Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-26, 20:15
  #1
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...priset-pa-snus

Citat:
Om det skulle blir verklighet kan priset på en dosa portionssnus öka med cirka 34 kronor. Priset på en dosa lössnus skulle öka med cirka 62 kronor jämfört med i dag.

Om förslaget blir verklighet skulle en dosa General lössnus kosta över 120 kronor.

Kommer det att bli verklighet? Vad tror ni?
Citera
2022-11-26, 20:21
  #2
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Då kan man få en anledning att sluta …
Citera
2022-11-26, 20:24
  #3
Medlem
Visst är Sverige tämligen ensamt om snus, i den form vi har det? Eller finns det något annat EU-land där folk snusar? (Jag tänker inte på svenskar som råkar ha börjat snusa och sedan flyttat till något annat land). Om det finns andra länder där det snusas mycket så borde en jämförelse mellan Sverige och detta land (eller dessa länder) vara relevant.

På ett mer principiellt plan undrar jag varför EU vill höja snusskatten: som jag förstår det är snus en möjlig utväg för rökare som vill sluta röka. Snus är självklart inte någon hälsoprodukt, men tydligen mindre skadlig för hälsan än rökning. Då vore det direkt kontraproduktivt för folkhälsan att göra snus dyrare än cigaretter.


------------

För egen del bryr jag mig inte mycket, då jag inte snusar. Men där är förstås en punkt som möjligen lockar. Jag har egen båt och bor nära Finland. Om jag kan hitta de snussorter som efterfrågas i Sverige billigare i Finland än i Sverige så har jag plötsligt ett lönande extrajobb...
Citera
2022-11-26, 20:36
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Visst är Sverige tämligen ensamt om snus, i den form vi har det? Eller finns det något annat EU-land där folk snusar? (Jag tänker inte på svenskar som råkar ha börjat snusa och sedan flyttat till något annat land). Om det finns andra länder där det snusas mycket så borde en jämförelse mellan Sverige och detta land (eller dessa länder) vara relevant.

På ett mer principiellt plan undrar jag varför EU vill höja snusskatten: som jag förstår det är snus en möjlig utväg för rökare som vill sluta röka. Snus är självklart inte någon hälsoprodukt, men tydligen mindre skadlig för hälsan än rökning. Då vore det direkt kontraproduktivt för folkhälsan att göra snus dyrare än cigaretter.


------------

För egen del bryr jag mig inte mycket, då jag inte snusar. Men där är förstås en punkt som möjligen lockar. Jag har egen båt och bor nära Finland. Om jag kan hitta de snussorter som efterfrågas i Sverige billigare i Finland än i Sverige så har jag plötsligt ett lönande extrajobb...
All white finns ju lite överallt och har blivit ganska populärt i Storbrittanien men riktigt tobakssnus är ytterst ovanligt. Dock såg jag en affär som sålde göterborgs rapé när jag var i Berlin.
Citera
2022-11-26, 20:36
  #5
Medlem
Kommer detta isåfall påverka all white snuset dvs nikotinpåsarna?
Citera
2022-11-26, 20:44
  #6
Medlem
Detta har ju med all snus att göra, bara för att kontrollera ännu mer och göra folk passivt pankare.

Tror ni verkligen EU bryr sig om vår hälsa? Allt handlar om kontroll i slutändan för dem vet att vi inte kan göra ett smack, samma grund kontenta med allt som har med skatter att göra. Om det inte görs något åt det kommer elitens agenda alltid gälla för oss, riktiga vider.
Citera
2022-11-26, 20:46
  #7
Medlem
Soperents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalken03
Kommer detta isåfall påverka all white snuset dvs nikotinpåsarna?

Förmodligen inte genom skatt men vad tror du händer när priset på tobaksalternativen och närmsta konkurrerande produkter går upp? Givetvis höjer man då även priset på cellulosabaserade nikotinpåsar.
__________________
Senast redigerad av Soperent 2022-11-26 kl. 20:54.
Citera
2022-11-26, 20:52
  #8
Medlem
Selischs avatar
Gör en motsvarande höjning på endast cigg istället. Bättre att de som är nikotinberoende snusar än att de röker.
Citera
2022-11-26, 20:53
  #9
Medlem
runxs avatar
Varför föreslår EU en chockhöjning?
Citera
2022-11-26, 20:55
  #10
Medlem
runxs avatar
Hoppas det blir verklighet, så kanske vi blir tillräckligt många för att rösta för ett utträde ur denna sjuka union.
Citera
2022-11-26, 20:59
  #11
Medlem
De borde sänka priset. Snuset gör ju att många kan låta bli att röka.
Citera
2022-11-26, 21:03
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runx
Varför föreslår EU en chockhöjning?

Så fler väljer knark ist.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback