Citat:
Ursprungligen postat av
PleaseIgnore
Min första reaktion var "om tjuven redan trampar iväg på din cykel har du förlorat".
Idén om att göra elmotorn att bromsa är säkert bra; kräver inte speciellt med energi heller eftersom tjuven skapar det.
Men alltså .. tebaks till originalförutsättningarna. Du vill nog trots allt inte skapa en trög cykel, du vill stoppa den från att snos alls, right?
Ja självklart.
Går jag in på affären låser jag så klart ramen i något tungt med kedja/vajer.
Men jag tänkte om jag skulle låta någon av barnen syssla med utkörning lite ibland också.
Tiderna har förändrats, och saker kan ju hända. Jag vill inte att de käftar med någon som är sådan att de snor cyklar av folk (genom rån eller bara stöld när de går till dörren eller så), så det känns om ett bättre alternativ om den blir automatlåst när man släpper handtaget eller dylikt.
Då finns det ingen nyckel att sno till styrsystemet, men kan som sagt kompletteras med fysiskt lås.
Och att rulla iväg en elcykel på framdäcket eller bära den springer man inte jättefort med.
Och om det skulle vara knappt 1 kW motstånd i att så orkar ingen normal människa trampa det särskilt långt.
Tänkte om låsningen öppnas med hjälp av morsekod på en knapp vid tummen, finns färdiga sådana moduler till moped som man drar till CDI-boxen, som antagligen går att modda lite.