Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-17, 02:03
  #1
Medlem
Jag har druckit ganska mycket i hela mitt liv och i stort sett dagligen de senaste 5 åren. Jag dricker aldrig mer än att jag kommer upp på morgnarna och klarar sköta mitt jobb mm, men det blir ofta 1-2 vinare på en kväll och jag börjar känna mig trött och sliten och drar slutsatsen att det till stor del beror på alkoholen.

De senaste två månaderna har jag därför endast druckit varannan helg (dvs inte en droppe på 12 dagar i stöten mellan helgerna). Tror ni att jag kommer att nå de hälsoeffekter som många talar om uppstår efter en vit månad om jag håller detta schemat fortsättningsvis?

Jag förstår att det kommer att ta längre tid att uppnå god hälsa när jag dricker varannan helg, men jag undrar om jag kan uppnå goda hälsoeffekter ändå eller om de helt uteblir eftersom jag fyller på hela tiden?

Jag fattar själv att det bästa vore att sluta helt men det är inte det jag vill diskutera, utan jag är intresserad av att veta om kroppen kan bli "renad" av ett mer måttligt intag, eller om jag måste göra ett ihållande långt uppehåll.
Citera
2022-11-17, 02:09
  #2
Avstängd
EmMEw0w93s avatar
Efter två veckor utan alkohol börjar levern att återfå sin normala funktion. Inom 4–8 veckor kan levern bli helt återställd. Det beror på hur mycket du dricker och vilket skick levern var i från början.

Grovt generellt så torde de flesta funktioner återhämtat sig på 1–2 veckor för den som har en lågriskkonsumtion, någon månad för den som har en regelbunden men bara måttligt högt riskbruk. Vid högre konsumtion tar det längre tid för vissa organ.
Citera
2022-11-17, 02:18
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexanderAnka
Jag har druckit ganska mycket i hela mitt liv och i stort sett dagligen de senaste 5 åren. Jag dricker aldrig mer än att jag kommer upp på morgnarna och klarar sköta mitt jobb mm, men det blir ofta 1-2 vinare på en kväll och jag börjar känna mig trött och sliten och drar slutsatsen att det till stor del beror på alkoholen.

De senaste två månaderna har jag därför endast druckit varannan helg (dvs inte en droppe på 12 dagar i stöten mellan helgerna). Tror ni att jag kommer att nå de hälsoeffekter som många talar om uppstår efter en vit månad om jag håller detta schemat fortsättningsvis?

Jag förstår att det kommer att ta längre tid att uppnå god hälsa när jag dricker varannan helg, men jag undrar om jag kan uppnå goda hälsoeffekter ändå eller om de helt uteblir eftersom jag fyller på hela tiden?

Jag fattar själv att det bästa vore att sluta helt men det är inte det jag vill diskutera, utan jag är intresserad av att veta om kroppen kan bli "renad" av ett mer måttligt intag, eller om jag måste göra ett ihållande långt uppehåll.

Om du har druckit 1-2 flaskor vin dagligen i 5 år, så skulle jag rekommendera att du först ”trappar ner” istället för att sluta helt…till kanske 1 glas vin per dag?…för annars är en förekommande konsekvens att kroppen kan gå sönder och kan bli rejält livshotande sjuk…

…sen kan du trappa ner efter förmåga och sen kanske sluta helt? Om du vill.

Men nu säger du ju att du dricker varannan helg istället, så din kropp är kanske inte så misshandlad sen de tidigare 5 åren då?

Hur mycket dricker du per dag varannan helg?
__________________
Senast redigerad av SSAEG123 2022-11-17 kl. 02:27.
Citera
2022-11-17, 02:22
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93
Efter två veckor utan alkohol börjar levern att återfå sin normala funktion. Inom 4–8 veckor kan levern bli helt återställd. Det beror på hur mycket du dricker och vilket skick levern var i från början.

Grovt generellt så torde de flesta funktioner återhämtat sig på 1–2 veckor för den som har en lågriskkonsumtion, någon månad för den som har en regelbunden men bara måttligt högt riskbruk. Vid högre konsumtion tar det längre tid för vissa organ.

Bra information.

Att levern kan återställa sig själv/ laga sig själv, det visste jag, men jag visste inte hur lång tid det tog, innan jag läste ditt inlägg.

Tack
Citera
2022-11-17, 03:52
  #5
Medlem
Bara för att den börjar reparera sig innebär inte att det är en snabb process. Det kan ta flera år innan din lever är helt återställd, det beror helt enkelt hur länge du har druckit och hur mycket, alla är olika. Det tar cirka 30 dagar för enzymerna i levern att återhämta för en normal person, inte en person som druckit i flera år.

Du gör rätt i som försöker bli kvitt från alkoholen, det är den absolut värsta drogen som finns på marknaden som du kan stoppa i ditt system, den sänker exakt alla dina goda hormonnivåer till noll inom loppet av några minuter efter konsumtion. Den höjer också ditt kolesterol till sjuka nivåer och leker med din insulinkänslighet vilket skapar en sur miljö som är perfekt för cancertillväxt. Risken att få diabetes typ 2 ökar givetvis också.

Nej du kommer sannolikt inte nå de hälsoeffekter efter en månad men du är på rätt spår, träffa en läkare och kolla dina värden. Det finns inget måttlig intag av alkohol, detta är myt. Det finns tyvärr idioter som påstår att rött vin är hälsosamt. Kortfattat har dessa inkompetenta idioter kommit fram till sin egen slutsats att rött vin är hälsosamt eftersom de röda vinet innehåller polyfenoler. Att de finns där stämmer men mängden är så minimal att man i sådana fall skulle kunna säga att kokain är hälsosamt om man skulle krydda pulvret med vitaminer.
__________________
Senast redigerad av Nittiotva 2022-11-17 kl. 03:55.
Citera
2022-11-17, 04:02
  #6
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Alkohol i för stor mängd ger fettlever. Det tar flera år för levern att reparera sig själv.

Men även fruktos ger fettlever, varför man måste se till att sluta med skräpmat, socker och kolhydratrik föda, inklusive frukt.

Lämpligtvis trappar man ned alkoholen successivt, med ett par procent per dag om man super hårt. När du når 1–2 liter vin per helg är det hållbart.

Trappa också ned kolhydraterna successivt, och sikta på LCHF/LCHP som huvudaklig kost.

Därefter tar du upp regelbunden motion. Börja med promenader, och fyll på med löpning.

Du kan unna dig en fridag i veckan med vin och mat i överflöd. Övriga dagar kör du LCHF och periodisk fasta 18:6. Det är en hållbar lösning.
Citera
2022-11-17, 05:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexanderAnka
Jag har druckit ganska mycket i hela mitt liv och i stort sett dagligen de senaste 5 åren. Jag dricker aldrig mer än att jag kommer upp på morgnarna och klarar sköta mitt jobb mm, men det blir ofta 1-2 vinare på en kväll och jag börjar känna mig trött och sliten och drar slutsatsen att det till stor del beror på alkoholen.

De senaste två månaderna har jag därför endast druckit varannan helg (dvs inte en droppe på 12 dagar i stöten mellan helgerna). Tror ni att jag kommer att nå de hälsoeffekter som många talar om uppstår efter en vit månad om jag håller detta schemat fortsättningsvis?

Jag förstår att det kommer att ta längre tid att uppnå god hälsa när jag dricker varannan helg, men jag undrar om jag kan uppnå goda hälsoeffekter ändå eller om de helt uteblir eftersom jag fyller på hela tiden?

Jag fattar själv att det bästa vore att sluta helt men det är inte det jag vill diskutera, utan jag är intresserad av att veta om kroppen kan bli "renad" av ett mer måttligt intag, eller om jag måste göra ett ihållande långt uppehåll.

Fråga din läkare kanske ...
Citera
2022-12-07, 19:44
  #8
Medlem
Evulotionsherrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Fråga din läkare kanske ...
Seriöst? Läkare eller dietister har ju oftast ingen eller liten koll på kost och alkohol eftersom dom är lärda efter "gamla boken" dom vet sällan ens att kroppen hanterar energier på olika sätt och pratar fortfarande om kalorier och att fett är farligt men socker är bra och behövs för hjärnan osv. Dom måste också i alla lägen säga att alkohol är dåligt och får inte intas med någon medicin överhuvudtaget som exempelvis tuggummi . Dom tror också att Cannabis är en värre drog än alkohol. Lyssna INTE på läkare vad gäller kost och annat utan lyssna på erfarna Flashbackare istället. Läkares enda fördel är att dom kan ta prover annars vet dom inte mer än exempelvis mej som är certifierad googledoktor och dietist....
Citera
2022-12-07, 20:12
  #9
Medlem
Evulotionsherrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexanderAnka
Jag har druckit ganska mycket i hela mitt liv och i stort sett dagligen de senaste 5 åren. Jag dricker aldrig mer än att jag kommer upp på morgnarna och klarar sköta mitt jobb mm, men det blir ofta 1-2 vinare på en kväll och jag börjar känna mig trött och sliten och drar slutsatsen att det till stor del beror på alkoholen.

De senaste två månaderna har jag därför endast druckit varannan helg (dvs inte en droppe på 12 dagar i stöten mellan helgerna). Tror ni att jag kommer att nå de hälsoeffekter som många talar om uppstår efter en vit månad om jag håller detta schemat fortsättningsvis?

Jag förstår att det kommer att ta längre tid att uppnå god hälsa när jag dricker varannan helg, men jag undrar om jag kan uppnå goda hälsoeffekter ändå eller om de helt uteblir eftersom jag fyller på hela tiden?

Jag fattar själv att det bästa vore att sluta helt men det är inte det jag vill diskutera, utan jag är intresserad av att veta om kroppen kan bli "renad" av ett mer måttligt intag, eller om jag måste göra ett ihållande långt uppehåll.
Känner igen mej med din situation, dricker ungefär lika mycket har dock inte slutat eller dragit ner, inser ju klart att det vore bäst men vill inte så länge det funkar och jag inte har några "problem" förutom trötthet. Tror man missar det välmående som alkoholen också ger, slipper ensamhet och antidepresiva som över en miljon svenskar har idag. Kolla How to change your mind på Netflix och även Explained, mycket intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in