Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-25, 18:12
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Intelligenta människor har tolerans och kärlek för högmodiga fåfänga självcentrerade människor.
Orka med sådana som dig.
Citera
2022-11-25, 18:32
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldpiska
Är det vanligt att man som normalbegåvad nästan bara kan ha utbyte av mer intelligenta människor? De jag kommit bäst överens med har varit doktorer och utbildade i hårda vetenskaper. De få jag träffat som jag kommit bra överens med i mitt liv har varit högutbildade. Varit mycket inom psykiatri och gick i lugnare skola i gymnasiet så varit relativt isolerad. De flesta jag möter är från arbetarklassen.

Du är nog ganska intelligent egentligen, men utnyttjade/upptäckte aldrig din begåvning.

Det är lättare att ha flyktiga kontakter med dummare människor, men om man ska umgås med någon en längre tid (och utan alkohol) så är ett högt IQ nödvändigt. Jag har inte lätt att avgöra om en människa är begåvad eller ej ska erkännas, men jag har lagt märke till att jag zoomar ut när den mindre begåvade människan pratar. Då vet jag. Trodde först att det var mig det var fel på, tills jag började umgås med verkligt intelligenta människor. Då först orkade jag lyssna och delta i diskussionerna.
Citera
2022-11-25, 18:48
  #15
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldpiska
Orka med sådana som dig.
Gillar du inte mig?

Jag förväntar mig inte det heller.
Det är mest bara smarta människor som gillar mig.
Citera
2022-11-25, 18:51
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Du är nog ganska intelligent egentligen, men utnyttjade/upptäckte aldrig din begåvning.

Det är lättare att ha flyktiga kontakter med dummare människor, men om man ska umgås med någon en längre tid (och utan alkohol) så är ett högt IQ nödvändigt. Jag har inte lätt att avgöra om en människa är begåvad eller ej ska erkännas, men jag har lagt märke till att jag zoomar ut när den mindre begåvade människan pratar. Då vet jag. Trodde först att det var mig det var fel på, tills jag började umgås med verkligt intelligenta människor. Då först orkade jag lyssna och delta i diskussionerna.
Det är kanske sant. Hade jag spenderat mitt liv i studier istället för mental kamp hade jag nog känt mig smartare. Eller så jämför jag bara mig med de jag träffat som varit smartare. Svårt att säga.

Med vanligt folk kan man ha en bra ytlig kontakt. Men svårt att fördjupa kontakten.
Citera
2022-11-25, 19:07
  #17
Medlem
För att de inser att man kan kritisera något utan att det är ett personangrepp eller att man är raka motsatsen.

Kritiserar man vacciner så är man tydligen en person som tror att jorden är platt och att staten använder 5G och via vaccinen skapar covid.

Personer som är någorlunda begåvade inser att man kan underhålla en tanke och diskutera idéer, utan att man har någon dold agenda.

Sedan tenderar de till att vara mindre impulsiva och diskutera mer givande ämnen, istället för bara väder, bilar och tuttar.
Citera
2022-11-25, 19:09
  #18
Medlem
Ibland undrar jag om intelligens har att göra med emotionellt djup och mer personlighet. Att vanliga människor är mer statister och de mer intelligenta har en uppgift på jorden.
Citera
2022-11-25, 19:11
  #19
Medlem
Ollonbos avatar
Om det är så att du bättre kommer överens med högintelligenta så är det antagligen för du har lägre intelligens en dem skulle jag gissa på.
Citera
2022-11-25, 19:13
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonbo
Om det är så att du bättre kommer överens med högintelligenta så är det antagligen för du har lägre intelligens en dem skulle jag gissa på.
Tror du har en poäng. Jag får mest i utbyte av dem som är något mer intelligenta tror jag också.
Citera
2022-11-25, 19:14
  #21
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldpiska
Ibland undrar jag om intelligens har att göra med emotionellt djup och mer personlighet. Att vanliga människor är mer statister och de mer intelligenta har en uppgift på jorden.
Intelligenta människor har till uppgift att spela idioter, så vanligt folk kan få känna sig smarta.
Citera
2022-11-25, 19:37
  #22
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldpiska
Jag är inte så intelligent. Har en verbal iq på 133 men minnet är numera kasst och i övrigt är ligger jag runt medel. Känner mig inte alls intelligent själv. Men de jag känner att jag vill prata med är folk som är allmänbildade och intelligenta?

Är det vanligt att man som normalbegåvad nästan bara kan ha utbyte av mer intelligenta människor? De jag kommit bäst överens med har varit doktorer och utbildade i hårda vetenskaper. De få jag träffat som jag kommit bra överens med i mitt liv har varit högutbildade. Varit mycket inom psykiatri och gick i lugnare skola i gymnasiet så varit relativt isolerad. De flesta jag möter är från arbetarklassen.

Borde inte alla vilja umgås med människor som kan lära dem något?

Det kan inte vara så att du helt enkelt har intressen som även intresserar dem? Jag tänker lite att om man har "typiskt akademiska intressen" så kanske man tenderar att umgås mer med akademiker, även om alla akademiker knappast är högintelligenta.

Hur vet du förresten att de du umgås med är intelligenta och inte bara pålästa inom de områden ni brukar diskutera?
Citera
2022-11-25, 20:00
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Det kan inte vara så att du helt enkelt har intressen som även intresserar dem? Jag tänker lite att om man har "typiskt akademiska intressen" så kanske man tenderar att umgås mer med akademiker, även om alla akademiker knappast är högintelligenta.

Hur vet du förresten att de du umgås med är intelligenta och inte bara pålästa inom de områden ni brukar diskutera?
Jag gillar att prata om humaniora-ämnen.

Faktiskt hade jag inte funderat på det. Det är bara en känsla jag har för vilka som är intelligenta. Jag har många gånger kunnat veta om någon är kristen bara av att se den. Även för en afrikan som kom från ett land med stor majoritet muslimer. Så det är en intuitiv medial förmåga jag har att känna av vilka som är intelligenta.

Jag upplever inte de som är savanter med skyhög-iq som särskilt intelligenta då det finns en själslig aspekt av intelligens anser jag.
Citera
2022-11-25, 20:12
  #24
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldpiska
Jag gillar att prata om humaniora-ämnen.

Faktiskt hade jag inte funderat på det. Det är bara en känsla jag har för vilka som är intelligenta. Jag har många gånger kunnat veta om någon är kristen bara av att se den. Även för en afrikan som kom från ett land med stor majoritet muslimer. Så det är en intuitiv medial förmåga jag har att känna av vilka som är intelligenta.

Jag upplever inte de som är savanter med skyhög-iq som särskilt intelligenta då det finns en själslig aspekt av intelligens anser jag.

Okej, ja jag vet förstås ännu mindre om dina bekantskaper än du, men kanske är det även så att man har vissa förutfattade uppfattningar om hur en högintelligent person "ska vara" och vilka intressen den "ska ha", utan att egentliga veta så mycket om andras faktiska intelligens.

Sedan är det väl förvisso så att den som har läst till sig en hel del kunskap och dessutom kan resonera kring den kunskapen förmodligen inte är helt korkad, men "intelligensspannet" utöver det är ju ganska stort.

Berätta inte för rotebro-conny att du umgås med akademiker bara, och om du inte förstår skämtet har du inte varit på Flashback tillräckligt länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in