2022-11-13, 19:05
Medlem
Bonnatorps avatar
Och och smådryftade kring att ha utkörning av lite småplock under sommaren, och tänkte på det här med elcykel.
De är ju ganska stöldbegärliga, och relativt lätta att sno om någon ligger på lur medans man går fram till någons dörr eller behöver göra något annat.

Så jag tänkte att man kunde "mjuklåsa" den med mosfets.
Förutsätter att elcykeln är lite av ett hemmabygge då så det är lättare att ha kontroll över komponenterna.

Men om man skulle ha ett litet reservbatteri som bara driver en uppsättning mosfets, skulle det gå använda dessa till att lägga i en elbroms på motorn (som sitter i navet) så att motorn skulle försöka värma upp en liten men kraftig värmeslinga eller något liknande. Eller kanske ladda huvudbatteriet likväl.
Om motorn är på en 2kW (ja lite olagligt, men sådant går dölja lite grann med rätt elektronik på plats) eller så, då torde det ändå bli så pass tungtrampat att en eventuell tjuv inte orkar trampa iväg med den särskilt snabbt, eftersom motorn jobbar mot ett motstånd?

Skulle det fungera?
Och hur mycket drar mosfets från aktiveringsströmmen uppskattningsvis om man har tillräckligt många/starka för att effektivt elbromsa en DC-motor på ~2kW?

Ja, en kätting skulle så klart fungera bättre, men det blir bökigt om man ska trilskas med det mellan varje dörr man kör toapapper eller något till.
Citera
2022-11-13, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Och och smådryftade kring att ha utkörning av lite småplock under sommaren, och tänkte på det här med elcykel
Min första reaktion var "om tjuven redan trampar iväg på din cykel har du förlorat".

Idén om att göra elmotorn att bromsa är säkert bra; kräver inte speciellt med energi heller eftersom tjuven skapar det.

Men alltså .. tebaks till originalförutsättningarna. Du vill nog trots allt inte skapa en trög cykel, du vill stoppa den från att snos alls, right?
Citera
2022-11-13, 20:27
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Min första reaktion var "om tjuven redan trampar iväg på din cykel har du förlorat".

Idén om att göra elmotorn att bromsa är säkert bra; kräver inte speciellt med energi heller eftersom tjuven skapar det.

Men alltså .. tebaks till originalförutsättningarna. Du vill nog trots allt inte skapa en trög cykel, du vill stoppa den från att snos alls, right?
Ja självklart.
Går jag in på affären låser jag så klart ramen i något tungt med kedja/vajer.

Men jag tänkte om jag skulle låta någon av barnen syssla med utkörning lite ibland också.
Tiderna har förändrats, och saker kan ju hända. Jag vill inte att de käftar med någon som är sådan att de snor cyklar av folk (genom rån eller bara stöld när de går till dörren eller så), så det känns om ett bättre alternativ om den blir automatlåst när man släpper handtaget eller dylikt.

Då finns det ingen nyckel att sno till styrsystemet, men kan som sagt kompletteras med fysiskt lås.
Och att rulla iväg en elcykel på framdäcket eller bära den springer man inte jättefort med.
Och om det skulle vara knappt 1 kW motstånd i att så orkar ingen normal människa trampa det särskilt långt.

Tänkte om låsningen öppnas med hjälp av morsekod på en knapp vid tummen, finns färdiga sådana moduler till moped som man drar till CDI-boxen, som antagligen går att modda lite.
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-11-13 kl. 20:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in