Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-27, 00:07
  #1
Medlem
Hej jag skulle vilja börja lära mig om datavetenskap på nybörjarnivå men vet inte vart jag ska börja. Målet är att hålla på med AI men jag vill först få en bredare förståelse om datorer och så, - helst vill jag vara så pass grundlig som att lära mig hur elektronik fungerar och så. Finns det nå bra böcker eller nåt? Helst på svenska.
PS: Är alltså inte redo för att påbörja en universitetsutbildning eller så.
PS2: Kanske nån skolbok för elever på grundnivå på gymnasium?
__________________
Senast redigerad av UteEfterLjud 2022-11-27 kl. 00:30.
Citera
2022-11-27, 00:16
  #2
Medlem
Börja programmera AI på direkten. Kopiera någon annans kod först och var sen lite kreativ så har du ett multimiljardföretag och brudar så det räcker och blir över om något år.
Citera
2022-11-27, 00:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UteEfterLjud
Hej jag skulle vilja börja lära mig om datavetenskap på nybörjarnivå men vet inte vart jag ska börja. Målet är att hålla på med AI men jag vill först få en bredare förståelse om datorer och så, - helst vill jag vara så pass grundlig som att lära mig hur elektronik fungerar och så. Finns det nå bra böcker eller nåt? Helst på svenska.
PS: Är alltså inte redo för att påbörja en universitetsutbildning eller så.

Gå till Kjell.com

Sök "Vad är elektricitet?" Och "grundläggande elektronik".

Tycker precis som föregående talare att du ska hitta nåt inom AI och testa dig fram genom att programmera, falla, testa igen, osv osv osv.

Det finns flera kurser inom dataverenskap, programmering, AI och liknande som är helt gratis, via stora skolor som tex Harvard. De tar istället betalt om du vill ha ett certifikat på utbildningen.
Citera
2022-11-27, 10:43
  #4
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UteEfterLjud
Hej jag skulle vilja börja lära mig om datavetenskap på nybörjarnivå men vet inte vart jag ska börja. Målet är att hålla på med AI men jag vill först få en bredare förståelse om datorer och så, - helst vill jag vara så pass grundlig som att lära mig hur elektronik fungerar och så. Finns det nå bra böcker eller nåt? Helst på svenska.
PS: Är alltså inte redo för att påbörja en universitetsutbildning eller så.
PS2: Kanske nån skolbok för elever på grundnivå på gymnasium?

Plocka ned lite grundböcker i algebra, diskret matematik och statistik från https://www.freetechbooks.com/ , plugga dig igenom dem.

Sen river du av https://ocw.mit.edu/courses/6-001-st...s-spring-2005/ och kör rätt in i kaklet bara.
Citera
2022-11-27, 11:02
  #5
Medlem
Bonnatorps avatar
Du bör läsa Computer Science An Overview av Glenn Brookshear.

Den går igenom grunderna i:
- Datalagring
- Datamanipulering
- Operativsystem
- Nätverk
- Algoritmer
- Programmeringsspråk
- Software engineering (kan ju inte skiva mjukvaruingenjörande heller)
- Dataabstraktioner
- Databaser
- Datorgrafik
- Artificiell intelligens
- Beräkningsteori

Det är en grundbok som inte kräver några större förkunskaper, men jag skulle säga att man nog behöber lite läshuvud om man verkligen börjar på absolut ruta noll om datorer när man börjar läsa den.
Men den är väldigt bra tycker jag. Läs iallafall kapitel 1, 2, 5, 6, 9 och 11.
Står bland annat hur man kodar i en basic version av Assembly på ett förståeligt sätt, men även lite Python.
Boken torde finnas gratis på Libgen eller dylikt.

Sedan skulle jag säga att du bäst lär dig Python.
Detta för att du ska kunna lära dig något som Tensorflow eller PyTorch så småningom. Men du behöver absolut grunderna (plus mer) i Python först.

Ta och hoppa på valfri youtubekurs i python bara, men bli för allt i världen inte fast i tutorial hell där du bara kollar på videos men inte känner att du lär dig någonting.
W3Schools är väl lite hyggligt som referensmaterial också, kan jag tycka.

Men det är viktigt att du börjar göra någon form av projekt tidigt.
Inte AI-projekt, det är alldeles för svårt innan du har bra grepp om saker (plus förmodligen en hel del matte om jag ska vara ärlig).
Men gör ett spel eller en hemsida. Behöver inte vara något jätteavancerat, tänker grejer som textspel i form av sten sax påse, 21 eller finns i sjön.
Hemsidan behöver inte heller vara avancerad. Typ en blogg eller butik där du (och andra personer) kan logga in och göra blogginlägg eller sälja/köpa produkter.
Se till att du involverar någon form av databas (gärna SQL) i vilket projekt du än gör (när du har koll på absoluta programmeringsgrunderna) så du lär dig grunderna i det också samtidigt, för det är så allmängiltigt att man bör kunna det eftersom behovet kommer dyka upp någon gång.

Medans du pysslar med detta, efter att du har läst första boken jag rekommenderade, läs en snutt åt gången i Artificial Intelligence A mModern Approach av Russell.
Superintelligence av Nick Boström är också hyggligt, men den är lite mer åt det filosofiska hållet, även om ganska teknisk och lärorik bitvis.
Citera
2022-11-27, 18:27
  #6
Medlem
Svenska kan du nog glömma. Idag översätter man inte så mycket facklitteratur till svenska som tiden före internet.
Har du en Raspberry Pi?
De är bra för att börja med AI. Python 2 och 3 är standard.

Här har du ett AI-exempel:
https://rosettacode.org/wiki/Perceptron
https://natureofcode.com/book/chapte...ural-networks/
Citera
2022-11-28, 14:11
  #7
Medlem
Bonnatorps avatar
Ja som föregående skribent menade så håller jag med om att bör satsa på engelskan om du vill programmera, eller göra datorrelaterade grejer i allmänhet.

Du kan få grunderna i ett visst programmeringsspråk på svenska, men för att läsa dokumentation för både grundspråket och för eventuella moduler så behöver du engelska.
Dessutom är det jättebökigt att översätta många IT-uttryck till svenska då de låter jättemuppiga då.
Citera
2022-11-28, 14:55
  #8
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
Svenska kan du nog glömma. Idag översätter man inte så mycket facklitteratur till svenska som tiden före internet.
Har du en Raspberry Pi?
De är bra för att börja med AI. Python 2 och 3 är standard.

Här har du ett AI-exempel:
https://rosettacode.org/wiki/Perceptron
https://natureofcode.com/book/chapte...ural-networks/
Varför skulle en Raspberry Pi vara bättre än något annat till "AI"?

Om något är de väl sämre än en vanlig dator eftersom de är så slöa (nu menar jag inte att "AI" nödvändigtvis kräver mycket beräkningskraft).
Citera
2022-11-28, 15:25
  #9
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Varför skulle en Raspberry Pi vara bättre än något annat till "AI"?

Om något är de väl sämre än en vanlig dator eftersom de är så slöa (nu menar jag inte att "AI" nödvändigtvis kräver mycket beräkningskraft).
Håller med, RPis enda fördel i detta sammanhang är att den är billig och energisnål, alltså knappast avgörande fördelar.
Citera
2022-11-28, 17:31
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Håller med, RPis enda fördel i detta sammanhang är att den är billig och energisnål, alltså knappast avgörande fördelar.

Handlar till stor del om alla tillbehör. AI börjar i regel med analog teknik
Stora problemet med RPi är att den är slutsåld (alltför billig?)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback