Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2022-12-04, 12:46
  #25
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det som händer nu är att man gör sig av med onödig barlast. Typ som på Twitter där tusentals anställda överhuvudtaget inte kunde programmera, utan enbart höll på med censur.

Den gamla modellen med att kasta in fler programmera vid problem är väl förkastad sedan 10-15 år tillbaka.

Likaså att man tror att billiga indier är lösningen på alla problem. Eller att det går att få från kina…

Min erfarenhet är att en, två eller tre kvalificerade klarar jobbet bättre än att blanda in ”amatörer” o okvalificerade personer som bara rör till det hela. O det brukar bli billigare. Ta mindre tid.
Citera
2022-12-04, 14:14
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Den gamla modellen med att kasta in fler programmera vid problem är väl förkastad sedan 10-15 år tillbaka.

Likaså att man tror att billiga indier är lösningen på alla problem. Eller att det går att få från kina…

Min erfarenhet är att en, två eller tre kvalificerade klarar jobbet bättre än att blanda in ”amatörer” o okvalificerade personer som bara rör till det hela. O det brukar bli billigare. Ta mindre tid.

Jag tror inte Twitters problem har varit att man har för många programmerare på samma problem utan att man jobbar för brett med forskning och utveckling, det har nog skrivits mycket kod på twitter som inte riktigt var ekonomiskt försvarbart.
Citera
2022-12-04, 14:25
  #27
Medlem
Ja jag vill mena att det går bra att slå sig in på marknaden som självlärd. Men du måste såklart kunna sälja dig själv när du inte har en examen åt dig som gör det.

Ta kontakt med de stora konsultfirmorna i Sverige, sök på deras annonser.
Citera
2022-12-04, 14:30
  #28
Medlem
EvilElviss avatar
Det första man får göra med universitetsutbildade programmerare är att få bort den hjärntvätten de blivit utsatta för. De besitter mycket kunskap men den är oftast helt värdelös för företag som söker duktiga kodknackare.
Citera
2022-12-04, 14:46
  #29
Medlem
Ja jag vill mena att det går bra att slå sig in på marknaden som självlärd. Men du måste såklart kunna sälja dig själv när du inte har en examen åt dig som gör det.

Ta kontakt med de stora konsultfirmorna i Sverige, sök på deras annonser.
Citera
2022-12-04, 14:51
  #30
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sdfgsdfg
Jag har programmerat hela mitt liv och har mycket goda erfarenheter som även är skapligt aktuella. Jag har nu visserligen valt att gå en annan karriärväg och studerar för närvarande, men skulle det möjligtvis gå att finansiera sig själv med programmeringen under min studietid? Några tips för att ta sig in i branschen?
Går gör det säkert. Men det är nog in i helvete svårt i dagsläget. Var lättare för 20-25 år sen.

Jag jobbar som systemutvecklingschef, och första gallringen bland cv:n är på yrkeserfarenhet och utbildning om man har lite folk att välja på.

Ska man komma in utan utbildning/yrkeserfarenhet behöver man nog nästan ha kontakter som kan gå i god för en och prata in dig
__________________
Senast redigerad av Hobbybonde 2022-12-04 kl. 14:55.
Citera
2022-12-04, 15:10
  #31
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sdfgsdfg
Oj, som vad isåfall? Programmerade han system för fordon, bankade han ut hemsidor, osv osv.

Ingen aning, men han var anställd som programmerare. Och det var SAAB försvarsindustri, inte bil-SAAB.
Citera
2022-12-04, 16:58
  #32
Medlem
Jthunderas avatar
Frontend/Web är det lättast att klara sig inom som självlärd. Mest konkurrens av andra självlärda med.

Men det är helt fel timing att komma in som självlärd. För 1 år sedan ungefär hade det gått om du är svensk, social, driven och faktiskt har bra program att visa upp.

Nu... Nej. Nu är det snart kö utanför alla produkt och konsultbolag. Självlärda och nyexade kommer att få mycket svårt att komma in.
Citera
2022-12-04, 19:02
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sdfgsdfg
Jag har programmerat hela mitt liv och har mycket goda erfarenheter som även är skapligt aktuella. Jag har nu visserligen valt att gå en annan karriärväg och studerar för närvarande, men skulle det möjligtvis gå att finansiera sig själv med programmeringen under min studietid? Några tips för att ta sig in i branschen?
Sök jobb via bemanning, exempelvis Academic Work och StudentConsulting, de har garanterat projekt och anställer gärna studenter som vill jobba extra.

Hade en polare på universitetet som inte tog studiemedel alls utan levde på sitt extrajobb som programmerare.
Citera
2022-12-04, 19:15
  #34
Medlem
Ja det går, men du behöver ha en annan strategi i förhållande till de med examen. Som självlärd behöver du visa upp hur du lärt dig, dvs. ha en portfolio med egna projekt. I dem bästa av världar kanske du även står som s.k "contributor" till ett välanvänt paket på github eller så kanske du har utvecklat ett eget som drar ett par tusen nedladdningar i veckan.
Citera
2022-12-04, 20:17
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Ja det går, men du behöver ha en annan strategi i förhållande till de med examen. Som självlärd behöver du visa upp hur du lärt dig, dvs. ha en portfolio med egna projekt. I dem bästa av världar kanske du även står som s.k "contributor" till ett välanvänt paket på github eller så kanske du har utvecklat ett eget som drar ett par tusen nedladdningar i veckan.

Heywired har bra råd. Skaffa ett GIT-repo.

För det andra vill jag tillägga att går du in på en riktig tjänst kan det komma arbetsprov också.

Den bästa vägen in i branschen är via kontakter, detta gäller i regel allt. Söker du juniortjänster "tävlar" du mot alla nyexade där du har underläge. Nu när Covid lättar upp kommer det säkert rekryteringsevents, gå på dem.

Men du kanske vill ha en deltidstjänst som student och inte en riktig tjänst? I så fall hade jag kört Freelancer eller så.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback