla". Det finns människor med aneroxia och bulimi som som behöver hjälp, lika så gravt överviktiga människor som behöver hjälp. De behöver ändra sin livsstil rejält, även om de själva anser att de väger som de ska.
2022-11-06, 13:20
Medlem
Emellies avatar
Tycker nog att 'tjock' inte är mycket finare än att bli kallad 'överviktig', kanske då hellre ett ord som 'stor' hade varit mindre negativt laddat. Fast sen är ju inte det ett motsattsord till 'smal'.
2022-11-06, 13:22
Medlem
StonedMonkeys avatar
Är väl som svarta som rappar om niggers, hon vill reclaima ordet tjockis, tycker hon borde satsat på fetto istället har mer schvung i sig.
2022-11-06, 13:25
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Fast jag skulle nog tycka att hon är fet.
2022-11-06, 13:34
Medlem
Blir tvungen att hålla med henne. Hon är inte "tjock", hon är en lat och grotesk fläskpadda.

Kan dock finna det en smula lustigt att man är stolt över att ha legat på soffan och vräkt i sig coca-cola, chips och godis så att hon kan skita sönder toaletter och dö i förtid.
Jag skulle också kunna dränka min kropp i någon frätande syra och föråldra och ödelägga min kropp och göra mig själv fullständigt oattraktiv, men det vore en märklig sak att dra någon slags stolthet ifrån.
2022-11-06, 13:37
Medlem
bomhulls avatar
Vad är det dom kallar överviktiga på klädavdelningen?
Xlnt? Det måste låta positivt😹
2022-11-06, 13:48
Medlem
jesussugers avatar
Tjock? hon är lika fet som en flodhäst, skulle hon ligga i vattnet bredvid en flodhäst hade jag inte sett skillnaden
2022-11-06, 13:48
Medlem
fast jag tycker inte det är fel av en "normalviktig" eller smal person att säga att den känner sig tjock, även om det är inför en "tjock" person. Den smala personen har väl rätt att känna sig tjock och inte vara glad över det. Det betyder ju inte att det är något fel på att vara tjock bara för att man själv inte vill vara det.
men jag själv hade nog inte sagt så inför en tjockare person, de kan ju ta illa upp
2022-11-06, 13:50
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
"Tjock" känns verkligen som ett understatement. Hon har faktiskt en extra röv där framme.
Jag antar att hon skriver "lite mullig" på Tinder.
2022-11-06, 13:54
Medlem
Soperents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Vad är det dom kallar överviktiga på klädavdelningen?
Xlnt? Det måste låta positivt😹
Jag tror bestämt att det socialt accepterade ordet är plus size eller storväxt även om man lider av morbid fetma.
2022-11-06, 14:14
Medlem
6stringlevins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
ja med. Fetma som i farligt.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in