2022-12-21, 08:52
Medlem
Hor-Ulla har jag helt rätt, el är liksom kranvatten en vara som nästan alla behöver. Man kan leva utan, t ex genom att ha egen brunn eller fotogenlampa, men få tycker det är värt besväret.

Sverige är beväxt med biobränsle, har uran och vind och vad ni vill så råvaran finns i överflöd. Och vi har 1200 insjöar i Sverige. Precis som vi bygger VA-verk för att konvertera sjövatten till rent livsmedel är det förmodligen mest rationellt att bygga kraftverk.

Och ingen "slösar" särskilt mycket på vattnet bara för att det är billigt. El borde inte vara gratis, men det borde säljas lite över självkostnadspris.
Citera
2022-12-21, 09:08
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kub.Ernetes
Nej, den var inte retorisk. Du ställde två frågor.
Lipa inte när du får svar.

Och folk låter vattenslangen ligga. Dvs vattnar gräsmattan. Även om folk verkar ointresserade av gräsmattan där jag bor. Förr i världen vattnades det klart mer.

Kostnaden för vatten&avlopp har ökat. Mer än KPI.

Huruvida det påverkar behöver vi gå in i hjärnorna på folk för att få svar på. Hur har du tänkt att det skall gå till (då du efterfrågar sådant data).

Att folk slösar när det något är billigt är gammal känd information. Brödköerna i Sovjet var så långa de var för att folk använde brödet i enlighet med priset. Tex gav det till grisar som mat. Och att ge färskt bröd till grisar är inte ekonomiskt rationellt när man ser till produktionskostnaden för brödet. Men det var rationellt map priset.

Det var en retorisk fråga, sluta sura för att du har fel

Nej, det gör dom inte. Ingen jag känner (mig inkluderat låter vattenslangen ligga och spruta) Så Nu kommer du återigen dragande med anekdotisk bevisföring.

Varför kostnaden har ökat mer än KPI (om den nu har det, du kommer ju aldrig med nått underlag eller fakta) Har helt andra orsaker eftersom vattenförbrukningen GÅR NER. Jag förstår att du har svårt att ta in det (eller inte vill ta in det) då hela din argumentation faller då. Men vattenförbrukningen går ner. Det är fakta.

Folk slösar inte med vatten för att det är billigt. Vattenförbrukningen i Sverige GÅR NER. Jag skiter i ditt exempel om Sovjet. Totalt irrelevant då vi pratar om vatten i Sverige och vi har klart och tydligt facit på att här i Sverige slösar vi INTE Med vatten, även fast det är billigt.

Förstår att du tycker det är jobbigt att ha fel.
Citera
2022-12-21, 11:08
Medlem
Kan någon förklara för mig hur elmarknaden sätter priset utefter det högst erbjudna priset?
I alla andra marknader som anses vara fria så är det ju inte minst de lägsta priserna som styr marknaden, dvs priset kan pressas och det finns fler alternativ till pris mellan konkurrenter. Men här ska allt kosta lika mycket som den som producerar den dyraste produkten. Hur kan det vara en fri marknad som många påstår?
Citera
2022-12-22, 06:42
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LevaIharmoni
Kan någon förklara för mig hur elmarknaden sätter priset utefter det högst erbjudna priset?
I alla andra marknader som anses vara fria så är det ju inte minst de lägsta priserna som styr marknaden, dvs priset kan pressas och det finns fler alternativ till pris mellan konkurrenter. Men här ska allt kosta lika mycket som den som producerar den dyraste produkten. Hur kan det vara en fri marknad som många påstår?

Därför att det inte är nån fri marknad. Finns inte nån marknad som funkar som elmarknaden. Ändå finns det många självspäkare i den här tråden som skriker om komunism och sovjet så fort man nämner att elen borde kunna vara betydligt billigare.

Det fullkomligt exploderar fontänorgasmer för dessa, dom dagarna den sista KWH prissäts med det dyraste elslaget.

Tyvärr är dessa hjärntvättade hela bunten och helt förlorad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in