• 1
  • 2
2022-11-15, 18:51
Medlem
Jag är övertygad om att allt runt mig är en illusion. Är alltså solipsist. Men min dröm är att träffa riktiga människor som mig som jag kan vara vän med. Känner mig mycket ensam då jag inte upplever någon eller något som verkligt. Är det möjligt att träffa riktiga människor bortom illusionen eller är man för evigt bunden till illusionen? Hur går man tillväga för att nå platsen där man vet att alla är verkliga?
Citera
2022-11-15, 18:55
Medlem
Hussefars avatar
Det kommer du aldrig att göra om du utgår från att allt är en illusion. Men du kan aldrig veta om det är det. Där har du första steget till att acceptera andra och då kan du även bli vän med en likasinnad tids nog.
Citera
2022-11-15, 18:55
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Man kan inte undfly matrisen.
Citera
2022-11-15, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Man kan inte undfly matrisen.
Vill du utveckla?
Citera
2022-11-15, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hussefar
Det kommer du aldrig att göra om du utgår från att allt är en illusion. Men du kan aldrig veta om det är det. Där har du första steget till att acceptera andra och då kan du även bli vän med en likasinnad tids nog.
Är inte bra på att återge vetenskapen jag tagit del av, i synnerhet inte teoretisk fysik. Men det är ett fakta. Det jag ser är inte verkligt.
Citera
2022-11-15, 19:01
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldpiska
Vill du utveckla?

Detta är din sista chans. Om du tar det blå pillret stannar du i din illusion, och vaknar upp som vanligt. Om du tar det röda pillret ska jag visa dig hur djupt kaninhålet går.
Citera
2022-11-15, 19:06
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Är inte bra på att återge vetenskapen jag tagit del av, i synnerhet inte teoretisk fysik. Men det är ett fakta. Det jag ser är inte verkligt.
Allt som är mätbart är verkligt. Det mesta du ser när du har ögonen öppna är en bild av verkligheten som hjärnan skapar.

Hur skulle du annars kunna uppleva verkligheten? Känner du till något annat sätt?
Citera
2022-11-15, 19:08
Medlem
zombie-nations avatar
Det beror väl på om du tror att bara du är verklig, eller om du tror folk delar matrix. Jag tror definitivt på det andra. Därför räknas känslor, de finns ju faktiskt och du vet att du känner dem. Även om vi lever i matrix så kan du göra illa andra, därför att det ändå är en verklighet. Du kan hitta vänner som är verkliga.

Frågan är ju om alla är verkliga i samma matrix eller om några är NPC.

Jag tror verkligen inte på hardcore solipsism för var kommer då kunskap från som jag lär mig av andra?
Citera
2022-11-15, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Allt som är mätbart är verkligt. Det mesta du ser när du har ögonen öppna är en bild av verkligheten som hjärnan skapar.

Hur skulle du annars kunna uppleva verkligheten? Känner du till något annat sätt?
Nej. Det har gjort undersökningar och jag tror att det var partiklar som sagt inte kunnig uppstår bara när vi observerar dem. Att det vi ser bara uppstår när vi ser det har jag läst i flera vetenskapliga artiklar och även hört en professor i fysik säga det. Men insåg att allt var en illusion redan innan jag läste det. Finns så mycket i världen som vi inte kan skapa. Som att programmera en animerad film tex. Programmeringsspråket kan inte vara så avancerat att det kan framkalla något sånt.
Citera
2022-11-15, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det beror väl på om du tror att bara du är verklig, eller om du tror folk delar matrix. Jag tror definitivt på det andra. Därför räknas känslor, de finns ju faktiskt och du vet att du känner dem. Även om vi lever i matrix så kan du göra illa andra, därför att det ändå är en verklighet. Du kan hitta vänner som är verkliga.

Frågan är ju om alla är verkliga i samma matrix eller om några är NPC.

Jag tror verkligen inte på hardcore solipsism för var kommer då kunskap från som jag lär mig av andra?
Jag tror på Gud. Inte nödvändigtvis en religiös. Men han har skickat ut massa delar av sig själv ut i illusioner för att uppleva saker åt honom.
Citera
2022-11-15, 19:22
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Nej. Det har gjort undersökningar och jag tror att det var partiklar som sagt inte kunnig uppstår bara när vi observerar dem. Att det vi ser bara uppstår när vi ser det har jag läst i flera vetenskapliga artiklar och även hört en professor i fysik säga det. Men insåg att allt var en illusion redan innan jag läste det. Finns så mycket i världen som vi inte kan skapa. Som att programmera en animerad film tex. Programmeringsspråket kan inte vara så avancerat att det kan framkalla något sånt.
Du behöver nog läsa på mer, så du själv förstår vad du pratar om, för det är rent svammel.
Citera
2022-11-15, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Du behöver nog läsa på mer, så du själv förstår vad du pratar om, för det är rent svammel.
whatever
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in