Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2022-12-16, 03:19
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Tack för all hjälp och idéer hittills!

Fixade en .com LoopiaDomän. Notera att jag (för tillfället) är helt ointresserad av en egen hemsida, jag vill bara skapa en egen epostadress till domänen. Men loggar jag in på Loopia så står det att jag måste uppgradera mitt konto för att få epost. Jag trodde det räckte att registrera en domän? Nedan alternativ på Loopias hemsida är ointressant för mig, använder ogärna deras site/webmail.



Är ute på djupt vatten känner jag! Ingen aning om hur jag tar mig vidare men om möjligt så använder jag gärna Google's interface/inloggning som vanligt, men även det verkar kosta numera. Vill inte betala mer per månad än absolut nödvändigt, helst ingenting!

Det är för privat bruk, inget företag. Jag använder bara 8 av 17 GB utrymme på nuvarande Gmail-adressen som ska bytas ut och den innehåller 10 år gamla mail, så jag behöver ingen stor lagring. När det gäller hosting osv så har jag absolut ingen aning, en säker tjänst med bra spamfilter och sökfunktion är allt jag begär.


Ring eller maila Loopia om det, de pratar svenska och jag har iaf inga dåliga erfarenheter av deras kundbemötande.
Du har köpt en domän men måste uppgradera för en mail?

Så har det inte gått till för min del men det är iofs några år sedan.

Skicka ett meddelande så kan jag hjälpa dig med det du ville ha. En personlig mail. Begär pengarna tillbaka av Loopia.
Det bör du få om du inte visste vad du betalade för?!
Messa här så fixar jag en tvåstegslänk eller liknande enkel process där du betalar för ett år och om det inte är någon extravagant domän du propsar på
kan du ha en mail med eget domännamn för ca 200 pix i ett år som du förnyar om du vill när den dagen kommer.
Citera
2022-12-16, 13:16
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mifftoo
Ring eller maila Loopia om det, de pratar svenska och jag har iaf inga dåliga erfarenheter av deras kundbemötande.
Du har köpt en domän men måste uppgradera för en mail?

Så har det inte gått till för min del men det är iofs några år sedan.

Skicka ett meddelande så kan jag hjälpa dig med det du ville ha. En personlig mail. Begär pengarna tillbaka av Loopia.
Det bör du få om du inte visste vad du betalade för?!
Messa här så fixar jag en tvåstegslänk eller liknande enkel process där du betalar för ett år och om det inte är någon extravagant domän du propsar på
kan du ha en mail med eget domännamn för ca 200 pix i ett år som du förnyar om du vill när den dagen kommer.

Räcker inte att köpa domännamn för att få e-post, du måste ha ett webbhotell också.

Och angående att få pengar tillbaka på ett domännamn så tror jag det är helt kört. Aldrig hört talas om att någon returnerar pengar för köpta domännamn.

Hur som helst om killen i fråga verkligen vill ha gratis personlig e-post men kan skippa gmail-interfacet så kan han sätta upp sitt domännamn med Zoho Mail. Det brukade gå att koppla Zoho till Gmail gratis förr i tiden men inte längre tyvärr.
Citera
2022-12-16, 21:08
  #63
Medlem
Spotlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Mail.com är skitbra. Du kan välja en massa olika ändelser t ex bara @mail.com eller @swedenmail.com osv.
Eller hur menar du att du ska göra?
Lägg ned!Mail.com är definitivt inte skitbra. Det har en rad brister och är en av de sämre gratistjänsterna.
Citera
2022-12-16, 21:10
  #64
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spotlife
Lägg ned!Mail.com är definitivt inte skitbra. Det har en rad brister och är en av de sämre gratistjänsterna.
Jaha. Jag har använt de sedan 00-talets början och aldrig varit missnöjd.

Att man sen kan samla alla sina konton i en app är ju bara florsockret på semlan.
Citera
2022-12-17, 09:24
  #65
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Som rubriken lyder så är det något jag skulle vilja göra, men dels undrar jag vad som behövs (jag förmodar hyra en domän) och dels hur det är med säkerheten? Jag använder Gmail idag och det är ju backat av Google så där behöver man inte oroa sig. Men hur ligger det till med en egen mailadress, vad ska man tänka på?

Ska du köra egen e-postserver behöver du en maskin på en bra internetanslutning och ett domännamn. Är du ensam om driften finns egentligen bara en väg att gå och det är någon variant på https://nicolascarpi.github.io/openb...il-server.html .

Är du inte duktig sysadmin bör du börja med att bli det. Få nätverkstjänster är så utsatta för kriminalitet och andra svårigheter som e-post.
Citera
2022-12-17, 09:40
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Ska du köra egen e-postserver behöver du en maskin på en bra internetanslutning och ett domännamn. Är du ensam om driften finns egentligen bara en väg att gå och det är någon variant på https://nicolascarpi.github.io/openb...il-server.html .

Är du inte duktig sysadmin bör du börja med att bli det. Få nätverkstjänster är så utsatta för kriminalitet och andra svårigheter som e-post.
Jag kör en liten mailserver på en raspberry. Jag fick skicka några mejl fram och tillbaka mellan annat konto och mejlservern innan jag blev "betrodd" av nåt filtersystem, det sattes en lång fördröjning på mejlen innan jag blev "betrodd". One.com står för mitt domännamn.

Jag kan inte se hur min mejlserver skulle kunna användas till nåt kriminellt då jag lägger till användare manuellt och inte vidarebefordrar mejl.
Citera
2022-12-17, 09:42
  #67
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krumbukta
Jag kör en liten mailserver på en raspberry. Jag fick skicka några mejl fram och tillbaka mellan annat konto och mejlservern innan jag blev "betrodd" av nåt filtersystem, det sattes en lång fördröjning på mejlen innan jag blev "betrodd". One.com står för mitt domännamn.

Jag kan inte se hur min mejlserver skulle kunna användas till nåt kriminellt då jag lägger till användare manuellt och inte vidarebefordrar mejl.

Hur länge har du gjort det?
Citera
2022-12-17, 09:52
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Hur länge har du gjort det?
Inte länge alls. Några veckor. Kom på att raspberryn endast skickar mejl så dåligt exempel för TS. Mottagna brev hamnar hos one.com:s server. Jag kan givetvis ta emot dem på raspberryn om jag ville men one.com har ett praktiskt webmail.
Grejen är att piet kör en service som vill kunna skicka notiser.
Citera
2022-12-17, 09:55
  #69
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krumbukta
Inte länge alls. Några veckor. Kom på att raspberryn endast skickar mejl så dåligt exempel för TS. Mottagna brev hamnar hos one.com:s server. Jag kan givetvis ta emot dem på raspberryn om jag ville men one.com har ett praktiskt webmail.
Grejen är att piet kör en service som vill kunna skicka notiser.

OK, men då är det ju dels tämligen begränsat, dels har du nog inte haft strul med DKIM och liknande än.

Gör du kallskick till Exchange eller GMail?
Citera
2022-12-17, 10:16
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
OK, men då är det ju dels tämligen begränsat, dels har du nog inte haft strul med DKIM och liknande än.

Gör du kallskick till Exchange eller GMail?
Vet inte vad nåt av det där betyder .
Jag raspberryn skickar notiser med mitt domännamn via one.com smtp server (login krävs där).
Den kan skicka till hotmail.com, one.com och gmail utan problem förrutom det första ~10 min fördröjning då breven fastnade på vägen nånstans (hos one?).
Citera
2022-12-17, 10:18
  #71
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krumbukta
Vet inte vad nåt av det där betyder .
Jag raspberryn skickar notiser med mitt domännamn via one.com smtp server (login krävs där).
Den kan skicka till hotmail.com, one.com och gmail utan problem förrutom det första ~10 min fördröjning då breven fastnade på vägen nånstans (hos one?).

OK, så du kör bara en SMTP-klient mot One:s SMTP-server?
Citera
2022-12-17, 18:34
  #72
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
OK, så du kör bara en SMTP-klient mot One:s SMTP-server?
Sendmail som skickar vidare till one.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback