Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-12-05, 20:10
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeppoLundgren
Min gamla klocka har inte lika mycket funktioner, men alla funktioner fungerade otroligt bra.

Jag misstänker att den nya klockan inte har någon riktig sensor.

Jag tror att klockan gissar när jag sover.

Du har antagligen rätt. Funktioner på pappret är meningslösa om de inte fungerar men eftersom det finns folk som köper utan att kolla via externa källor att de fungerar så fortsätter vissa tillverkare att fuska.
Citera
2022-12-06, 08:56
  #14
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Du har antagligen rätt. Funktioner på pappret är meningslösa om de inte fungerar men eftersom det finns folk som köper utan att kolla via externa källor att de fungerar så fortsätter vissa tillverkare att fuska.

Funktionen är inte så viktig i sig, men det är ju helt meningslöst att klockan fejkar en sömngraf. Det kan inte handla om någon större besparing med tanke på att den fungerande klockan är 25 % billigare. Vad kan en sömnsensor kosta, en dollar eller några dollar?


Nu har jag bytt in klockan mot en annan, för den visar inte ens pulsen rätt. Klockan visar aldrig under 65 och aldrig över 80 och då har jag sprungit som en dåre på löpbandet. En annan sak är att klockan tar in fukt och startar om eller gör en fabriksåterställning.

Butikskedjan är medvetna om att klockan är en kopia på ett annat fabrikat och har dragit tillbaka alla klockor från sortimentet.

Jag valde den här som till och med var $5 billigare än det andra skräpet. Här verkar sensorerna fungera och visar exakt samma puls som ett medicinskt instrument. Sensorerna börjar inte mäta förrän den börjar närma sig huden (10-15mm ifrån).

https://www.walmart.com/ip/ENOWONE-C...one/2909022831
Citera
2022-12-08, 08:15
  #15
Medlem
Mike.Andersens avatar
Ett tips är att kolla på "teardown" klipp på Youtube. Jag hittade ett flertal med liknande namn och dessa klockor har lysdioder som sensorer.

Din gamla klocka Letsfit ID216 hittade jag inte på Youtube, men i och med att den säljs i USA så har FCC gjort en egen teardown.

Enligt rapporten så är klockan mycket bättre än den andra, t.ex. så har den nRF52840 från Nordic Semiconductor.

Den där kretsen drar väldigt lite ström, så jag antar att klockans batteri räcker minst en månad.

Datablad på enkretsmodulen: Nordic Semiconductor - nRF52840
Citera
2022-12-08, 11:53
  #16
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Man tycker att en etablerad kedja borde ha lite koll på vad de säljer, men uppenbarligen kan man inte lita på dem.

Den nya smartklockan C21 visar nästan identisk sömnrytm som den gamla klockan.

Jag hade på mig bägge två i natt och här är resultatet.

https://postimg.cc/gallery/cSTdfhW
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in