2022-11-29, 23:35
Medlem
Am I right? Vi bor i ett samhälle. Vi betalar skatt. Elen är till för fägnad för oss alla var sig vi är socialbidragstagare eller stålindustrifsbrik.

Elen borde väl ändå var en nationell angelägenhet som berör och vars frälsande kraft tillkommer oss alla?

Men varför är den då privatiserad, rationaliserad, på entrepenad, uppstyckad mellan olika intressenter, när det är en nationell angelägenhet?

Varför är det inte staten som direkt, utan märkliga mellanhänder och kufiska bolagskonstruktioner, äger och administrerar vår nationella livskraft?

Varför ska det vara så djävla krångligt och omständligt för? Vem tjänar på det? Verkar som att alla förutom den lilla singulära medborgaren vinner på det här upplägget.

Den stora energikrävande industrin kan teckna lukrativa elavtal. Facebook och Google får massiva skattelättnader. Bosse som har en villa i Lindsdal får vända fickorna ut och in för att ha råd att värma upp sin sketna villa från sjuttiotalet. Det var ingen som varnade honom om en elkris när han köpte huset på 00-talet. Han är bara en av många som lockats in i det som staten och samhället uppmuntrat honom till. Smartskaft som vet bäst kanske tycker att det inte är en rättighet att bo i villa. Men det är en av vanligaste boendeformerna som premierats av samhället. Det är inte Bosses fel att politikerna misslyckats med att bygga, eller i detta fallet så har politkerna medvetet nedmonterat en samhällelig infrastruktur.

Så, varför tillåts den här cirkusen fortfå, och vem tjänar på den att staten inte tar ett fast grepp om den nu så viktiga elproduktionen?

Vi lever faktiskt i ett samhälle och ett tidevarv där elen har större betydelse än någonsin.
Senast redigerad av Godnattrunkaren 2022-11-29 kl. 23:40.
Citera
2022-11-29, 23:48
Medlem
För att pris agerar som ransoneringsfunktion. Hade den varit gratis så hade inget hindrat mig ifrån att starta en bitcoin-farm och totalt överbelasta och hoarda energin och inget hindrar mig.

Däremot det höga priset på energi är ett problem, som skulle ha åtgärdats för decennier sen genom att bygga ut ny kärnkraft.
Citera
2022-11-29, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flabbytest
För att pris agerar som ransoneringsfunktion. Hade den varit gratis så hade inget hindrat mig ifrån att starta en bitcoin-farm och totalt överbelasta och hoarda energin och inget hindrar mig.

Däremot det höga priset på energi är ett problem, som skulle ha åtgärdats för decennier sen genom att bygga ut ny kärnkraft.
Det är ytterlighetsbeteende att farma bitcoins. Dessutom skulle det säkert vara möjligt att sätta en rimlig gräns för privat elkonsumtion för att säkerställa att den gratiselen inte utnyttjas av judaiserade samhällsparasiterande småsjälar.
Citera
2022-11-29, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godnattrunkaren
Det är ytterlighetsbeteende att farma bitcoins. Dessutom skulle det säkert vara möjligt att sätta en rimlig gräns för privat elkonsumtion för att säkerställa att den gratiselen inte utnyttjas av judaiserade samhällsparasiterande småsjälar.

Om du ändå tänkt sätta en gräns för mängden el man får förbruka, varför då inte låta marknaden sköta det istället?
Citera
2022-11-29, 23:59
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Det finns människor som inte är svin och vill starta en bitcoinfarm för egen vinning på andras bekostnad. Jag vill bara ha värme till mig och min familj och önskar alla familjer det samma. Om du vill ha en bitcoinfarm så är det fine med mig, om du betalar för det! Det borde gå att finna ett system för det.
Citera
2022-11-30, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det finns människor som inte är svin och vill starta en bitcoinfarm för egen vinning på andras bekostnad. Jag vill bara ha värme till mig och min familj och önskar alla familjer det samma. Om du vill ha en bitcoinfarm så är det fine med mig, om du betalar för det! Det borde gå att finna ett system för det.

Jo, men problemet är inte marknaden i sig utan att energipriserna är höga pga oansvarig energipolitik.
Citera
2022-11-30, 00:01
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:

Hur tänker du då kring kranvatten?
Citera
2022-11-30, 00:04
Medlem
I någon mening får man intrycket av att vi försöker att spara oss in i framtiden, på nästan alla områden. Istället för att skapa massa överflöden. Det borde produceras el och mat i drivor så att priset närmast var obefintligt på dem. Det är saker vi alla behöver. Därefter kan man ta hutlöst betalt för annat som folk väljer att konsumera eller vill ha. Så ja vi borde använda skatter till att producera så mycket el så att den i praktiken var gratis för medborgarna. Överskott kan sedan säljas vidare till grannarna.
Citera
2022-11-30, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Hur tänker du då kring kranvatten?

Kranvatten är inte gratis, sedan finns inga incitament för mig att hoarda-kranvatten. Sedan har jag inte tänkt starta ett stort företag som säljer kranvatten.
Citera
2022-11-30, 00:06
Medlem
Citat:
Om du ändå tänkt sätta en gräns för mängden el man får förbruka, varför då inte låta marknaden sköta det istället?
För elen ska vara gratis inom rimlighetens gränser som är definierat utifrån att alla ska kunna driva ett hushåll utifrån dess basala funktioner som uppvärmning och annan grundläggande hushållsel. Om syftet är att överutnyttja och parasitera och vara en associal varelse som försöker häva sig upp ovanpå alla andras arbetande ryggar för att göra ett snabbt klipp, så ska man så klart hållas till svars det, betala för sig.

Varför ska det vara så svårt att förstå? Vad har hänt med allmänt vedertagna germanska dygder att man inte är till last för samhället, att man gör rätt för sig, delar lika?

Vi lever i ett samhälle där vi måste ge och ta, och vara solidariska och om man är en egoistisk råtta får man lov att betala priser. Elen ska vara till alla. Först och främst.
Citera
2022-11-30, 00:07
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Kranvatten är inte gratis, sedan finns inga incitament för mig att hoarda-kranvatten. Sedan har jag inte tänkt starta ett stort företag som säljer kranvatten.

Nä men kranvatten säljs i princip till självkostnadspris. Är det bra?
Citera
2022-11-30, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Nä men kranvatten säljs i princip till självkostnadspris. Är det bra?

Ja, men det skulle aldrig fungera med energi. Om du inte förstår detta så är du nog förståndshandikappad.

För jag kan ta energin och omvandla den till något mer värdefullt, tex bitcoin eller vad fan som helst och det finns inget tak på hur mycket jag kan använda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in