Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-12-04, 11:13
  #1
Medlem
sdfgsdfgs avatar
Jag har programmerat hela mitt liv och har mycket goda erfarenheter som även är skapligt aktuella. Jag har nu visserligen valt att gå en annan karriärväg och studerar för närvarande, men skulle det möjligtvis gå att finansiera sig själv med programmeringen under min studietid? Några tips för att ta sig in i branschen?
Citera
2022-12-04, 11:16
  #2
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sdfgsdfg
Jag har programmerat hela mitt liv och har mycket goda erfarenheter som även är skapligt aktuella. Jag har nu visserligen valt att gå en annan karriärväg och studerar för närvarande, men skulle det möjligtvis gå att finansiera sig själv med programmeringen under min studietid? Några tips för att ta sig in i branschen?

Jag träffade en självutbildad programmerare som var anställd på SAAB. Så visst är det möjligt.
Citera
2022-12-04, 11:19
  #3
Medlem
sdfgsdfgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Jag träffade en självutbildad programmerare som var anställd på SAAB. Så visst är det möjligt.
Oj, som vad isåfall? Programmerade han system för fordon, bankade han ut hemsidor, osv osv.
Citera
2022-12-04, 11:22
  #4
Medlem
Klart det är möjligt men det är inte som det var förr, du måste kunna sälja in dig själv bra.
Men dom närmaste åren kommer det nog vara tufft att få jobb som programmerare överhuvudtaget i och med att hela techsektorn slaktas just nu.
Citera
2022-12-04, 11:26
  #5
Medlem
Är väl fan bara att du startar eget och erbjuder dina tjänster? Finns det ju redan folk som gör och är frilans.
Citera
2022-12-04, 11:28
  #6
Medlem
sdfgsdfgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Klart det är möjligt men det är inte som det var förr, du måste kunna sälja in dig själv bra.
Men dom närmaste åren kommer det nog vara tufft att få jobb som programmerare överhuvudtaget i och med att hela techsektorn slaktas just nu.
Har hört att folk är bekymrade över att "det kommer skita sig" men fattar inte riktigt vad de menar. Vad är det som händer i branschen, och hur kommer det sedermera se ut?
Citera
2022-12-04, 11:31
  #7
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sdfgsdfg
Har hört att folk är bekymrade över att "det kommer skita sig" men fattar inte riktigt vad de menar. Vad är det som händer i branschen, och hur kommer det sedermera se ut?
Undrar också.

Till ursprungsfrågan; ja jag har jobbat med hur många självlärda som helst. Vanligt i branschen. Jag är också helt självlärd och jobbat heltid i branschen sen jag var 20 (snart 35 idag).

Jag blev headhuntad till mitt första jobb och därefter var det enkelt att karriära.
Citera
2022-12-04, 11:33
  #8
Medlem
sdfgsdfgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HansVonFreudhaus
Är väl fan bara att du startar eget och erbjuder dina tjänster? Finns det ju redan folk som gör och är frilans.
Funderade lite på det eftersom det finns ett tryck från plugget och kan vara bra att ta det i sin egen takt. Vad är det för tjänster som brukar erbjudas, vad finns det behov av?
Citera
2022-12-04, 11:37
  #9
Medlem
sdfgsdfgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Undrar också.

Till ursprungsfrågan; ja jag har jobbat med hur många självlärda som helst. Vanligt i branschen. Jag är också helt självlärd och jobbat heltid i branschen sen jag var 20 (snart 35 idag).

Jag blev headhuntad till mitt första jobb och därefter var det enkelt att karriära.
Hur kom arbetsgivaren att få reda på dig och vad var ditt första yrke?
Citera
2022-12-04, 11:38
  #10
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Skapa lite egna vettiga projekt & lägg upp på Github, så du har något att peka på.
Citera
2022-12-04, 11:38
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sdfgsdfg
Funderade lite på det eftersom det finns ett tryck från plugget och kan vara bra att ta det i sin egen takt. Vad är det för tjänster som brukar erbjudas, vad finns det behov av?

Kolla på Upwork eller Fiverr där massa indier pch pakistanier erbjuder sina tjänster. Finns ju inget som hindrar dig från att göra samma sak. Och jag kände en kille som startade eget där han först hade sin egna företagshemsida där han sålde tjänster som att bygga hemsidor åt folk. Han fick lite kunder och visade sedan upp den för Apple som blev impade och sen stack han till Silicon Valley och arbetade för dem utan att vara klar med utbildningen.
Citera
2022-12-04, 11:39
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sdfgsdfg
Har hört att folk är bekymrade över att "det kommer skita sig" men fattar inte riktigt vad de menar. Vad är det som händer i branschen, och hur kommer det sedermera se ut?

I många år har investerare accepterat att bolag inte behöver vara lönsamma för att kasta riskkapital på dom. Man har istället fokuserat på att bygga upp bolagen med kunskap, utveckling och organisation. Detta pga att vi inte har haft någon ränta på länge. Men nu har detta förändrats och investerare har nu börjat ifrågasätta hur mycket folk företagen egentligen behöver och varför de inte kan nå lönsamhet istället.

Man kommer att behöva ändra strategin till att man utvecklar sin produkt när man har råd med det, inte när investerarna kastar pengar på en. Detta gör att det extrema behovhet av programmerare kommer minska rejält.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback