Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-12-04, 09:12
  #1
Medlem
Hej, efter studenten blev jag erbjuden en anställning. Jag tackade ja och började jobba "tills vidare". Men nu känner jag att jag har gett denna yrkesbana ett ärligt försök och vill testa något annat. Jobbet har skiftgång och jag hatar att börja på eftermiddagar, då består förmiddagarna av ångest och vänta på att klockan slår åka på jobbet. Dessutom är det ingen vidare lön men kroppen är slut efter en dag. I somras sov jag dåligt, pulsen var konstant hög och trodde jag hade fått restless legs då dom kändes märkliga. Efter ett tag kände jag mig säker och lugnare i min anställning men inte att det blev något roligare för det. I nuläget jobbar jag 10 mil hemifrån så idag arbetar jag eftermiddag och förmiddag på måndag, iofs får jag åka hem på måndag eftermiddag men pendlingsavståndet är 2timmar, tid som jag vill spendera med familjen..

Skitsamma, hur hade ni gjort? Det är detta yrke som såg så roligt ut och det enda yrket jag har utbildning för, jag har högskolebehörighet men idag vill jag bara ha lugn och ro.
Och kommentarer som "välkommen till vuxenlivet" tillför inte mycket.
Citera
2022-12-04, 09:21
  #2
Medlem
Vad är det för jobb vi pratar om? Kanske finns det något annat yrke i liknande stil som passar in på din profil med hänsyn till den utbildningen du redan har?
Citera
2022-12-04, 09:24
  #3
Medlem
a-mortals avatar
Du har rätt till en bra arbetsmiljö. Prata med din chef, om de har någon lösning. De är till för att stötta dig i såna här situationer, i alla fall teoretiskt sett.
Citera
2022-12-04, 09:26
  #4
Medlem
Telepatisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodde03
Hej, efter studenten blev jag erbjuden en anställning. Jag tackade ja och började jobba "tills vidare". Men nu känner jag att jag har gett denna yrkesbana ett ärligt försök och vill testa något annat. Jobbet har skiftgång och jag hatar att börja på eftermiddagar, då består förmiddagarna av ångest och vänta på att klockan slår åka på jobbet. Dessutom är det ingen vidare lön men kroppen är slut efter en dag. I somras sov jag dåligt, pulsen var konstant hög och trodde jag hade fått restless legs då dom kändes märkliga. Efter ett tag kände jag mig säker och lugnare i min anställning men inte att det blev något roligare för det. I nuläget jobbar jag 10 mil hemifrån så idag arbetar jag eftermiddag och förmiddag på måndag, iofs får jag åka hem på måndag eftermiddag men pendlingsavståndet är 2timmar, tid som jag vill spendera med familjen..

Skitsamma, hur hade ni gjort? Det är detta yrke som såg så roligt ut och det enda yrket jag har utbildning för, jag har högskolebehörighet men idag vill jag bara ha lugn och ro.
Och kommentarer som "välkommen till vuxenlivet" tillför inte mycket.
Tyvärr så är det så här för många. Vissa klarar av att till slut ignorera jobbet och att bara "vara där" utan att tänka på tiden. För andra så hjälper det att ha en familj eller en hobby att se fram emot efter jobbet.

Jag har känt liknande som du tidigare. Det som hjälpte mig var att plugga och att skaffa ett kontorsjobb. Nu kan man till och med längta till att dra till jobbet för att få stimulera hjärnan lite samtidigt som jag inte sliter ut mig.

Kolla upp utbildningar som du tror skulle kunna vara roliga och sök nästa år när antagningen öppnas.
Citera
2022-12-04, 09:38
  #5
Medlem
Zaedrewss avatar
Du är ung. Du testade det. Det var inget för dig. Gå vidare bara. Eller ska du jobba +50 år på ett ställe du inte trivs på? Skift eller fabrik är inte för alla. Det är ju inte så att man måste dödigga jobbet att nu ska det bli skift igen! Men man måste i grunden ha en acceptans att det är ok sedan att man i slutet av månaden får en bra lönecheck för besväret.
Citera
2022-12-04, 09:43
  #6
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodde03
Hej, efter studenten blev jag erbjuden en anställning. Jag tackade ja och började jobba "tills vidare". Men nu känner jag att jag har gett denna yrkesbana ett ärligt försök och vill testa något annat. Jobbet har skiftgång och jag hatar att börja på eftermiddagar, då består förmiddagarna av ångest och vänta på att klockan slår åka på jobbet. Dessutom är det ingen vidare lön men kroppen är slut efter en dag. I somras sov jag dåligt, pulsen var konstant hög och trodde jag hade fått restless legs då dom kändes märkliga. Efter ett tag kände jag mig säker och lugnare i min anställning men inte att det blev något roligare för det. I nuläget jobbar jag 10 mil hemifrån så idag arbetar jag eftermiddag och förmiddag på måndag, iofs får jag åka hem på måndag eftermiddag men pendlingsavståndet är 2timmar, tid som jag vill spendera med familjen..

Skitsamma, hur hade ni gjort? Det är detta yrke som såg så roligt ut och det enda yrket jag har utbildning för, jag har högskolebehörighet men idag vill jag bara ha lugn och ro.
Och kommentarer som "välkommen till vuxenlivet" tillför inte mycket.

Vad är problem bara att söka ett nytt jobb.
Har du någon utbildning?
Citera
2022-12-04, 09:45
  #7
Medlem
Vilket yrke kräver högskoleutbildning, som är skift, dåligt betalt och dessutom tråkigt?
Det är bara tillbaka till bänken och plugga andra yrken eller fortsätta det är så livet fungerar.

Man kan plugga ändå upp till en ålder av ca 50 så finns väl några år kvar även för dig.
Citera
2022-12-04, 09:56
  #8
Medlem
Tolkar det som att du inte har studerat högskola för denna yrkesbana då du började direkt efter gymnasiet? Isåfall så är det ju inte så farligt, man vet aldrig fullt ut om man inte testar och det gjorde du. De blir ju ganska lång pendling, kanske hade du trivts om arbetet låg på cykelavstånd från ditt hem? Sådant tar ofta mer energi än man tror.

Då du har fast anställning så var kvar tills du söker annat. Gör en +/- lista där du listar allt du tycker är roligt med yrket och vad som gör det mindre roligt. Kan vara lätt att känna att yrkesbanan är helt fel för än om man hamnat på en arbetsplats där man inte trivts, så kan vara värt att testa nytt jobb i samma bransch innan man bestämmer sig för yrkesbyte.
Citera
2022-12-04, 10:23
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maada
Tolkar det som att du inte har studerat högskola för denna yrkesbana då du började direkt efter gymnasiet? Isåfall så är det ju inte så farligt, man vet aldrig fullt ut om man inte testar och det gjorde du. De blir ju ganska lång pendling, kanske hade du trivts om arbetet låg på cykelavstånd från ditt hem? Sådant tar ofta mer energi än man tror.

Då du har fast anställning så var kvar tills du söker annat. Gör en +/- lista där du listar allt du tycker är roligt med yrket och vad som gör det mindre roligt. Kan vara lätt att känna att yrkesbanan är helt fel för än om man hamnat på en arbetsplats där man inte trivts, så kan vara värt att testa nytt jobb i samma bransch innan man bestämmer sig för yrkesbyte.

Jag har inte högskoleutbildning men är behörig att söka en, vet inte hur vanligt det är men timmarna jag arbetade i november får jag betalt nu den 25 december. Är väl en fördel om man ska säga upp sig..
Citera
2022-12-04, 10:51
  #10
Medlem
Har du inte ekonomi för det så blir det svårt att sluta med en gång men det kommer inte bli bättre magiskt, du kommer bara må sämre med tiden. Sök något annat medans du har kvar jobbet. Gör "the bare minimum" medans du är kvar och försök lägga fokus på arbetssökandet istället.

Finns det inget annat du kan få som du "vill" jobba med så är det tillbaka till skolbänken, klarar du av det så går det att plugga vissa saker på distans, går att kombinera med jobb på viss procent.
Citera
2022-12-04, 12:44
  #11
Medlem
Nilsbofinks avatar
Säg inte upp dig förrän du hittat ett annat jobb eller kommit in på någon utbildning.
Arbetsmarknaden är trög just nu och kommer fortsätta vara det i något år.
Prata med chefen, se om du kan få till ett ständigt förstaskift exempelvis, brukar inte vara omöjligt.
Citera
2022-12-04, 12:52
  #12
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsbofink
Säg inte upp dig förrän du hittat ett annat jobb eller kommit in på någon utbildning.
Så jävla svennigt trygghetsknarkande, speciellt med tanke på att vi har ett helt ok skyddsnät jämfört med andra länder. Hade folk slutat tänka så här hade inte arbetsmarknaden varit trög och arbetsgivarna hade fått kämpa lite.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback