2022-12-01, 18:11
Medlem
Denoms avatar
Likt det går att rita upp en triangel på ett 3D-klot kan ritas upp med tre hörn som alla är 90° och en kvadrat på en 2D yta med fyra hörn som alla är 90°.

Går det att i hyperbolisk geometri i fler dimensioner rita upp ytor med fler än fyra hörn som alla är 90°? Tar det stopp någon gång eller kan ytor utbreda sig i hur höga dimensioner som helst?
Citera
2022-12-01, 18:37
Medlem
Telepatisks avatar
EDIT: Jag hade fel tror jag.

Kan rekommendera den här kanalen:
https://www.youtube.com/@CodeParade
Senast redigerad av Telepatisk 2022-12-01 kl. 18:50.
Citera
2022-12-01, 18:54
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
EDIT: Jag hade fel tror jag.

Kan rekommendera den här kanalen:
https://www.youtube.com/@CodeParade
Du hann före. Suverän kanal.
Citera
2022-12-01, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Likt det går att rita upp en triangel på ett 3D-klot kan ritas upp med tre hörn som alla är 90° och en kvadrat på en 2D yta med fyra hörn som alla är 90°.

Vänta, har jag missat nåt ? Hur, på en sfär, kan du rita en fyrkant med alla hörnen 90º? Det borde enbart gå på en plan yta.

Alla fyrkanter du ritar är inte exakt 90º eftersom vi lever på en sfär ..
Citera
2022-12-01, 19:19
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Vänta, har jag missat nåt ? Hur, på en sfär, kan du rita en fyrkant med alla hörnen 90º? Det borde enbart gå på en plan yta.

Alla fyrkanter du ritar är inte exakt 90º eftersom vi lever på en sfär ..

Ja, du missade att det var en triangel som ritas upp på en sfär, inte en fyrkant.
Citera
2022-12-01, 20:07
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom

Går det att i hyperbolisk geometri i fler dimensioner rita upp ytor med fler än fyra hörn som alla är 90°? Tar det stopp någon gång eller kan ytor utbreda sig i hur höga dimensioner som helst?
Kort svar: Ja, det går med hur många räta hörn som helst i 2D hyperbolisk geometri.

Längre svar: kommer ev.

Skojig fråga f ö.
Citera
2022-12-01, 20:29
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Kort svar: Ja, det går med hur många räta hörn som helst i 2D hyperbolisk geometri.

Längre svar: kommer ev.

Skojig fråga f ö.
Finns det några ytor överhuvudtaget som utbreder sig i fler dimensioner än 2D i hyperbolisk geometri?
Senast redigerad av Denom 2022-12-01 kl. 20:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in