Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-11-17, 12:53
  #1
Medlem
Som rubriken lyder så är det något jag skulle vilja göra, men dels undrar jag vad som behövs (jag förmodar hyra en domän) och dels hur det är med säkerheten? Jag använder Gmail idag och det är ju backat av Google så där behöver man inte oroa sig. Men hur ligger det till med en egen mailadress, vad ska man tänka på?
Citera
2022-11-17, 12:59
  #2
Medlem
LuluBrooksies avatar
Mail.com är skitbra. Du kan välja en massa olika ändelser t ex bara @mail.com eller @swedenmail.com osv.
Eller hur menar du att du ska göra?
Citera
2022-11-17, 13:05
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Mail.com är skitbra. Du kan välja en massa olika ändelser t ex bara @mail.com eller @swedenmail.com osv.
Eller hur menar du att du ska göra?

Jag vill göra en "egen mailadress", t.ex. teren@flashback.yo
Citera
2022-11-17, 13:08
  #4
Medlem
21512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Jag använder Gmail idag och det är ju backat av Google så där behöver man inte oroa sig.
Det går att använda gmail med en egen domän. Sök lite på ämnet så hittar du nog något bra.
Citera
2022-11-17, 13:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 21512
Det går att använda gmail med en egen domän. Sök lite på ämnet så hittar du nog något bra.

du menar samma befintliga adress "xx.xx"@gmail.com men byta ändelse? Det är inte vad jag vill, vill ändra allt, namn plus domän.
Citera
2022-11-17, 13:20
  #6
Medlem
21512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
du menar samma befintliga adress "xx.xx"@gmail.com men byta ändelse? Det är inte vad jag vill, vill ändra allt, namn plus domän.
Det lär gå fint att ändra hela adressen.
Citera
2022-11-17, 13:34
  #7
Medlem
Finns skitmycket men sök på webmail och egen domän.
Jag tyckte Loopia var enkla att använda första gången.
Det är oftast alltid någon som rear ut domäner som du betalar årsvis och där du inte måste köpa ett helt paket med webhotell och hemsida.
Du behöver ha domänen som sen hamnar i mailadressen.
Alltså@domännamnet.något
Sedan kan du göra mailkonton för fler än dig själv, allt som oftast.
du@domän.? mamma@domän.? pappa@domän.? osv...
Citera
2022-11-17, 13:37
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 21512
Det lär gå fint att ändra hela adressen.

Vad är skillnaden på att göra på detta sätt, kontra att gå genom t.ex. Loopia?
Citera
2022-11-17, 13:39
  #9
Medlem
21512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Vad är skillnaden på att göra på detta sätt, kontra att gå genom t.ex. Loopia?
Att du kan fortsätta använda dig av gmail?! Men domänen lär du få fixa på annat håll än via google. T.ex. vi loopia då.
Citera
2022-11-17, 13:43
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 21512
Att du kan fortsätta använda dig av gmail?! Men domänen lär du få fixa på annat håll än via google. T.ex. vi loopia då.

Ja men bara så jag förstår, vad är fördelarna med att kunna fortsätta med gmail och inte gå via Loopia istället?

Jag är inte intresserad av att sätta upp en hemsida, bara fixa en egen mailadress.
Citera
2022-11-17, 13:44
  #11
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Du behöver registrera en egen domän teren.se eller något annat namn, exempelvis via egensajt.se

Därefter behöver du hosting för mail, exempelvis via egensajt.se eller genom att knyta domännamnet till gmail.
Citera
2022-11-17, 13:44
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Som rubriken lyder så är det något jag skulle vilja göra, men dels undrar jag vad som behövs (jag förmodar hyra en domän) och dels hur det är med säkerheten? Jag använder Gmail idag och det är ju backat av Google så där behöver man inte oroa sig. Men hur ligger det till med en egen mailadress, vad ska man tänka på?

Tror jag fattar vad du menar, du vill köra en egen mailserver? Rekommenderar det inte om du inte vet vad du pysslar med. Den blir attackerad så du måste veta vad du gör. Själv kör jag ONE funkar jätte bra. Du behöver bara köpa dig en domän och någon som kan sätta upp server där du kan ha den. Det är inte bara att sätta upp en server du behöver DNS mm.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback