Citat:
Ursprungligen postat av
Nospheratu
Det är du själv som uttrycker på det här viset. Det är förvisso möjligt att du menar något helt annat än vad du uttrycker
När jag skrev i början av diskussionen.
”Utgångspunkten är att människor är kåta varelse och vill ha sex.
Eftersom människor vill ha sex är det ok att försöka ha sex med människor tills dom börja protestera förutom i situationer där personen inte kan protestera. Med andra ord!
Människor vill ha sex+dom gör inget motstånd=uttryck av samtycke=lagligt=ska därför inte straffas )
Ha med bevisvärdering att göra.
Vad som är ett bevis har inget med juridik att göra. Exempelvis att någons fingeravtryck finns på mordvapnet. Om vetenskapen säger att sannolikheten för att person A: s fingeravtryck finns på mordvapnet är 96%, då är sannolikheten 96%. Den kan då inte i juridiska sammanhang istället vara 99,5 för att jurister bedömer den till det, då har man lämnat den objektiva bedömningen bakom sig. Bevis för något är just objektiva och för alla lika logiska följder av fakta som kan tillmätas en viss sannolikhet för att ett visst förhållande är vid handen. Det bygger på vetenskapliga principer om kausalitet.
Om vetenskapen kommer fram till att människor vill ha sex och inte säger nej till sex om man vill ha sex.
Ja då skulle jag som en lekman säga att uteblivit nej är ett bevis som talar för att sexet är frivilligt till 90% men värdet kan såklart ändras beroende på dom andra bevisen i målet.
Vi ta den HD domen.
Bevis nr 1. Dom är främlingar.
Bevis nr 2. Hon skrev nej i sms:et.
Bevis nr 3. Hon ligger i sängen.
Bevis nr 4. Hon är passiv.
Jag skulle som lekman säga att bevisen tillsammans pekar på att han är skyldig till våldtäkt till 85-95%
Men bevis 5. Hon uttryckte frivillighet genom handling.
I relation med dom andra bevisen skulle jag säga att beviset talar 5-20 % att sexet är frivillig.
Så sammanlagt pekar bevisen på att han är skyldig till 75-90%
Och bevis kravet ”Ställt utom rimligt tvivel”
Är 95-99% på att den misstänkte är skyldig.
Så när du hävdar att människor är kåta och vill ha sex är irrelevant.
Ja då säger du att vetenskap,sannolikhet,filosofi,sexologi,logik är irrelevant när det kommer till rättens bevis värdering kopplad till våldtäkt.
Vilket faktisk är något som Christian Dahlman som är professor i juridik som är verksam vid Lunds universitet som forskare och lärare. Hans expertområde är just bevisvärdering i brottmål.
” Varför är bevisning som uppfyller beviskravet i våldtäktsmål inte tillräcklig i mål om olaga hot? ”
https://svjt.se/svjt/2018/327
Citat:
Vidare insisterar du på att man inte kan veta om en kvinna som alldeles uppenbart samtycker via SMS faktiskt samtycker
Här kommer vetenskap,sannolikhet,filosofi,sexologi,logik in i bilden.
Om en tjej skickar ett sånt sms till mig.
Ja då utifrån vetenskap,sannolikhet,filosofi,sexologi,logik skulle jag säga att det beviset pekar på att hon är frivillig till sex ör 97-100%
Men om rätten är fri att väders bevis oberoende ifrån vetenskap,sannolikhet,filosofi,sexologi,logik
Ja då KAN HD värdera det bevis till att betyda att jag är skyldig till 95-99%
Istället för 0-3% på att jag är skyldig om vetenskap,sannolikhet,filosofi,sexologi,logik får bestämma.
Citat:
Då får du nog börja tänka efter några varv extra innan du skriver i tråden i så fall
Då kan jag säga till dig jag redan lägger ner i genomsnitt 10-20 timmar på tänka hur jag ska formulera mig när jag skriver i tråden.