• 1
  • 2
2022-11-29, 12:18
Medlem
Shrimp-guys avatar
Har under än längre tid vart sugen på att testa den indiska rätten vindaloo, någon som vet en bra restaurang där man kan få en äkta vindaloo på marinerat fläskkött och inte någon standard curry med extra chilli i
Citera
2022-11-29, 12:21
Medlem
auruns avatar
I Indien antagligen.

Var vill du äta?!
Citera
2022-11-29, 12:45
Medlem
SvenHelsings avatar
Åt en bra i Luleå, men det var ett gäng år sedan.
Citera
2022-11-29, 12:59
Medlem
ost-e-knarks avatar
Jag åt vindaloo på en av långgatorna, minns ej vilken men den var så stark så att tarmarna gav upp och jag fick spendera för mycket av kvällen på restaurangens toalett. Dom övriga i sällskapet sa att dom små indierna som jobbade där skrattade åt mig i smyg.

Jag bad om lagom starkt vid beställning och absolut inte för starkt.

2 av 5 möjliga rattar, hade jag spytt också hade det blivit 1.
Citera
2022-11-29, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shrimp-guy
Har under än längre tid vart sugen på att testa den indiska rätten vindaloo, någon som vet en bra restaurang där man kan få en äkta vindaloo på marinerat fläskkött och inte någon standard curry med extra chilli i

Bästa vindaloo jag har ätit var på en liten restaurang i Paddington, inte långt från Hyde park. Fast det kanske inte är till någon hjälp. Indisk mat brukar vara bra i London.
Citera
2022-11-29, 13:12
Medlem
Citat:

Eden garden Uppsala

Lamm vindaloo bäst i Sverige
Citera
2022-11-29, 13:46
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:

Kanske hjälper om du säger vilken stad det rör sig om. Malmö har garanterat flera autentiska indiska restauranger, men den bästa av dem har tyvärr bommat igen för gott.
Citera
2022-11-29, 14:05
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Den är brittisk indisk, i Indien serveras den nästan bara i kristna stater/kulturer, framförallt Goa.

Det mesta av indisk mat på restaurang i Sverige är gjord av Bangladeshier/Pakistans, så i Sverige är det snart sagt omöjligt att få en Goarätt korrekt.

Bästa bet är, som någon tidigare skrev, London..
Citera
2022-11-29, 14:11
Medlem
ps870s avatar
Jag skulle säga britterna är väldigt duktiga på indiska rätter. Det finns flera bra i London.
Vill du ha en i Sverige så gillar jag India Dream i Kungens Kurva. När du beställer så säg att du vill ha den indiska kryddningen/ styrkan och inte den som är anpassad för svenskar. Jag upplever den som lite starkare och betydligt mer generös i smaken än deras vanliga.
Citera
2022-11-29, 14:24
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:

Är det alltså med marinerat fläskkött som räknas som originalet? Har sett varianter med lamm här i Västerås också, smakar okej, men ibland är köttet inte mört nog för min smak. Mer som stora kalopsbitar.

Har ätit bra i Stockholm och Malmö, men England är givetvis bäst i Europa på det, på det stora hela.
Citera
2022-11-29, 14:35
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Den är brittisk indisk, i Indien serveras den nästan bara i kristna stater/kulturer, framförallt Goa.
Vindaloo är inte brittiskt, vindaloo är en uråldrig portugisisk maträtt från början.

"carne em vinha d’alhos", dvs kött i vin med vitlök.

Indierna anammade maträtten på 1600-talet.
Citera
2022-11-29, 15:29
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Vindaloo är inte brittiskt, vindaloo är en uråldrig portugisisk maträtt från början.

"carne em vinha d’alhos", dvs kött i vin med vitlök.

Indierna anammade maträtten på 1600-talet.
Ja, men britterna populariserade den globalt. Du kan säkert åka och äta en ursprungsrätt i Portugal, men en indisk vindaloo spreds med engelsmännen. Eller ser du många indiska restauranger där de serverar en äkta portugisisk variant?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in