2022-12-05, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
När det gäller el så säljs elen för det högsta priset på marknaden.

Jag ser inte ens problemet. Det är bara för dig att köpa el på den öppna marknaden och sedan sälja den på marknaden igen till ett betydligt lägre pris. Alla kommer att bli glada och nöjda! Köparna som får prisvärd el som du säljer och du som garanterat kommer att få sälja enorma mängder el.

Den där affärsidén kommer att bli succé. Jag tror på idén men inte riktigt fullt ut...det måste finns en hake någonstans.
Citera
2022-12-05, 19:59
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag ser inte ens problemet. Det är bara för dig att köpa el på den öppna marknaden och sedan sälja den på marknaden igen till ett betydligt lägre pris. Alla kommer att bli glada och nöjda! Köparna som får prisvärd el som du säljer och du som garanterat kommer att få sälja enorma mängder el.

Den där affärsidén kommer att bli succé. Jag tror på idén men inte riktigt fullt ut...det måste finns en hake någonstans.

Haha läs på om hur elprismarknaden fungerar så återkommer du sen 👍
Citera
2022-12-06, 00:06
Medlem
Citat:
Haha läs på om hur elprismarknaden fungerar så återkommer du sen 👍

Alla produkter säljs väl alltid till det högsta priset för just det marknadstillfället? Vilket pris skulle ex. elen annars säljas till? Den lägst betalande? Det är bara att studera prisvariationerna över dygnet så inser man hur det hela hänger ihop.

Nja, jag tror snarare det är min bäste H_r-Ulla som får läsa på lite.
Citera
2022-12-06, 00:12
Avstängd
Eurypteridas avatar
Citat:
Alla produkter säljs väl alltid till det högsta priset för just det marknadstillfället? Vilket pris skulle ex. elen annars säljas till? Den lägst betalande? Det är bara att studera prisvariationerna över dygnet så inser man hur det hela hänger ihop.

Om två likadana produkter säljas till samma pris köper de flesta den billigare produkten.
När den billigare produkten är slutsåld kanske den dyrare blir såld. Den dyra produkten är alltså svårast att sälja, den säljs sist och den sätter på inget vis priset på den billigare produkten, tvärtom, den billigare produkten pressar ned priset för alla produkter!
Citera
2022-12-06, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Om två likadana produkter säljas till samma pris köper de flesta den billigare produkten.!

???

Samma pris men den ena är billigare än den andra? Var hittar man den goda cigarren?
Citera
2022-12-06, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godnattrunkaren
Am I right? Vi bor i ett samhälle. Vi betalar skatt. Elen är till för fägnad för oss alla var sig vi är socialbidragstagare eller stålindustrifsbrik.

Elen borde väl ändå var en nationell angelägenhet som berör och vars frälsande kraft tillkommer oss alla?

Men varför är den då privatiserad, rationaliserad, på entrepenad, uppstyckad mellan olika intressenter, när det är en nationell angelägenhet?

Varför är det inte staten som direkt, utan märkliga mellanhänder och kufiska bolagskonstruktioner, äger och administrerar vår nationella livskraft?

Så, varför tillåts den här cirkusen fortfå, och vem tjänar på den att staten inte tar ett fast grepp om den nu så viktiga elproduktionen?

Vi lever faktiskt i ett samhälle och ett tidevarv där elen har större betydelse än någonsin.

Ifall elen var gratis som du verkar främja så hade folk minat Bitcoin och blivit miljonärer och ruinerat Sverige. Bra ide!

Det är inte en "nationell angelägenhet". Det är en resurs precis som vatten och bröd. Det har en funktion i samhället.

Ifall staten tar ett "fast grepp" på elen så kommer ekonomin stagnera ännu mer. Varje gång staten blandar sig in i organiska marknader så går allt åt helvette. Kolla bara på vad som händer i Kina. De tvingas kopiera allt som västvärlden gör för att de som individer inte kan tänka kreativt på egen hand. Nu håller dock västvärlden på att bli som Kina så du bör sitta lugn i båten. Communism is coming!
Citera
2022-12-06, 05:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flabbytest
För att pris agerar som ransoneringsfunktion. Hade den varit gratis så hade inget hindrat mig ifrån att starta en bitcoin-farm och totalt överbelasta och hoarda energin och inget hindrar mig.

Däremot det höga priset på energi är ett problem, som skulle ha åtgärdats för decennier sen genom att bygga ut ny kärnkraft.

Europa har massor av kärnkraft, varför är den dyr där?
Citera
2022-12-06, 05:40
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:

Men bad jag dig inte att läsa på hur elmarknaden funkar?

Du har ingen aning om hur elmarknaden funkar, ändå kommer du med tvärsäkra uttalanden. Och ber mig att läsa på

Du gör.bort dig själv, men du är nog för dum för att förstå det.

Jag ber dig igen, läs på hur elmarknaden funkar, återkom sedan. Kommer inte lägga mer av min dyrbara tid på ett svar till dig om du inte ens vet vad du pratar om, min bäste Herr Konrad.
Senast redigerad av Hor-Ulla 2022-12-06 kl. 06:22.
Citera
2022-12-06, 05:49
Medlem
Christopher.s avatar
Det är rimligt att det är någon form av kostnad för att inte slösa på en värdefull produkt, men priserna idag är helt åt helvete för höga med tanke på att vi svenska folket äger det här landet. Elen borde naturligtvis ske till självkostnadspris likväl bör nätavgifterna sänkas radikalt. Hela energisektorn borde ses över då det är åt helvete för dyrt då vi äger ett överskott av elproduktion men får betala samma priser som tyskar för något vi äger... är syntax error i hur politiken bedrivs...
Senast redigerad av Christopher. 2022-12-06 kl. 05:59.
Citera
2022-12-06, 12:12
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Vad får du siffrorna ifrån? Din röv eller? Varför byggde man en elkabel till både Polen och Tyskland när Elpriserna var BETYDLIGT lägre än vad dom är ni?

https://www.vattenfall.se/fokus/tips...enforbrukning/

En liter vatten i Sverige kostar från 2 öre upp till 10 öre per liter.

https://www.renovablesverdes.com/sv/...la-catastrofe/

Bara Saudiarabien gör av med 5.100 66 liter vatten per person och dag.

Saudiarabien har 35 miljoner människor. Skulle Sverige bygga en pipeline och exportera vårat vatten och sälja för säg 1kr/litern, skulle det betyda intäkter på (35 miljoner invånare gånger 5.100 66 liter vatten). på 178 miljarder varje dag. Så din upp i röven beräkning på 1000 miljarder hade betalat igen sig på 5 dagar.

Du kanske inte kan räkna? Svara mig nu, ska Sverige bygga en pipeline till Mellanöstern?
Mina siffror kommer från nordstream I+II som kostade 100 miljarder att bygga.

Lite osäkert hur mycket "5.100 66 liter" är. Efter en googling får jag fram att Saudierna använder 265 liter vatten per dag.
https://www.arabnews.com/news/532571

Med en kostnad av 1 kr per liter så tror du alltså att Saudierna skulle vara villiga att betala svenskarna 100.000 kr per år och person för vatten. Någon källa på det?...

Jag är matematiker. Jag tror du är dummast på FB.
Citera
2022-12-06, 12:38
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Mina siffror kommer från nordstream I+II som kostade 100 miljarder att bygga.

Lite osäkert hur mycket "5.100 66 liter" är. Efter en googling får jag fram att Saudierna använder 265 liter vatten per dag.
https://www.arabnews.com/news/532571

Med en kostnad av 1 kr per liter så tror du alltså att Saudierna skulle vara villiga att betala svenskarna 100.000 kr per år och person för vatten. Någon källa på det?...

Jag är matematiker. Jag tror du är dummast på FB.

Och vad får du då 1000 miljarder ifrån? Du drar ju siffror ur din röv.

Och enligt länken JAG googlade så var vattenförbrukningen 5000liter per person/dag. .
https://www.google.com/amp/hikersbay...html%3flang=sv

En liter vatten i Saudiarabien kostar 16 kr, såå jaa absolut. På samma vis som att vi betalar flera kronor per liter när vi tankar våra bilar

Hahaha vill du ha källa på det? Ännu en korkad kommentar från dig, ska jag anlita ett opinionsinstitut eller?

Du hade helt enkelt fel. En pipeline till saudiarabien skulle löna sig.

Så då är min fråga igen, ska vi bygga en pipeline till saudiaranien och exportera vårat kranvatten? Dina 1000 miljarder ur röven siffra tjänas igen på 1 år, även om vi skulle gå efter din länk.

Haha du är nog dummast på hela flashback 😄
Citera
2022-12-06, 12:52
Bannlyst
Citat:
Ändå går vattenförbrukningen stadigt neråt? Så det du säger stämmer för det första inte, och för det andra håller du på med anekdotisk bevisföring:
Så här skrev du: Gör du samma sak med vatten? Låter du en vattenslang ligga och spola en halvtimme extra bara för att det är billigt?
Du efterfrågar anekdoter. Och så när du får det börjar du grina.

Citat:
Här har du istället fakta. Om det är som du säger, att vatten är billigt så slösar folk. Det stämmer inte:
Vad du berättar här är att du inte förstår skillnaden mellan nivå och delta.

Folk kan slösa ohämmat och förbrukningen kan minska. Det skulle då betyda att folk slösar ohämmat fast lite mindre.

Att slöseriet minskar kan bero på att priset har ökat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in