Citat:
Ursprungligen postat av
KB9balondor
Tjenare, är ny med träningen här och har massor med frågor och funderingar. En av dessa är om man kan köra hård MMA träning cirka 1 eller fler timmar efter gymmet, som är stronglift baserat.
Jag kör vanligt stronglift 5x5, med en enda ändring; jag kör också bänkpress varje gympass. (Är det bra? Vill gärna öka min bänk snabbt som fan)
Så vi säger att jag en dag går och kör hård styrketräning, sedan käkar lite (30g protein) vilar typ 1 timme eller mer och sedan börjar kötta MMA träning, kommer jag då fortfarande kunna öka vikterna på gymmet?
Det är det jag undrar, jag tror faktiskt inte det påverkar alls, men man hör erfarna säga att man kanske inte borde osv. Varför skulle någonting jag gör EFTER träningen påverka mitt nästa pass?
Tacksam för informativa och kunniga svar!
Mitt mål är att bli starkare, kommer detta förhindras?
Ju mer vältränad du är desto mer kommer det att påverka.
Enkla svaret är att det kommer att påverka återhämtningen.
Det betyder inte per automatik att du inte skulle kunna få någon progression.
Du märker ju själv om du ökar i vikterna eller inte med upplägget.
Jag hade nog kört helkroppspass de dagar jag inte tränar MMA och undvikit styrketräning de dagar jag tränar MMA.
Om du har ett ganska lugnt jobb så kan du ju styrketräna på morgonen innan frukosten och köra MMA pass på kvällen om du vill hinna med båda.
Då hinner du fylla på med glykogen i musklerna under dagen.
Studier visar att konditionsträning och styrketräning allra helst bör delas upp för bästa resultat av båda.
Att köra 2 pass efter varandra eller nära inpå skulle jag säga är det sämsta alternativet.
Om du nu ändå ska göra det så hade jag kört på någon gainer med snabba kolhydrater mellan passen för att åtminstone försöka fylla på med energi.
Protein är mindre viktigt, det är dagens totala intag som räknas.
Efter träning och under träning så är kolhydrater viktigare.