Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-24, 18:19
  #1
Medlem
Jag håller på och hjälper en ung vän. Han är 21 år. Han studerar lite osv. Han har ett andrahadskontrakt hos sin pappa. Pappan äger en bostadsrätt. Och han är ensamstående förälder. Mamman finns inte med i bilden på nåt sätt.

Så frågan är att är det rimligt att socialen kräver att killen ska söka 8 timmar varje dag? Jag har hjälpt honom med att ringa själv och fråga om vad kraven är osv. Men det är så att alla personerna jag pratar med säger olika saker.

Som en jag pratade med en och hon sade att det räcker att man är med i Arbetbetsförmedlingens program och söker jobb enligt deras regler för att få aktivitedsstöd, vilket var tydligen mellan 8-20. +några jobb till. Som 5-10 jobb till. Så det skulle räcka för att få socialbidrag enligt denna kärring i telefonen för att få ekonomisk bistånd.

Sen nästa jag pratade med sade att man bara behöver vara aktivt arbetssökande. Sen frågade jag det innebar. Det hade hon inget tydligt svar på.

Men sen hans riktiga handläggare jag pratade med sade att han måste söka 8 timmar jobb om dagen. Alltså i princip sitta framför datorn och söka jobb. Och kanske ringa till ställen och söka jobb. Och det gällde hela landet. Jag sade till henne att det var väldigt orimligt och sade att andra handläggare har sagt andra saker. Men hon sade att det är hon som bestämmer det. Jag frågade henne om hon tror att alla invandrare som får socialbidrag sitter och söker jobb 8 timmar per dag. Sen lade hon på bara luren.

Så det varkar inte finnas några riktiga regler för att få socialbidrag. Iaf. så jag har uppfattat det. Så det verkar vara från handläggare till handläggare. Och kanske på vilket humör dom är på. Och det där är ju helt djälva galet. Så den här killen måste sitta framför datorn 8 timmar per dag och söka jobb. Och i hela landet.


FRÅGAR på detta. Eller kan ni ge mer information. Tack i förhand.

Mitt tips till honom var att försöka byta handläggare.
__________________
Senast redigerad av WoWMeister 2022-11-24 kl. 18:24.
Citera
2022-11-24, 18:27
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WoWMeister
Jag håller på och hjälper en ung vän. Han är 21 år. Han studerar lite osv. Han har ett andrahadskontrakt hos sin pappa. Pappan äger en bostadsrätt. Och han är ensamstående förälder. Mamman finns inte med i bilden på nåt sätt.

Så frågan är att är det rimligt att socialen kräver att killen ska söka 8 timmar varje dag? Jag har hjälpt honom med att ringa själv och fråga om vad kraven är osv. Men det är så att alla personerna jag pratar med säger olika saker.

Som en jag pratade med en och hon sade att det räcker att man är med i Arbetbetsförmedlingens program och söker jobb enligt deras regler för att få aktivitedsstöd, vilket var tydligen mellan 8-20. +några jobb till. Som 5-10 jobb till. Så det skulle räcka för att få socialbidrag enligt denna kärring i telefonen för att få ekonomisk bistånd.

Sen nästa jag pratade med sade att man bara behöver vara aktivt arbetssökande. Sen frågade jag det innebar. Det hade hon inget tydligt svar på.

Men sen hans riktiga handläggare jag pratade med sade att han måste söka 8 timmar jobb om dagen. Alltså i princip sitta framför datorn och söka jobb. Och kanske ringa till ställen och söka jobb. Och det gällde hela landet. Jag sade till henne att det var väldigt orimligt och sade att andra handläggare har sagt andra saker. Men hon sade att det är hon som bestämmer det. Jag frågade henne om hon tror att alla invandrare som får socialbidrag sitter och söker jobb 8 timmar per dag. Sen lade hon på bara luren.

Så det varkar inte finnas några riktiga regler för att få socialbidrag. Iaf. så jag har uppfattat det. Så det verkar vara från handläggare till handläggare. Och kanske på vilket humör dom är på. Och det där är ju helt djälva galet. Så den här killen måste sitta framför datorn 8 timmar per dag och söka jobb. Och i hela landet.


FRÅGAR på detta. Eller kan ni ge mer information. Tack i förhand.

det är korrekt, är han inskriven på arbetsförmdligen och "hoppar" genom ringarna de håller upp så är det lugnt.

är det en disskussion om "teorier" för att han söker bistånd men inte vill skriva in sig på arbetsförmdligen så=luren i örat.
Citera
2022-11-24, 18:29
  #3
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Nja alltså, personer som är arbetslösa och får a-kassa ska ju också ”söka jobb åtta timmar varje dag” men det tror jag knappast att någon faktiskt gör. Jag tror att det måste heta så, men vad som görs i praktiken är nog mer som de andra handläggarna sa. Jag tror knappast att en enskild soc-handläggare kan avvika alldeles för mycket från gängse praksis. Antingen är personen knäpp eller så säger h*n så bara för att man ”ska” säga så.
Citera
2022-11-24, 18:29
  #4
Medlem
Officiellt är det meningen at man ska söka jobb på heltid. Men alla vet att det inte är någon som gör det, och det är ingen som kontrollerar det heller. Så länge man går programmen och söker tillräckligt många jobb så är det lugnt.
Citera
2022-11-24, 18:40
  #5
Medlem
Vad som innefattas i ”stå till arbetsmarknadens förfogande” (som lagtexten är utformad) är lite luddigt. Av lagens förarbeten anges att man bl.a. ska vara aktivt arbetssökande. En del kommuner tolkar detta som att man ska söka arbete på heltid, dvs. 8 timmar om dagen.

Det är inte oskäligt att ställa ett sådant krav. Däremot skulle det vara oskäligt att kräva att den enskilde ska visa att den söker arbete under denna tid. Det bör rimligen räcka med ett sökt arbete per dag, dvs i snitt 30 jobb per månad.
Citera
2022-11-24, 18:45
  #6
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WoWMeister
Sen nästa jag pratade med sade att man bara behöver vara aktivt arbetssökande. Sen frågade jag det innebar. Det hade hon inget tydligt svar på.

Det innebär:

1. Att du står till arbetsmarknadens förfogande, d.v.s. är tillgänglig för jobb och är kontaktbar.
2. Att du deltar i statens vuxendagisaktiviteter, d.v.s. lär dig meditation, går i sömnskola samt lyssnar till utflippade föreläsningar om vilket djur du är, om vikten av det multikulturella samhället o.s.v., och inte minst att du låtsas vara engagerad i kontakt med jobbindustrins aktörer.
3. Att du söker ett jobb om dagen.
4. Att du redovisar vilka jobb du har sökt.
Citera
2022-11-24, 18:52
  #7
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WoWMeister
Jag håller på och hjälper en ung vän. Han är 21 år. Han studerar lite osv. Han har ett andrahadskontrakt hos sin pappa. Pappan äger en bostadsrätt. Och han är ensamstående förälder. Mamman finns inte med i bilden på nåt sätt.

Så frågan är att är det rimligt att socialen kräver att killen ska söka 8 timmar varje dag? Jag har hjälpt honom med att ringa själv och fråga om vad kraven är osv. Men det är så att alla personerna jag pratar med säger olika saker.

Som en jag pratade med en och hon sade att det räcker att man är med i Arbetbetsförmedlingens program och söker jobb enligt deras regler för att få aktivitedsstöd, vilket var tydligen mellan 8-20. +några jobb till. Som 5-10 jobb till. Så det skulle räcka för att få socialbidrag enligt denna kärring i telefonen för att få ekonomisk bistånd.

Sen nästa jag pratade med sade att man bara behöver vara aktivt arbetssökande. Sen frågade jag det innebar. Det hade hon inget tydligt svar på.

Men sen hans riktiga handläggare jag pratade med sade att han måste söka 8 timmar jobb om dagen. Alltså i princip sitta framför datorn och söka jobb. Och kanske ringa till ställen och söka jobb. Och det gällde hela landet. Jag sade till henne att det var väldigt orimligt och sade att andra handläggare har sagt andra saker. Men hon sade att det är hon som bestämmer det. Jag frågade henne om hon tror att alla invandrare som får socialbidrag sitter och söker jobb 8 timmar per dag. Sen lade hon på bara luren.

Så det varkar inte finnas några riktiga regler för att få socialbidrag. Iaf. så jag har uppfattat det. Så det verkar vara från handläggare till handläggare. Och kanske på vilket humör dom är på. Och det där är ju helt djälva galet. Så den här killen måste sitta framför datorn 8 timmar per dag och söka jobb. Och i hela landet.


FRÅGAR på detta. Eller kan ni ge mer information. Tack i förhand.

Mitt tips till honom var att försöka byta handläggare.
Det är exakt samma regler som för de som har a-kassa. Man ska vara till arbetsmarknadens förfogande och söka jobb aktivt. Det är vad som gäller.

Sen kollar ju ingen om det tar dig fem minuter inkl kafferast att skicka tjugo ansökningar till olika bolag via mailen för du är snabb, eller om du plitar med papper och blyerts och snailmail och lyckas få iväg en per dag. Men gör man inte detta kan man bli av med a-kassan ja.

Kommer detta verkligen som en nyhet för dig? Trodde du vi hade medborgarlön eller?
Citera
2022-11-24, 18:53
  #8
Medlem
ying-CreUyangs avatar
Det är planeringen som gäller, där står det hur många jobb han ska söka varje månad.

Bra att soc har krav tycker jag.

Har han studier så ska han informera arbetsförmedlingen om det, ev kan kravet på antal sökta jobb minska.
Citera
2022-11-24, 18:56
  #9
Avstängd
MrSwaggers avatar
Menar du att han ska sitta ner i 8 timmar o söka jobb? Vafan är det för sjuk idé du kommit på. De menar ju såklart att han skall söka jobb som ger 8h i arbete. Tror du rökt på en för mycket.
Citera
2022-11-24, 18:57
  #10
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
det är korrekt, är han inskriven på arbetsförmdligen och "hoppar" genom ringarna de håller upp så är det lugnt.

är det en disskussion om "teorier" för att han söker bistånd men inte vill skriva in sig på arbetsförmdligen så=luren i örat.
Att "hoppa genom de ringarna" är inte direkt svårt, har jag hört från en vän som går på arbetsbidrag efter en skada.

Det är bara att gå dit mer eller mindre.

Men den här 21-åringen kanske har för låg IQ för att klara av det, bäst han blir sjukpensionär.
Citera
2022-11-24, 18:58
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WoWMeister
Jag håller på och hjälper en ung vän. Han är 21 år. Han studerar lite osv. Han har ett andrahadskontrakt hos sin pappa. Pappan äger en bostadsrätt. Och han är ensamstående förälder. Mamman finns inte med i bilden på nåt sätt.

Så frågan är att är det rimligt att socialen kräver att killen ska söka 8 timmar varje dag? Jag har hjälpt honom med att ringa själv och fråga om vad kraven är osv. Men det är så att alla personerna jag pratar med säger olika saker.

Som en jag pratade med en och hon sade att det räcker att man är med i Arbetbetsförmedlingens program och söker jobb enligt deras regler för att få aktivitedsstöd, vilket var tydligen mellan 8-20. +några jobb till. Som 5-10 jobb till. Så det skulle räcka för att få socialbidrag enligt denna kärring i telefonen för att få ekonomisk bistånd.

Sen nästa jag pratade med sade att man bara behöver vara aktivt arbetssökande. Sen frågade jag det innebar. Det hade hon inget tydligt svar på.

Men sen hans riktiga handläggare jag pratade med sade att han måste söka 8 timmar jobb om dagen. Alltså i princip sitta framför datorn och söka jobb. Och kanske ringa till ställen och söka jobb. Och det gällde hela landet. Jag sade till henne att det var väldigt orimligt och sade att andra handläggare har sagt andra saker. Men hon sade att det är hon som bestämmer det. Jag frågade henne om hon tror att alla invandrare som får socialbidrag sitter och söker jobb 8 timmar per dag. Sen lade hon på bara luren.

Så det varkar inte finnas några riktiga regler för att få socialbidrag. Iaf. så jag har uppfattat det. Så det verkar vara från handläggare till handläggare. Och kanske på vilket humör dom är på. Och det där är ju helt djälva galet. Så den här killen måste sitta framför datorn 8 timmar per dag och söka jobb. Och i hela landet.


FRÅGAR på detta. Eller kan ni ge mer information. Tack i förhand.

Mitt tips till honom var att försöka byta handläggare.

Vad är problemet? Vill du att han ska bli bidragstagare hela livet? Skaffa ett jävla jobb, hur svårt är det? Sen är han ute ur bidrags och soc-sektsamhället och kan verka som en normal medborgare. Är inte det bättre än att försöka "kringgå" bidragsocisialimsekt-samhället?

Edit: med tanke på din skrivna svenska så siktar ni nog båda på bidragen. Tragiskt.
__________________
Senast redigerad av B.Dowie 2022-11-24 kl. 19:01.
Citera
2022-11-24, 19:00
  #12
Medlem
nedboys avatar
Jag förstår inte vad problemet är? Han arbetar inte för tillfället och har då 8 timmar över varje dag att lägga på jobbsök.

Om jag vore arbetslös så skulle jag de flesta dagar i veckan fokuserat på jobbsök från jag vaknade tills jag somna på kvällen. Jobb fixar man ju på en vecka.

Frågan är varför han sitter hemma och söker via datorn. Det är bara att bege sig ut. In i alla dörrar som går att öppna och fråga om den innanför dörren har något jobb att erbjuda.

Exempelvis så går han in på Hemköp och ber om jobb och lägger till att han kan tänka sig att provjobba 2 dagar utan lön, men att de får bjuda honom på lunchen.
__________________
Senast redigerad av nedboy 2022-11-24 kl. 19:02.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback