Citat:
Ursprungligen postat av
Mogna-Meloner
Tack!
Det var så länge sen det hände och mina minnen var så suddiga.
Hade det hänt idag, skulle det gjorts flera poddar och youtubefilmer om det hela. För det här är ju rena skräckfilmen.
Vilken otrolig kvinna som fixade detta.
Men hon var ju finne och de har verkligen sisu när det gäller.
Undrar om ljuset var på eller om hon satt i fullständigt mörker? Vilken hopplöshet. Som en medeltida tortyrmetod där man låst in nån i en cell och slängt bort nyckeln.
Jag kommer inte ihåg hur man hittade henne.
Skrämmande! hon måste fått fobier för resten av livet !
Inte helt insatt i reglerna men detta var ju på 1970 talet så hissarna saknade ju mycket av dagens säkerhetsregler och krav.
Har åkt i en del äldre hissar för många år sedan och vad jag minns var det som idag att belysningen var tänd dygnet runt i hissen , fanns dock ingen batteridriven nödbelysning detta krav kom först många år senare.
Troligen hade denna hiss bara en "nöd ringklocka knapp" dvs trycket du på den började en klocka ringa på ett centralt ställe , kan ju varit pga av detta dom hittade henne när någon besökte arbetsplatsen under semesterstängningen.
Vissa hissar hade redan då en riktig telefon i ett skåp/ lucka , denna var då inkopplad till fasta Televerkets nät, men var vad jag vet inte vanligt förekommande.