Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2022-11-26, 23:31
  #85
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldpiska
Fast många verkar ogilla intelligenta människor. Vet inte varför.

Det är nog vanligt att intelligenta människor stöter på mindre intelligenta ofta och därför utgår ifrån att andra är mindre intelligenta. Om detta leder till att de beter sig otrevligt mot dessa så skulle det kunna förklara den motsatta reaktionen.

Sen tycker ingen om en skrytmåns. Personligen tycker jag om att jobba med intelligenta personer för de kommer med bra förslag och tar inte så lång tid på sig innan de kan sätta sig in i en annan persons perspektiv (rent tekniskt). Jag gissar att jag föredrar att jobba med personer som är inom ett visst avstånd från min egen intelligens och att det är mer okej om de är smartare än dummare. Men, när det gäller jobb är det ibland bättre med erfarenhet än intelligens. Det är säkrare med någon som vet hur man skall göra än någon som skulle kunna komma fram till det, men likväl kan misslyckas.
Citera
2022-12-05, 18:40
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qvarne2
Bara det faktum att du skriver ut din "IQ" skriker ju bekräftelsebehov. Du tror att du är smart men skriver att du inte är det och vill att vi ska bekräfta att du är smart eftersom att du tydligen bara trivs med "smarta" människor. Fyfan säger jag bara.
En intelligent människa hade aldrig ens frågat. Du är precis lika dum som alla andra white trash du åker tunnelbana med. Du är inte speciell kompiZ. Du är helt normal. Nu blev du allt kränkt va ?
Ja mycket kränkt hehe. Har ett visst bekräftelsebehov som är nyttigt och jag bejakar. Det ska man. Bekräftar mig själv rätt ofta. Känns bra. Men lagom inte för mycket.
Citera
2022-12-09, 01:49
  #87
Medlem
haschleifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qvarne2
Bara det faktum att du skriver ut din "IQ" skriker ju bekräftelsebehov. Du tror att du är smart men skriver att du inte är det och vill att vi ska bekräfta att du är smart eftersom att du tydligen bara trivs med "smarta" människor. Fyfan säger jag bara.
En intelligent människa hade aldrig ens frågat. Du är precis lika dum som alla andra white trash du åker tunnelbana med. Du är inte speciell kompiZ. Du är helt normal. Nu blev du allt kränkt va ?

Utmärkt sagt.

TS:
Om du känner dig för smart för där du är nu så omge dig med smartare folk tills du är dummast och minst erfaren. Så blir du med tiden ödmjuk nog att inse att det är alltid nån som är lite vassare. Nyttja det till din fördel.
Citera
2022-12-09, 08:11
  #88
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldpiska
Jag är inte så intelligent. Har en verbal iq på 133 men minnet är numera kasst och i övrigt är ligger jag runt medel. Känner mig inte alls intelligent själv. Men de jag känner att jag vill prata med är folk som är allmänbildade och intelligenta?

Är det vanligt att man som normalbegåvad nästan bara kan ha utbyte av mer intelligenta människor? De jag kommit bäst överens med har varit doktorer och utbildade i hårda vetenskaper. De få jag träffat som jag kommit bra överens med i mitt liv har varit högutbildade. Varit mycket inom psykiatri och gick i lugnare skola i gymnasiet så varit relativt isolerad. De flesta jag möter är från arbetarklassen.

Borde inte alla vilja umgås med människor som kan lära dem något?
Högintelligenta människor har ofta en bättre förståelse för andra människor och kan därför (om de vill) i högre grad vara trevligare umgängen för vem som helst.
Citera
2022-12-14, 17:16
  #89
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonbo
Om det är så att du bättre kommer överens med högintelligenta så är det antagligen för du har lägre intelligens en dem skulle jag gissa på.

Citat:
Ursprungligen postat av eldpiska
Tror du har en poäng. Jag får mest i utbyte av dem som är något mer intelligenta tror jag också.

Det stämmer, men oftast vill människor umgås med folk som är lika intelligenta eftersom de vill tala om likadana ämnen och har samma slags logik. Om man är mer intressad av den konkreta världen vill man inte diskutera om den abstrakta världen trots att man i och för sig skulle få mer i utbyte i konversationen om idéer.

Du är troligtvis intelligent men har till exempel psykiska eller neurologiska problem eller kommer från en lägre socioekonomisk bakgrund och känner dig därför inte intelligent.
__________________
Senast redigerad av Politice-Rectam 2022-12-14 kl. 17:18.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in